skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem
Datum přihlášení:
14.02.2013
Datum zadání:
14.02.2013
Datum odevzdání elektronické podoby:
22.04.2016
Datum proběhlé obhajoby:
02.06.2016
Oponenti:
doc. RNDr. Martin Hanus, Ph.D.
Předběžná náplň práce
Přestože je příprava výuky důležitou součástí učitelské profese, tak se jí v poslední době věnuje málo výzkumu. Tato diplomová práce studuje způsob přípravy zeměpisné výuky v Česku s důrazem na používání internetových zdrojů. Na základě výzkumu navrhuje kritéria pro vytvoření ideálního geografického webu pro učitele. Sběr dat probíhal zaprvé formou on-line dotazníkové šetření náhodně vybraných gymnaziálních učitelů (n = 72) a zadruhé formou semi-strukturovaných rozhovorů (n = 6). Práce ukazuje, že příprava výuky je v mnoha ohledech velmi individuální. Obecně pedagogové své přípravy zásadně nemění, začátek učitelské praxe je tak pro další směřování výuky naprosto zásadní. Průměrně pedagogové přípravě věnují zhruba čtvrtinu pracovní doby a práce nenašla žádnou souvislost mezi délkou přípravy a věkem učitelů nebo délkou jejich praxe. Dále bylo zjištěno, že všichni sledovaní učitelé používají při přípravě výuky internetové zdroje, a to hlavně k hledání aktuálních informací. Nejnavštěvovanější jsou webové stránky nabízející mapy a stránky internetových encyklopedií (především Wikipedie). Ideální geografický web by měl nabízet primárně nápady na aktivity ve výuce, o plně připravené vyučovací hodiny je pak mezi učiteli malý zájem. Budoucí výzkum by se měl zaměřit na to, jakým způsobem se mění příprava výuky s délkou učitelské praxe a také praktickými otázkami formy geografických webů. Diplomová práce může posloužit současným učitelským webům jako zpětná vazba i těm, kteří mají ambici vytvářet nové weby pro učitele.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
Lesson preparation is an important part of teachers’ profession, yet there has been little research focused on this topic recently. This work studied the preparation of geography lessons in Czechia with an emphasis on the use of internet sources. Based on the findings, criteria for an ideal geographic website for teachers were suggested. The data were collected in two ways: (1) on-line survey of randomly selected secondary school teachers (n=72), and (2) semi-structured interviews (n=6). The work indicated that lesson preparation greatly varies from teacher to teacher. In general, teachers do not change their lesson plans significantly, and thus the beginning of teachers’ career is crucial for future teaching. Participating teachers spend on average about a quarter of their working time on lesson preparation and there is no apparent correlation between the time spend on lesson preparation and the teachers' age or the length of teachers' career. Furthermore, it was found that all participating teachers use internet resources during lesson preparation, particularly for search of updated information. The most visited websites are those offering maps and encyclopaedias (predominantly Wikipedia). The ideal geographical website should primarily offer ideas for teaching activities, as fully-prepared lessons are of little interest among teachers. Future research should focus on how lesson preparation varies with the length of teaching practice and on practical issues concerning the form of geographical websites. The thesis can serve as a feedback to existing teaching websites and to those with the ambition to create new websites for teachers.