Rozvoj čtenářské gramotnosti prostřednictvím projektu na 1. stupni ZŠ
Název práce v češtině: | Rozvoj čtenářské gramotnosti prostřednictvím projektu na 1. stupni ZŠ |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Development reading literacy by project in primary school |
Klíčová slova: | čtení, čtenářství, čtenářská gramotnost, projekt, projektové vyučování, učitel, žák, RVP |
Klíčová slova anglicky: | reading, readership, reading literacy, project, project teaching, teacher, pupil, RVP |
Akademický rok vypsání: | 2012/2013 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP) |
Vedoucí / školitel: | prof. PaedDr. Radka Wildová, CSc., mimořádný profesor Univerzity Karlovy |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 13.01.2013 |
Datum zadání: | 13.01.2013 |
Datum a čas obhajoby: | 22.05.2014 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 12.03.2014 |
Datum proběhlé obhajoby: | 22.05.2014 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | PhDr. Marie Rychlíková, Ph.D. |
Konzultanti: | PhDr. Marie Rychlíková, Ph.D. |
doc. PhDr. Anna Tomková, Ph.D. | |
PhDr. Zdeněk Křivánek, CSc. |
Zásady pro vypracování |
Tato diplomová práce se zabývá možnostmi rozvoje čtenářské gramotnosti u žáků 3. ročníku ZŠ prostřednictvím projektového vyučování. Pozornost je věnována v současnosti často diskutovanému tématu čtenářské gramotnosti. První část práce bude zaměřena na teoretická východiska oblasti „čtenářské gramotnosti a projektového vyučování“. Na základě stávajících výzkumů čtenářské gramotnosti a pozorováním žáků třetí třídy bude vytvořen projekt, který bude následně ověřován v praxi.
V praktické části práce bude uplatňovaná kombinace kvalitativního a kvantitativního výzkumu. Z hlediska výzkumných metod půjde o dotazníkového šetření, případové studie, pozorování. Výzkum bude zaměřen na žáky 1. stupně ZŠ, kteří navštěvují 3. třídu. Teoretická část vymezuje pojmy „čtenářská gramotnost“ a „projekt“. Na základě výzkumů čtenářské gramotnosti u žáků na prvním stupni ZŠ se zabývá také různými možnostmi rozvoje čtenářství. Tyto možnosti rozvoje budou pozorovány a zkoušeny v praktické části prostřednictvím mého projektu v rámci projektové výuky ve 3. ročníku ZŠ. |
Seznam odborné literatury |
Elley, Warwic B., How in the world do students read?, HAMBURG : The International Association for the Evaluation of Educational Achievement 1992, ISBN 92-9121-002-3
Hájková J., What and how do children read, PRAHA : Univerzita Karlova v Praze 2011 Hausenblas O., Vrátíme smysl hodinám češtiny?, PRAHA: Univerzita Karlova v Praze 1997, ISBN 80-86039-39-0 Kramplová I., Jak (se) učí číst, PRAHA : Tauris 2005, ISBN 80-211-0486-4 Tomková A., Spolupráce dětí 1. a 2. stupně ZŠ při rozvoji čtenářské gramotnosti, PRAHA: Univerzita Karlova v Praze 2012, ISBN 978-80-7290-582-9 Tomková A., Učíme v projektech, PRAHA : Portál 2009, ISBN 978-80-7367-527-1 Wildová R., Rozvíjení počáteční čtenářské gramotnosti, PRAHA : Univerzita Karlova v Praze 2005, ISBN 80-7290-228-8 Wildová R., Rozvoj čtenářství a čtenářské gramotnosti: příklady dobré praxe, PRAHA : Univerzita Karlova v Praze 2012, ISBN 978-80-7290-580-5 |
Předběžná náplň práce |
Tato diplomová práce se zabývá možnostmi rozvoje čtenářské gramotnosti u žáků 3. ročníku ZŠ prostřednictvím projektového vyučování. Pozornost je věnována v současnosti často diskutovanému tématu čtenářské gramotnosti a možnostem jeho rozvoje. Důležitost tohoto tématu plyne především z neuspokojivých výsledků českých žáků ve výzkumech PIRLS a PISA.
První část práce je zaměřena na teoretická východiska oblasti čtenářské gramotnosti a projektového vyučování.V druhé části je popsán projekt, jehož cílem je zkoumat rozvíjení čtenářské gramotnosti, zejména v oblasti vztahu ke čtení a čtenářství. Projekt byl aplikován ve třetím ročníku základní školy v Praze. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
This dissertation describes possibilities in development readind literacy at thirth class of primal school by project. The thesis turn attention to discussed subject of reading literacy and possibilities of development. The importance of this topic is a result of unsatisfactory score of czech pupils in researches PIRLS and PISA.
The first part of dissertation is focused on theoretically knowledges of field reading literacy and project teaching. In the second part there is describes project which is focused on development reading literacy especially in part reading relation and reading. The project was used at thirth class of primal school in Prague. |