Interpersonal metadiscourse in English university lectures from Arts and Humanities and Social Sciences
Název práce v češtině: | Vyjadřování interpersonální funkce v anglických univerzitních přednáškách z oblasti humanitních a společenských věd |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Interpersonal metadiscourse in English university lectures from Arts and Humanities and Social Sciences |
Klíčová slova: | Metadiskurz, interpersonální funkce, přednášky, Hyland, interpretace, akademický diskurz, organizace textu, interakce, student, přednášející |
Klíčová slova anglicky: | Metadiscourse, interpersonal function, lectures, Hyland, interpretation, academic discourse, text organization, interaction, student, lecturer |
Akademický rok vypsání: | 2012/2013 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | angličtina |
Ústav: | Ústav anglického jazyka a didaktiky (21-UAJD) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Markéta Malá, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 11.03.2013 |
Datum zadání: | 11.03.2013 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 18.03.2013 |
Datum a čas obhajoby: | 07.09.2016 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 15.08.2016 |
Datum proběhlé obhajoby: | 07.09.2016 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Gabriela Brůhová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Diplomová práce se zaměří na prostředky vyjadřování interpersonální funkce („metadiscourse“), které zahrnují jednak postojové modifikátory, jimiž autor zmírňuje své tvrzení (hedges) nebo mu dodává důvěryhodnosti (boosters), jednak větné modifikátory nezačleněné do větné stavby, jimiž autor vyjadřuje své hodnotící postoje vzhledem k obsahu sdělení (attitude markers), komentuje způsob prezentace obsahu nebo odkazuje na svůj vztah k čtenáři (relational markers). Práce vyjde z tzv. integračního pojetí metadiskursu, které zahrnuje jak textové (interakční), tak interpersonální (interaktivní) prvky metadiskurzu. Pokud jde o jazykovou realizaci interpersonální funkce, lze očekávat prostředky vyjadřování modality (modální slovesa, adverbia, adjektiva), evaluativní adjektiva a adverbia i specifické konstrukce spojené s nepropozičním obsahem. Autorka bude podrobně analyzovat nejméně čtyři univerzitní přednášky z oblasti humanitních a společenských věd (zdrojem analyzovaných textů bude korpus BASE). Z nich bude excerpováno minimálně 200 dokladů prostředků vyjadřování interpersonální funkce. Ty budou klasifikovány z hlediska funkce v textu a realizační formy. Interpersonální funkce a zastoupení vybraných lexiko-gramatické konstrukcí bude ověřena ve větším vzorku přednášek ze stejné oblasti. |
Seznam odborné literatury |
Biber, D. (2006) University Language. A corpus-based study of spoken and written registers. Amsterdam and Philadelphia: John Benjamins Publishing Company. Biber, D. et al. (1999) Longman Grammar of Spoken and Written English. Harlow: Longman. Deroey, K. L. B., & Taverniers, M. (2012) ‘Just remember this: Lexicogrammatical relevance markers in lectures.’ English for Specific Purposes, 31 (4) 221-233. Deroey, K. L. B.(2011) ‘What they highlight is...: The discourse functions of basic wh-clefts in lectures,’ Journal of English for Academic Purposes, 11 (2) 112-124. Hyland, K. (1998) ‘Persuasion and Context: The Pragmatics of Academic Metadiscourse.’ Journal of Pragmatics 30, 437-455. Hyland, K. (2004 [2000]) Disciplinary Discourses. Social Interactions in Academic Writing. Ann Arbor: The University of Michigan Press. Hyland, K. – Tse, P. (2004) ‘Metadiscourse in Academic Writing: A Reappraisal.’ Applied Linguistics 25/2, 156-157. Hyland, K. – Tse, P. (2005) ‘Evaluative that constructions: Signalling stance in research abstracts.’ Functions of Language. Vol. 12, Issue 1, 39-63. Hyland, K. (2010) ‘Constructing proximity: Relating to readers in popular and professional science.’ Journal of English for Academic Purposes 9 (2010), 116-127. Mauraren, A. (1993) ‘Contrastive ESP Rhetoric: Metatext in Finnish-English Economic Texts.’ English for Specific Purposes 12, 3-22. Molino, A. (2010) 'Personal and impersonal authorial references: A constrastive study of English and Italian Linguistics research articles'. Journal of English for Academic Purposes 9, s.86-101. Sanderson, T. (2008) Corpus. Culture. Discourse. Tübingen: Gunter Narr Verlag. Sudková, M. (2011) Interpersonální metatextové prostředky v odborném textu anglickém a českém. Diplomová práce. ÚAJD, FF UK Praha. |