Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 385)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Role dobrovolníků ve volnočasových aktivitách osob s postižením
Název práce v češtině: Role dobrovolníků ve volnočasových aktivitách osob s postižením
Název v anglickém jazyce: Role of volunteers in leisure activities of people with disabilities
Klíčová slova: Dobrovolnictví, role dobrovolníka, role pedagoga, volný čas, osoba s postižením.
Klíčová slova anglicky: Volunteering, the role of volunteer, the role of educator, leisure, person with disabilities.
Akademický rok vypsání: 2012/2013
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Vedoucí / školitel: PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem
Datum přihlášení: 11.03.2013
Datum zadání: 11.03.2013
Datum a čas obhajoby: 21.01.2015 08:30
Datum odevzdání elektronické podoby:05.12.2014
Datum proběhlé obhajoby: 21.01.2015
Předmět: Obhajoba bakalářské práce (OSZD004)
Oponenti: prof. PhDr. Jan Šiška, Ph.D.
 
 
 
Předběžná náplň práce
Cílem bakalářské práce je zjistit úlohu dobrovolníků v naplňování volného času osob s postižením a porovnat ji s výchovně vzdělávací úlohou pedagogů.
Výzkumné šetření proběhlo formou kvalitativního výzkumu pomocí případové studie. Sběr dat byl proveden metodikou rozhovoru pomocí návodu. Průzkumu se zúčastnilo celkem sedm osob se zdravotním postižením.
Z výsledků šetření vyplývá, že respondenti u dobrovolníků preferují kladné prosociálně orientované vlastnosti (empatie, otevřenost, snaha pomoci, aj.). Dále vnímají neformální charakter úlohy dobrovolníků. Ve většině případů je přijímají jako své přátele. Někteří vnímají dobrovolníky jako osoby, které je podporují k naplnění jejích potřeb. Respondenti se společně s dobrovolníky věnují hromadně organizovaným aktivitám (výlety, kulturní akce, tradiční slavnosti, letní tábory, aj.). Úlohu dobrovolníků a pedagogů vnímají obdobně, a to v přípravě a organizaci aktivity, nikoliv ve neformálnosti vztahu. Pedagogy řadí do prostředí školy a ve většině případů k nim zaujímají formální vztah. Činnost dobrovolníků ve volnočasových aktivitách osob s postižením vhodně doplňuje a navazuje na činnost pedagogů.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The aim of the thesis is to determine the role of volunteers in fulfilling leisure time persons with disabilities and to compare it with educational role of educators.
The survey was done by qualitative research using case studies. Data collection was conducted using the methodology of the interview guide. The survey covered a total of seven people with disabilities.
The survey results show that respondents in volunteers prefer positive prosocial oriented features (empathy, openness, desire to help, etc.). Furthermore perceive informal character roles volunteers. In most cases they accept as a friend. Some perceive volunteers as people who support them to meet their needs. Respondents with the volunteers devote collectively organized activities (trips, cultural events, traditional festivals, summer camps, etc.). The role of volunteers and educators perceive similary – in the preparation and organization of activities. Not in relation informality. Educators ranks in the school environment and in most cases they occupy a formal relationship. Volunteer in leisure activities of persons with disabilities complements and builds upon the activity of educators.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK