Nutriční chování a postoje žáků staršího školního věku k výživě z pohledu genderu
Název práce v češtině: | Nutriční chování a postoje žáků staršího školního věku k výživě z pohledu genderu |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Nutritional behaviour and attitudes of older school-age children towards nutrition from the point of view of gender |
Klíčová slova: | gender, výživa, starší školní věk, nutriční chování, výchova ke zdraví |
Klíčová slova anglicky: | gender, nutrition, older school age, nutritional behaviour, health education |
Akademický rok vypsání: | 2012/2013 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (41-KPG) |
Vedoucí / školitel: | PaedDr. Eva Marádová, CSc. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 15.02.2013 |
Datum zadání: | 02.11.2014 |
Datum a čas obhajoby: | 09.09.2015 08:30 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R217, 217, 2. patro, vlevo, zadní trakt |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 20.07.2015 |
Datum proběhlé obhajoby: | 09.09.2015 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Studentka vyhledá a rozpracuje relevantní odbornou literaturu a další informační zdroje. Zpracuje analýzu a komparaci různých přístupů ke zkoumané problematice. Navrhne a realizuje empirické šetření, vypracuje popis výzkumné metodologie. Provede analýzu dat a jejich interpretaci, v diskusi propojí výsledky šetření s teoretickými poznatky.
Postup: Teoretická část: vymezení základních pojmů, charakteristika žáků staršího školního věku z pohledu stravování, faktory ovlivňující stravovací zvyklosti a genderové rozdíly Praktická část: problematika výživy ve výuce, dotazníkové šetření – vztah žáků k výživě z pohledu genderu, vyhodnocení, závěry pro pedagogickou praxi |
Seznam odborné literatury |
1.FOŘT, P. Moderní výživa pro děti. 2. vyd. Praha : Metramedia, 2000. 229 s. ISBN 80-238-5498-4.
2.FRAŇKOVÁ, S., PAŘÍZKOVÁ, J. a MALICHOVÁ, E. Jídlo v životě dítěte a adolescenta: teorie, výzkum, praxe. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2013. 302 s. ISBN 978-80-246-2247-7 3.HAVLÍK, R., HALÁSZOVÁ, V. a PROKOP, J. Kapitoly ze sociologie výchovy. Praha : Pedagogická fakulta UK, 1996. 110 s. ISBN 80-86039-10-2. 4.JANOŠOVÁ, P. Dívčí a chlapecká identita: Vývoj a úskalí. 1. vyd. Praha : Grada Publishing, 2008. 288 s. ISBN 978-80-247-2284-9. 5.KARSTEN, H. Ženy – muži : Gendrové role, jejich původ a vývoj. 1. vyd. Praha : Portál, 2006. 184 s. ISBN 80-7367-145-X. 6.MAŘÍKOVÁ, H. a kol. Proměny současné české rodiny. 1. vyd. Praha : SLON, 2000. 170 s. ISBN 80-85850-93-1. 7.NEVORAL, J. a kol. Výživa v dětském věku. 1. vyd. Jinočany : H&H, 2003. 434 s. ISBN 80-86-022-93-5. 8.OAKLEYOVÁ, A. Pohlaví, gender a společnost. 1. vyd. Praha : Portál, 2000. 176 s. ISBN 80-7178-403-6. 9.PIŤHA, J. a kol. Zdravá výživa pro každý den. 1. vyd. Praha : Grada Publishing, 2009. 143 s. ISBN 978-80-247-2488-1. 10.SMETÁČKOVÁ, I. Gender ve škole : Příručka pro budoucí i současné učitelky a učitele. 1. vyd. Praha : Otevřená společnost, 2006. 67 s. ISBN 80-903331-5-X. 11.VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie : dětství, dospělost, stáří. Praha : Portál, 2000. 522 s. ISBN 80-7178-308-0. |
Předběžná náplň práce |
Cílem diplomové práce je identifikovat specifika znalostí o výživě a případné odlišnosti v nutričním chování u chlapců a u dívek staršího školního věku. Teoretická část diplomové práce vymezuje základní pojmy, charakterizuje žáky staršího školního věku z pohledu stravování. Pojednává o faktorech, které ovlivňují stravovací návyky a uvádí genderové odlišnosti. Praktická část se zaměřuje na zjištění vztahu žáků staršího školního věku k výživě a zkoumá specifika v nutričním chování vzhledem k pohlaví. Součástí je dotazníkové šetření zkoumající zájem o výživu, postoje, informovanost a nutriční chování vybrané skupiny žáků staršího školního věku z pohledu genderu. Na základě výsledků dotazníkového šetření je vypracován návrh výukového programu. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The aim of the thesis is to identify the specifics of knowledge about nutrition and possible differences in the nutrition behaviour among boys and girls in older school-age children. The theoretical part of the thesis defines basic fundamentals, characterizes older school-age children from the perspective of eat. Discusses the factors that influence eating habits and introduces gender differences. The practical part focuses on finding relations of older school-age children to nutrition and examines the specifics of nutritional behavior due to gender. The questionnaire is one of the part and examines interest in nutrition, attitudes, know-how and nutritional behaviour of a select group of older school-age children from the perspective of gender. Based on survey results is developed a draft of the teaching program. |