Slabí čtenáři
Název práce v češtině: | Slabí čtenáři |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Poor readers |
Klíčová slova: | čtenářská gramotnost, čtení, osvojování jazyka, riziko ve vývoji, slabý čtenář |
Klíčová slova anglicky: | reading literacy, reading, language acquisition, risk in development, poor reader |
Akademický rok vypsání: | 2012/2013 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (41-KPSY) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Pavla Presslerová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 14.03.2013 |
Datum zadání: | 14.03.2013 |
Datum a čas obhajoby: | 05.09.2014 11:15 |
Místo konání obhajoby: | M303 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 26.06.2014 |
Datum proběhlé obhajoby: | 05.09.2014 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (OSZD004) |
Oponenti: | doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Cílem bakalářské práce je analýza fenoménu slabého čtenářství v kontextu porozumění čtenému. Dílčími cíli studie jsou: identifikace kritérií diagnostiky slabého čtenářství, diferenciace tohoto fenoménu od specifických poruch učení, zejména dyslexie a navrhnutí intervenčních opatření pro rozvoj rané čtenářské gramotnosti dětí. V empirické části budou analyzovány a interpretovány výkony dětí v baterii testů zaměřených na komplexní čtenářské dovednosti, s akcentem na slabé čtenáře. |
Seznam odborné literatury |
BISHOP, D. V. M.; ADAMS, C. A prospective study of the relationship between specific language impairment, phonological disorders and reading retardation. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 1990, 31, 1027–1050.
CARAVOLAS, M. VOLÍN J. Baterie diagnostických testů gramotnostních dovedností pro žáky 2. až 5. ročníku ZŠ. Praha: IPPP,2005. CATTS, H. W.; COMPTON, D. TOMBLIN; BRIDGES, M. S. Prevalence and Nature of Late-Emerging Poor Readers. Journal of Educational Psychology, Vol 104(1), Feb, 2012. 166-181. KUCHARSKÁ, A.; SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G. Čtenářská gramotnost - předpoklady rozvoje počáteční gramotnost. Pedagogika,1-2/2012, vol. LXII, p.1-9. ISSN 0031-3815 NATION. K., CLARKE. P, MARSHALL, C M., & DURAND, M. Hidden language impairments in children: Parallels between poor reading comprehension and specific language impairment? Jourmal of Speech, Language, and Hearing Research, 2004, 47, 199-211. NATION, K., COCKSEY, J, TAYLOR. J.S.H. a ¨BISHOP, D.V. M.. A longitudinal investigation of early reading and language skills in children with poor reading comprehension. Journal of Child Psychology & Psychiatry. 2010, roč. 51, č. 9, s. 1031-1039. WILDOVÁ, R. Rozvoj počáteční čtenářské gramotnosti. Praha: UK PedF, 2005 |
Předběžná náplň práce |
Cílem bakalářské práce je analýza fenoménu slabého čtení v kontextu porozumění čtenému. Dílčími cíli studie jsou: identifikace kritérií diagnostiky slabého čtení, diferenciace tohoto fenoménu od specifických poruch učení, zejména dyslexie a navrhnutí intervenčních opatření pro rozvoj rané čtenářské gramotnosti dětí. V empirické části budou analyzovány a interpretovány výkony dětí v baterii testů zaměřených na komplexní čtenářské dovednosti, s akcentem na slabé čtenáře. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The aim of the thesis is to analyze the phenomenon of poor reading in the context of reading comprehension. The partial objectives of the study are: identification of diagnostic criteria poor reading, differentiation of the phenomenon of specific learning disorders, especially dyslexia and propose intervention measures for the development of early literacy skills of children. Performance of children in a battery of tests aimed at comprehensive reading skills, with an emphasis on poor readers will be analyzed and interpreted in the empirical part. |