Language and content integration models in ELT
Název práce v češtině: | Modely začlenění odborné přípravy do výuky anglického jazyka |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Language and content integration models in ELT |
Klíčová slova: | Výuka anglického jazyka, integrace jazyka a obsahu, CLIL, ESP, odborná angličtina, EAP, akademická angličtina, EMI, angličtina jako vyučovací jazyk, vyučování založené na obsahu, kvalitativní výzkum, mnohonásobná případová studie |
Klíčová slova anglicky: | English Language Teaching, ELT, Content and Language Integrated Learning, CLIL, English for Specific Purposes, ESP, English for Academic Purposes, EAP, English-medium Instruction, EMI, Content-based Instruction, CBI, qualitative research, multiple case study |
Akademický rok vypsání: | 2012/2013 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | angličtina |
Ústav: | Ústav anglického jazyka a didaktiky (21-UAJD) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Tomáš Gráf, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 08.02.2013 |
Datum zadání: | 08.02.2013 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 18.02.2013 |
Datum a čas obhajoby: | 10.09.2014 08:30 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 12.08.2014 |
Datum proběhlé obhajoby: | 10.09.2014 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | prof. PhDr. Aleš Klégr |
Zásady pro vypracování |
Během dvacátého století vzniklo nepřeberné množství metod výuky cizích jazyků. Mezi nimi jsou i metody zaměřené na propojení výuky cizího jazyka s odbornou přípravou, které kladou důraz na reálné, praktické využití jazyka v zaměstnání či při studiu a jsou často vnímány jako prostředek sociálně-ekonomické integrace.
Tato diplomová práce se zaměří na různé modely propojení odborné výuky a výuky angličtiny, které popíše a zanalyzuje. Jedná se zejména o ESP (English for Specific Purposes), EAP (English for Academic Purposes), CLIL (Content and Language Integrated Learning) a EMI (English as a Medium of Instruction). V České republice bylo vydáno velké množství publikací zabývajících se metodou CLIL, ale většinou se omezují na popis teorie a praxe výuky na základních školách a obvykle chybí kritické zhodnocení. Tato práce si klade za cíl popsat problematiku výuky odborné angličtiny v širším kontextu, popsat teoretická východiska jednotlivých přístupů, zaměřit se na jejich klady a zápory, porovnat je a poskytnout náhled na stávající situaci v České republice. Praktická část bude mít podobu kvalitativního výzkumu, jehož cílem je jednotlivé modely výuky specializované angličtiny analyzovat a kriticky zhodnotit na základě návštěv ve školách, kde se dané modely využívají. |
Seznam odborné literatury |
Basturkmen, H. (2006) Ideas and Options in English for Specific Purposes, Lawrence Erlbaum Associates
Basturkmen, H. (2010) Developing Courses for ESP, Palgrave Macmillan Coyle, D., P. Hood and D. Marsh (2010) Content and Language Integrated Learning, Cambridge University Press Dalton-Puffer, C. (2008) Discourse in Content and Language Integrated Learning, John Benjamin Publishing Company Dalton-Puffer, C., T. Nikula and U. Smit (eds) (2010) Language Use and Language Learning in CLIL Classrooms, John Benjamins Publishing Company Deller, S., and Price, C. (2007) Teaching Other Subjects Through English (CLIL), Oxford University Press Dudley-Evans, T. and M. St John (2011) Developments in English for Specific Purposes. Cambridge: CUP Heine, L. (2010) Problem Solving in a Foreign Language, De Gruyter Mouton Hutchinson, T. and A. Waters (2005) English for Specific Purposes. Cambridge: CUP Mehisto, P, Frigols, M-J and D. Marsh (2008) Uncovering CLIL, Macmillan Paltridge, B. and S. Starfield (eds.) (2013) Handbook of English for Specific Purposes, Wiley-Blackwell Vienna English Working Papers 15 (3) (2006) Special Issue: Current Research on CLIL Vienna English Working Papers 16 (3) 2007 Special Issue: Current Research on CLIL 2 de Zarobe, Y. R. and R.M.J. Catalán (eds.) (2009) CLIL Evidence from Research, Multilingual Matters |