Využití výtvarných tvůrčích činností v multikulturní výchově
Název práce v češtině: | Využití výtvarných tvůrčích činností v multikulturní výchově |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Creative potential of visual art education in multicultural education |
Klíčová slova: | Multikulturní výchova,rovnost kultur, tolerance, základní škola, výtvarná výchova, projektová výuka |
Klíčová slova anglicky: | Multicultural education, eguality between cultures, tollerance, primary school, art education, project education |
Akademický rok vypsání: | 2012/2013 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra výtvarné výchovy (41-KVV) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 14.02.2013 |
Datum zadání: | 14.02.2013 |
Datum a čas obhajoby: | 23.05.2014 00:00 |
Místo konání obhajoby: | UK Pedf - KVV |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 02.04.2014 |
Datum proběhlé obhajoby: | 23.05.2014 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (OSZD004) |
Oponenti: | Mgr. Helena Kafková, Ph.D. |
Konzultanti: | Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Ve své práci se soustředíte na analýzu a reflexi multikulturních a trans-kulturních vlivů v pedagogice, s důrazem na tvůrčí, poznávací a výchovné aspekty multikulturní výchovy. Problematiku nahlédnete ze tří úrovní teoretického diskursu: 1. z hlediska sociologických a antropologických kontextů, 2. z hlediska pedagogických (výchovných a vzdělávacích) aspektů, 3. z hlediska oborové didaktiky výtvarné výchovy, v níž je centrálním tématem tvůrčí práce. Orientace v odborné literatuře, zjištění dosavadního stavu znalostí problematiky a konceptová analýza témat pro tvorbu a výtvarnou výchovu budou podkladem k návrhu a ověření výtvarného edukačního programu pro školu, nebo – podle aktuálních možností a dosavadních vazeb na vzdělávací zařízení – pro sérii kreativních workshopů pro skupinu dětí, komunitu a veřejnost. Uskutečníte akční sondu, při níž pedagogické a tvůrčí aktivity zdokumentujete a připravíte pro didaktickou analýzu, z níž vyjdete při závěrečném zpracování cílů, záměrů a pedagogických příprav. Reflexe pak budou sloužit jako inspirace a manuál k dalšímu využití v pedagogické a humanitární práci. |
Seznam odborné literatury |
BARŠA, P.: Imanence a sociální pouto. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2001. ISBN 80-85959-78-X. PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 4., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Portál, 2009, 481 s. ISBN 978-80-7367-503-5. PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova: teorie - praxe - výzkum. Vyd. 1. Praha: ISV, 2001, 211 s. ISBN 80-85866-72-2. FULKOVÁ, Marie. Diskurs umění a vzdělávání. Vyd. 1. Jinočany: H&H, 2008, 335 s. ISBN 978-80-7319-076-7. LÉVI-STRAUSS, Claude. Myšlení přírodních národů. Vyd. 2., v Dauphinu první. Praha: Dauphin, 1996, 365 s., 7 obr. příl. ISBN 80-901842-9-4. LÉVI-STRAUSS, C.: Strukturální antropologie. Praha: Argo, 2006. ISBN 80-7203-713-7. NOVOTNÁ, Marie a Marie FULKOVÁ. Výtvarná výchova pro 6. a 7. ročník základní školy a odpovídající ročníky víceletých gymnázií. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1999, 118 s. ISBN 80-7168-591-7. FULKOVÁ, Marie. Výtvarná výchova pro 8. a 9. ročník základní školy a víceletá gymnázia. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1997, 127 s. ISBN 80-7168-382-5. Společný svět Příručka globálního rozvoje.Vyd. Člověk v tísni, 321s. ISBN 80-903510-0-X PETERSON, B.: Cultural Intelligence: A guide to working with people from other cultures. London: Intercultural Press, 2004. ISBN 10-1931930007. MURPHY, R.F.: Úvod do kulturní a sociální antropologie. Praha: SLON, 1998. ISBN 80-85850-53-2 HIRT, T. (2005) Svět podle multikulturalismu. In Hirt, T., Jakoubek, M. (eds.) Soudobé spory o multikulturalismus a politiku identit (antropologická perspektiva). Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Čeněk, s.r.o. ISBN 80-86898-22-9 TAYLOR, Ch. (2001) Etika autenticity. Praha: Filosofia, nakl. Filosofického ústavu AV ČR. ISBN 80-7007-150-8 WALDENFELS, B.: Znepokojivá zkušenost cizího. Oikúmené, Praha 1998 MIRZOEFF, N.: Transkultura. Podoby Konga. In MIRZOEFF, N.: Úvod do vizuální kultury¨. Praha: Academia, 2012. ISBN 978-80-200-1984-4. ZÁLEŠÁK, J.: Umění spolupráce. Praha, Brno: VVP AVU/MUNI Press, 2011. ISBN 978-80-210-5707-4 (Muni Brno), ISBN 978-80-87108-26-0 (AVU Praha) |
Předběžná náplň práce |
Vyjednání kontaktů a zabezpečení podmínek k akční výzkumné sondě, která proběhne v Foyer Notre-Dame de Lourdes
Avenue Kilombo 1 Kitsiamuna km 8 District de Boma Bas-Congo Demokratická republika Kongo Zodpovědná osoba: Jean-Martin NLANDU, tel:(00-243) 997155378, mail: nlanduj@yahoo.fr Práce je součástí projektu „Naše děti v Kongu“ Farní charity Kralupy nad Vltavou |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
Facilitating contacts and designing pilot action research in Foyer Notre-Dame de Lourdes
Avenue Kilombo 1 Kitsiamuna km 8 District de Boma Bas-Congo Congo Demacratic Republic Responsibility and coordination: Jean-Martin NLANDU, tel:(00-243) 997155378, mail: nlanduj@yahoo.fr Research is a part of the project: „Naše děti v Kongu“ Farní charita Kralupy nad Vltavou |