Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Cyklističtí lobbyisté a vynalézání politiky v pozdně moderní době
Název práce v češtině: Cyklističtí lobbyisté a vynalézání politiky v pozdně moderní době
Název v anglickém jazyce: Cycling advocates: reinventing politics in the era of late modernity
Klíčová slova: Urbánní politika, městské občanství, lobby, cyklistika, kolo, bicykl, politika konzumu, politická reprezentace, cyklistické občanství, překlad, prostředníci, sociální hnutí,
Klíčová slova anglicky: Urban politics, urban citizenship, lobby, cycling, bicycle, consumer politics, political representation, cycling citizenship, translation, intermediaries, social movement, cycling advocacy
Akademický rok vypsání: 2012/2013
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra sociologie (23-KS)
Vedoucí / školitel: prof. PhDr. Jiří Kabele, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 18.02.2013
Datum zadání: 18.02.2013
Datum a čas obhajoby: 22.06.2015 00:00
Místo konání obhajoby: Jinonice, U Kříže 8, Praha 5
Datum odevzdání elektronické podoby:14.05.2015
Datum proběhlé obhajoby: 22.06.2015
Oponenti: Michal Kotík, prom. mat.
 
 
 
Kontrola URKUND:
Zásady pro vypracování
Práce se bude sestávat z teoretické a praktické části. V teoretické části se pokusím uceleně formulovat své sociálně konstruktivistické východisko – vysvětlím, proč je třeba k problému věcí veřejných přistupovat anti-esencialisticky, a jaké z toho plynou epistemologické výhody. Dále v teoretické části uvedu výsledky akademické práce (převážně zahraniční, neboť česká v podstatě neexistuje) zabývající se fenoménem cyklistického občanství, širším tématem cyklistického aktivismu a teorií sociálních hnutí.
V praktické – tedy výzkumné – části se zaměřím na studium konkrétního příkladu ‚cyklistické lobby‘: pražského občanského sdružení Auto*mat, které propagaci cyklistiky propojuje se zelenou politikou a působí jako NGO monitorující aktivity v oblasti plánování rozvoje infrastruktury a v dalších kauzách. Mým cílem je vytvořit a analyzovat originální empirický materiál, který vzejde z (a) diskurzivní analýzy textů, které Auto*mat a jeho podporovatelé produkují, a (b) série polostrukturovaných rozhovorů s čelními představiteli Auto*matu. V průběhu výzkumu se budu účastnit happeningů a akcí organizovaných sdružením, a doplním tak svou analýzu o postřehy ze zůčastněného pozorování.
Seznam odborné literatury
Aldred, Rachel (2010) ‘On the outside’: constructing cycling citizenship. Social & Cultural Geography, Vol. 11, No. 1, February 2010.
Aldred, Rachel (2012) The role of advocacy and activism in shaping cycling policy and politics. In: Parkin, John, (ed.) Cycling and sustainability. Emerald Group Publishing, pp. 83-110.
Beck, Ulrich (2007) Vynalézání politiky: k teorii reflexivní modernizace. (Z německého originálu) přeložil Břetislav Horyna. Praha: Sociologické nakladatelství SLON, 2007. 273 s.
Beck, Ulrich (2011) Riziková společnost: na cestě k jiné moderně. (Z německého originálu) přeložil Otakar Vochoč. 2. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství SLON. 431 s.
Callon, Michel. (1986) The sociology of an actor-network. In: M. Callon, J. Law, & A. Rip, eds. Mapping the Dynamics of Science and Technology. London: Macmillan, pp. 19–34.
Callon, Michel. & Bruno Latour. (1981) Unscrewing the big Leviathan: how actors macro-structure reality and how sociologists help them to do so. In K. Knorr-Cetina & A. V. Cicourel, eds. Advances in social theory and methodology: Towards an integration of micro- and macro-sociologies. Boston: Routledge & Kegan Paul, pp. 277-303.
Creighton, Sean (1995) Organised Cycling and Politics: the 1890s and 1900s in Battersea. The Sports Historian, Journal of the British Society of Sports History, No. 15, May 1995.
DiMaggio Paul J. and Walter W. Powell (1983). The iron cage revisited: institutional isomorphism and collective rationality in organizational fields. American Sociological Review, Vol. 48, No. 2 (Apr., 1983), pp. 147-160.
Ebert, Anne-Katrin (2012) When cycling gets political: Building cycling paths in Germany and the Netherlands, 1910–40. The Journal Of Transport History, Volume 33, No 1 (June 2012) Manchester University Press.
Hardy, Cynthia and Nelson Phillips (1998). Strategies of engagement: Lessons from the critical examination of collaboration and conflict in an interorganizational domain. Organization science. Vol. 9 No. 2 pp. 217-30.
Ingram, Darcy (2012) We are no longer freaks: the cyclists’ rights movement in Montreal. Sport History Review. 2012, 43, 18 – 42
Latour, Bruno (2007) Reassembling the social: an introduction to actor-network-theory. New York: Oxford University Press, 301 s.
Stahre, Ulf (2004) City in Change: Globalization, Local Politics and Urban Movements in Contemporary Stockholm. International Journal of Urban and Regional Research. Volume 28, Issue 1, pp 68–85.
Star, Susan Leigh and James R. Griesemer (1989) Institutional Ecology, 'translations' and boundary objects: amateurs and professionals in Berkeley's Museum of Vertebrate Zoology, 1907-39. Social Studies of Science. Vol. 19, No. 3 (Aug., 1989), pp. 387-420.
Wickham, James (2006) Public transport systems: the sinews of European urban citizenship?, European Societies 8(1): 3–26.

Seznam základní literatury bude doplněn.
Předběžná náplň práce
V mnoha světových metropolích včetně Prahy existují spolky, sdružení, iniciativy a další subjekty, které si berou za cíl propagovat cyklistiku, hájit zájmy cyklistů a zasazovat se za udržitelný rozvoj měst. Působení těchto subjektů, které nazývám pracovně ‚cyklistickými lobby‘ je rozličný a liší se svým rámováním i rozsahem. Jednu věc mají ale společnou: Jejich agenda je fundamentálně politizovaná (Aldred 2012; Creighton 1995; Ebert 2012; Igram 2012; Stahre 2004).
Cyklistická lobby působí jako politický subjekt – pod symbolem kola sdružuje segment občanů, kteří mají mnoho společného – sdílí jakýsi společný mind-set – ale jejichž postoj se míjí s dichotomiemi běžně užívanými v politických diskurzech (Aldred 2010). Pro emancipující se moderní urbánní středostavovské občany-konzumenty, kteří se s narůstající intenzitou cítí být podreprezentováni v politickém procesu, představuje prostředek, skrze který si vynucují své právo mluvit do věcí veřejných.
Ve své práci mám v úmyslu prozkoumat fungování a roli cyklistické lobby v organizačním poli městské politiky (DiMaggio and Powell Walter 1983). Budu zkoumat, kdo přesně jsou ti, kteří sympatizují s ‚cyklistickou lobby‘ a jakým způsobem jsou jí reprezentováni – tedy co mají společného a čím ‚cyklistická lobby‘ vystihuje jejich postoje. Dále budu zkoumat, jakými způsoby se ‚cyklistická lobby‘ uchází o podporu své základny, jakými způsoby tuto podporu přeměňuje v politický vliv, a jak tento vliv uplatňuje v interakci s místní vlády a ostatními účastníky organizačního pole (Hardy and Phillips 1998).
Má teze vychází z radikálně konstruktivistického předpokladu, a totiž že politika je pole, které je neustále ‚vynalézáno‘ v procesech mnohastupňového překladu (Callon 1986; Callon and Latour 1981; Latour 2007). Cyklistickou lobby budu studovat právě jako politický subjekt, který pro danou skupinu ‚potenciálních cyklistů‘ – tedy neformálních podporovatelů cyklistické lobby – konstituuje politično tak, že překládá dění do jazyka pro ně srozumitelných politických narativů. V tomto procesu zároveň symbolicky ohraničuje skupinu potenciálních cyklistů pod významy nabitým symbolem kola a pomáhá formulovat její politické požadavky. Představuje tak jeden z mnoha prostředků adaptace na měnící se politické podmínky pozdně moderní doby (Beck 2007, 2011).
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK