Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Žákovské obtíže při řešení úloh vyžadujících substituci
Název práce v češtině: Žákovské obtíže při řešení úloh vyžadujících substituci
Název v anglickém jazyce: Pupils‘ problems when solving problems requiring substitution
Klíčová slova: Substituce, dosazování, proměnná, chyby v substituci, analýza učebnic, TIMSS
Klíčová slova anglicky: Substitution, variable, mistakes in substitution, textbook analysis, TIMSS
Akademický rok vypsání: 2012/2013
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Vedoucí / školitel: prof. RNDr. Naďa Vondrová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 07.03.2013
Datum zadání: 07.03.2013
Datum a čas obhajoby: 19.05.2016 09:00
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1, R318, 318, matematika, 3. patro, vlevo
Datum odevzdání elektronické podoby:15.04.2016
Datum proběhlé obhajoby: 19.05.2016
Předmět: Obhajoba diplomové práce (OSZD005)
Oponenti: prof. RNDr. Jarmila Novotná, CSc.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je získat vhled do problémů, které mají žáci při řešení úloh, v nichž je třeba použít substituci (dosazování konkrétních čísel nebo proměnných), prostřednictvím analýzy jejich řešitelských procesů. Praktickým cílem je návrh didaktického přístupu k dané problematice.

Bude provedena rešerše výzkumů týkajících se problematiky substituce z hlediska jejich metodologie a výsledků.
Bude provedena analýza českých učebnic pro základní školy z hlediska zařazení úloh na substituci a jejich řešení.
Bude provedena analýza úloh TIMSS, které se zabývají danou problematikou, a jejich úspěšnosti.
Výše uvedené bude základem teoretické kapitoly.

Na základě poznatků z teoretické kapitoly budou formulovány úlohy, které budou podkladem pro vlastní výzkum.
Cílovou skupinou budou žáci druhého stupně ZŠ, pravděpodobně 8. a 9. ročníku.
Bude použita metoda rozhovoru se žáky (cca 10) nad řešením úloh. Rozhovory budou nahrávány a následně kvalitativně analyzovány.
Některé úlohy budou využity v písemném testu, který bude zadán širšímu vzorku žáků. Výsledky budou analyzovány kvantitativně z hlediska jevů identifikovaných ve fázi rozhovorů.

Výstupem vlastního výzkumu bude identifikace a popis obtíží, s nimiž se žáci v dané oblasti potýkají, a jejich pravděpodobných zdrojů. Praktickým výstupem bude návrh didaktických doporučení.
Seznam odborné literatury
České zdroje pro didaktiku matematiky

Časopis Matematika, fyzika, informatika (obsahy jednotlivých čísel jsou zde: http://www.mfi.upol.cz/index.htm)
Časopis Učitel matematiky (www.suma.jcmf.cz/ucitelmatematiky)
Časopis Pokroky matematiky, fyziky a informatiky (http://www.jcmf.cz/?q=cz/node/39)
Časopis Rozhledy matematicko-fyzikální (www.suma.jcmf.cz/rozhledy)
Časopis Scientia in educatione (www.scied.cz)
Sborníky z místních konferencí (některé jsou ke stáhnutí na www.suma.jcmf.cz)
Elektronická databáze starších matematických článků (i některých didaktických) (http://dml.cz/)
Časopis Pedagogika (http://userweb.pedf.cuni.cz/pedagogika/)

Zahraniční zdroje

Databáze Eric
www.books.google.com
www.scholar.google.com
Placené zdroje:EBSCOhost, Kluwer/Springer, ProQuest Central, Scopus, SpringerLink - časopisy Educational studies in mathematics, Journal of mathematics teacher education, ZDM, International Journal of Science and Mathematics Education, Mathematics Education Research Journal), Web of Knowledge.
Sborníky z některých důležítých konferencí. Řada z nich se najde pomocí databáze Eric. Sborníky z konference CERME.
Předběžná náplň práce
Struktura práce:

1. Úvod
2. Teoretická část
3. Praktická část
4. Závěrečné shrnutí poznatků
5. Závěr
6. Seznam literatury
Přílohy
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK