Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 384)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Proměny Corporate Social Responsibility
Název práce v češtině: Proměny Corporate Social Responsibility
Název v anglickém jazyce: Changes of Corporate Social Responsibility
Klíčová slova: společenská odpovědnost firem, stakeholder, trvale udržitelný rozvoj, firmy, globalizace
Klíčová slova anglicky: corporate social responsibility, stakeholder, sustainable development, corporations, globalization
Akademický rok vypsání: 2012/2013
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra sociologie (23-KS)
Vedoucí / školitel: prof. PhDr. Jiří Kabele, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 08.02.2013
Datum zadání: 08.02.2013
Datum a čas obhajoby: 16.09.2014 00:00
Místo konání obhajoby: Jinonice, U Kříže 8, Praha 5
Datum odevzdání elektronické podoby:31.07.2014
Datum proběhlé obhajoby: 16.09.2014
Oponenti: doc. PhDr. Pavel Kuchař, CSc.
 
 
 
Kontrola URKUND:
Zásady pro vypracování
Počátky konceptu CSR lze hledat v 2. polovině 20. století. V té době se začalo hovořit o etice podnikání, o určitém slušném kulturním prostředí v oblasti obchodu a objevil se také koncept Společenské odpovědnost firem. „Evropská komise v tzv. Zelené knize, vydané v roce 2001, definuje CSR takto: Společenská odpovědnost firem dobrovolně integruje sociální a ekologické ohledy do podnikatelských činností firmy, a to ve spolupráci se zainteresovanými stranami podniku neboli stakeholdery.“ (Business Leaders Forum. Společenská odpovědnost firem: Průvodce nejen pro malé a střední podniky. Praha: TOP Partners, 2008.) Koncept Společenské odpovědnosti firem nevnímá podnik jako osamocený izolovaný subjekt, nýbrž jako součást širší společnosti. Pro podnik je podstatné, v jakých okolních podmínkách se ocitá, protože musí reagovat na okolní situace. Zároveň ale také v dnešní době úspěšný podnik musí zejména předpovídat budoucí situaci. Každopádně firmy svým jednání významně ovlivňují podobu dnešní společnosti. Vybrala jsem si téma Společenské odpovědnosti firem pro svou diplomovou práci, protože ho považuji za zajímavý aktuální koncept, který je součástí dnešní společenské reality.
K rozvinutí CSR přispěla tzv. stakeholderská koncepce, která uvádí podnik jako součást široké sítě vztahů. Podnik ovlivňuje celá řada zájmových skupin, které jsou pro podnik klíčové zejména z dlouhodobého hlediska. Firmy by tedy měly dbát o dobré vztahy se všemi svými stakeholdery a uvědomovat si své postavení v širších souvislostech. Nejvýhodnější strategií pro firmy je udržovat své stakeholdery spokojené, protože tím se snižuje pravděpodobnost, že by tito stakeholdeři byli motivování hledat jiné firmy, kde by mohli být spokojenější (tyto jiné firmy by jejich potřeby mohly uspokojovat lépe). Společensky odpovědné jednání jedné firmy se tedy týká široké skupiny aktérů (dodavatelé, zákazníci, stát, odběratelé, výrobci, zaměstnanci, manažeři, věřitelé, další firmy) .
Podle výzkumu Jany Trnkové z roku 2003, zná koncept CSR 64% dotazovaných firem (TRNKOVÁ, J. Společenská odpovědnost firem. Kompletní průvodce tématem  závěry z průzkumu v ČR, Praha 2004). Aktivity CSR v praxi jsou u nás spojeny zejména s velkými podniky, které mají zjevně větší kapitál a více možností pro takové praktiky. Nadnárodní korporace tak často přenášejí do České republiky praxi ze zahraničí. K současné situaci jistě rovněž přispěl průběh 2. pol. 20. století, kdy se u nás začal rozvíjet volný trh až v průběhu devadesátých let.
Seznam odborné literatury
 ARCHIE, B. C. (1999). Corporate social responsibility. Business and Society, 38(3), 268-295.
 BENN, Suzanne a Dianne BOLTON. Key concepts in corporate social responsibility. Los Angeles: SAGE, 2011, x, 246 p. SAGE key concepts. ISBN 18-478-7929-2.
 BERMAN, Shawn, L.; WICKS, Andrew C.; KOTHA, Suresh; JONES, Thomas M. Does stakeholder orientation matter? The Relationship between Stakeholder management models and Firm financial performance. The Academy of Management Journal, Vol. 42, No. 5, pp. 488-506.
 BOLI, J. HARTSUIKER, D. (2001). World culture and transnational corporations: sketch of a project. Paper presented at the International Conference on Effects of and Responses to Globalization. Istanbul.
 BLASCO, M. a M. ZOLNER. Corporate Social Responsibility in Mexico and France: Exploring the Role of Normative Institutions. Business. 2010-05-17, roč. 49, č. 2, s. 216-251. ISSN 0007-6503. DOI: 10.1177/0007650307309434.
 BLAŽEK, Ladislav, Klára DOLEŽALOVÁ a Alena KLAPALOVÁ. Společenská odpovědnost podniků. Working paper / Research Centre for Competitiveness of Czech.
 CARROLL, A. B. Corporate Social Responsibility: Evolution of a Definitional Construct. Business. 1999-09-01, roč. 38, č. 3, s. 268-295. ISSN 0007-6503. DOI: 10.1177/000765039903800303.
 CARSON, Thomas. Friedman’s Theory of Corporate Social Responsibility. Business & Professional Ethics Journal. Vol 12, No. 1. New York: HarperBusiness.1993, pp. 3-32.
 DE BAKKER, F. G. A. A Bibliometric Analysis of 30 Years of Research and Theory on Corporate Social Responsibility and Corporate Social Performance. Business. 2005-09-01, roč. 44, č. 3, s. 283-317. ISSN 0007-6503. DOI: 10.1177/0007650305278086.
 DENTCHEV, Nikolay A. To What Extent Is Business and Society Literature Idealistic? Business Society 2009, 48:10.
 DONALDSON, Thomas, PRESTON, Lee E. The Stakeholder Theory of the Corporation: Concepts, Evidence and Implications. The Academy of Management Review, Vol. 20, No. 1 (Jan., 1995), pp. 65-91.
 DRUCKER, P. F. (1993). Post-capitalist Society.
 FREEMAN, R. Strategic management: a stakeholder approach. 1st ed. Cambridge: Cambridge University Press, c2010, xii, 276 s. ISBN 978-052-1151-740.
 FRIEDMAN, M. (1962). Capitalism and Freedom. Chicago: University of Chicago Press.
 GRANOVETTER, M. (1985). Economic action and social structure: the problem of embeddedness. American Journal of Sociology, 91, 481-510.
 HARRISON, J. S. FREEMAN, R.E. (1999). Stakeholders, social responsibility and performance: empirical evidence and theoretical perspectives. Academy of Management Journal, 42, 479-485.
 HILL, Charles W. L. JONES Thomas M. Stakeholder-agendy theory. Journal of Management Studies. 1992, 29:2.
 HORRIGAN, Bryan. Corporate social responsibility in the 21st century: debates, models and practices across government, law and business. Northampton, MA, USA: Edward Elgar, c2010, xxii, 427 p. ISBN 18-472-0835-5.
 JONES, T. M. (1995). Instrumental stakeholder theory: a syntesis of ethics and economics. Academy of Management Review, 20, 404-437.
 JONES, Thomas, M. WICK, Andrew C. Convergent stakeholder theory. Academy of Management Review, Vol. 24, No. 2 (1999), 206-221.
 KAŠPAROVÁ, Klára. Reportování o společenské odpovědnosti podniku. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. Ekonomicko-správní fakulta, 2011, 188 s. ISBN 978-802-1056-947.
 KEIM, G. D. (1978). Corporate social responsibility: an assessment of the enlightened self-interest model. Academy of Management Review, 3, 31-39.
 KOLB, Robert W. Encyclopedia of business ethics and society. Thousand Oaks: Sage Publications, c2008, 5 (lxix, 2437 p.). ISBN 978-141-2916-523.
 KOTLER, P. a LEE, N. (2005). Corporate Social Responsibility: Doing the Most Good for Your Company and Your Cause. Wiley.
 KULDOVÁ, Lucie. Společenská odpovědnost firem: [etické podnikání a sociální odpovědnost v praxi]. 1. vyd. Kanina: OPS, 2010, 189 s. ISBN 978-80-87269-12-1.
 KULDOVÁ, Lucie. Nový pohled na společenskou odpovědnost firem: strategická CSR. 1. vyd. Plzeň: NAVA, 2012, 173 s. ISBN 978-807-2114-085.
 KUNZ, Vilém. Společenská odpovědnost firem. 1. vyd. Praha: Grada, 2012, 201 s. Expert (Grada). ISBN 978-80-247-3983-0.
 LAPLUME, A. O., K. SONPAR a R. A. LITZ. Stakeholder Theory: Reviewing a Theory That Moves Us. Journal of Management. 2008-12-01, roč. 34, č. 6, s. 1152-1189. ISSN 0149-2063. DOI: 10.1177/0149206308324322.
 LEE, Min-Dong Paul. A review of the theories of corporate social responsibility: Its evolutionary path and the road ahead. International Journal of Management Reviews. 2008, roč. 10, č. 1, s. 53-73. ISSN 1460-8545. DOI: 10.1111/j.1468-2370.2007.00226.x.
 LEVITT, T. (1958). The danger of social responsibility. Harvard Business Review, 36, 41-50.
 MEYER, J. W. ROWAN, B. (1977). Institutionalized organizations: formal structure as myth and ceremony. American Journal of Sociology, 83, 340-363.
 MITCHEL, Ronald K. AGLE, Bradley, R. WOOD, Donna J. Toward a theory of stakeholder identification and salience: Defining the principle of who and what really counts. Academy of Management Review. 1997, Vol. 22, No.4, 853-886.
 NEE, V., SWEDBERG, R. (eds). The Economic Sociology of Capitalism. Princeton University Press.
 PELOZA, J., LOOCK, M., CERRUTI, J., MUYOT, M. (2012). Sustainability: How stakeholder perceptions differ form corporate reality. California Management Review, 55 (1), 74-95.
 PETERSON, Dane K. The Relationship between Perceptions of Corporate Citizenship and Organizational Commitment. Business Society, 2004, 43; 296
 PÍCHA, Kamil. Společenská odpovědnost podniku v aktuálních trendech a souvislostech. 1. vyd. Praha: Alfa nakladatelství, 2012, 103 s. Ekonomie studium. ISBN 978-808-7197-554.
 POST, J. E. (1978). Corporate Behavior and Social Change. Reston, VA: Reston.
 ROWLEY, Timothy J. Moving beyond dyadic ties: A network theory of stakeholder influences. Academy of Management Review. 1997, Vol. 22, No. 4, 887-910.
 Sage brief guide to corporate social responsibility. Los Angeles: SAGE Publications, c2012, ix, 274 p. ISBN 14-129-9722-4.
 SMELSER, N. J. SWEDBERG, R. (eds), The Handbook for Economic Sociology, 2nd edition. Princeton, NJ: Princeton University Press.
 STINCHCOMBE, A. (1997). On the virtues of the old institutionalism. Annual Review of Sociology, 23, 1-18.
 VIRVILAITE, Regina, DAUBARAITE, Ugne. Corporate Social Responsibility in Forming Corporate Image. Inzinerie Ekonomika-Engineering Economics, 2011, 22(5), 534-543.
 WERTHER, William B a David CHANDLER. Strategic corporate social responsibility: stakeholders in a global environment. 2nd ed. Los Angeles: SAGE, c2011, xxxii, 415 p. ISBN 14-129-7453-4.
 YIN, Robert K. Case study research: design and methods. 3rd ed. Thousand Oaks, Calif.: Sage Publications, 2003, xvi, 181 p. ISBN 07-619-2553-8.
Předběžná náplň práce
Můžeme říci, že okolo Corporate Social Responsibility se vytvořilo určité hnutí, v rámci něhož se šíří do určité míry zidealizovaný obraz tohoto pojmu. Takovou šířenou představu a běžnou společenskou praxi chci konfrontovat s teoretickým vymezením a chápáním tohoto pojmu na akademické půdě. Zajímá mě tedy, jakými cestami a jakou formou je definice společenské odpovědnosti firem překládána z teorie do praxe.
Ráda bych se v práci zaměřila na konkrétní případ Corporate Social Responsibility v České republice. Provedla bych případovou studii tak, abych identifikovala zapojené aktéry v daném kontextu. Dále bych samozřejmě identifikovala zájmy jednotlivých stran, které implikují jejich jednání a určují rozhodovací rámec účastníků. V rámci této studie bych porovnávala reálnou praxi s teoretickým rámcem CSR tak, jak je zakotven a diskutován akademickou obcí.
V případě neúspěchu při hledání vhodné konkrétní situace pro analýzu, se zaměřím blíže na historii pojmu. Corporate Social Responsibility není celosvětově ryze novým tématem. První teoretickou zmínku lze najít v knize H. Bowena Social Responsibilities of Businessman (1953). V průběhu desetiletí se věnovala Společenské odpovědnosti firem řada autorů a došlo tak k vývoji tohoto tématu i s ohledem na globální společensko-ekonomický vývoj. Významně současné pojetí CSR ovlivnila mj. Stakeholderská teorie, kterou jako první rozpracoval R. E. Freeman v 80. letech. Tato teorie se pochopitelně také v následujících letech rozvíjela s ohledem na celosvětový vývoj.
V diplomové práci bych se pak věnovala právě těmto proměnám pojmu CSR a Stakeholderské teorii na akademické půdě. Zajímat mě také bude, jak se tato tématika dostala k nám, resp. jak byla tato teoretická pojednání tlumočena do češtiny a jak se o nich dále pojednávalo a pojednává. Následně bych ráda zkoumala přeložení teoretického rámce do praktické sféry české ekonomiky a běžné praxe v České republice. Předpokládám, že v běžné praxi bude pojem CSR jistou abstrakcí od hlubších teoretických diskuzí a že tedy došlo ke zjednodušení při tomto transferu.

Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
Corporate Social Responsibility is a present phenomenon which some movement has been appeared about. A kind of probably idealized picture of CSR is distributed within this activity. I would like to contrast this practical form of CSR with the original academic CSR concept. The question is which way and which form the definition of CSR is translated from theory into practice.
I would like to focus on some example of CSR in the Czech Republic. I would like to do a case study to identify involved participants in a specific context. I would like to concern with interests of all stakeholders which detemine their actions and shape how they make decisions. Also I would like to compare real situation with the theoretical definition of CSR.
If I’m not be successfull with finding convenient situation for my thesis, I will study in detail the history of CSR. Globally the Corporate Social Responsibility is not entirely new issue. First mention of CSR can be found in H. Bowen‘s book Social Responsibilities of Businessman (1953). During the few decades CSR has been discussed by several authors thus this topic has been shaped according to global social-economic development. Among others The Stakeholder theory has influenced contemporary meaning of CSR, which was written for the first time by R. E. Freeman in the 80th the 20th century about. Naturally this theory has been developed according to global development too.
I’ll pay attention exactly to these changes in my thesis – changes of CSR and The Stakeholder theory in the academic way. I’ll be interested in how this issue got here, how these theoretical concepts were translated to czech language and how it has been treated with. In the next step I’ll investigate the transfer of theoretical framework into practical common sphere in the Czech Republic and the czech economy. I suppose that in common practice the CSR concept is a some abstraction from the deeper academic discussions and so the definition has been simplified by the translations.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK