Mám doma malého nejedlíka – Problémy s jídlem z pohledu matek malých dětí
Název práce v češtině: | Mám doma malého nejedlíka – Problémy s jídlem z pohledu matek malých dětí |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Little picky eater at home – Mothers´view of small children´s problem eating |
Klíčová slova: | ztráta chuti k jídlu, vybíravé jedení, odmítání jídla, porucha příjmu potravy, neprospívání, rodina |
Klíčová slova anglicky: | ARFID (Avoidant and restrictive food intake disorder), Picky eating, Eating disorder, FTT (failure to thrive), family |
Akademický rok vypsání: | 2012/2013 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (41-KPSY) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Pavla Presslerová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem |
Datum přihlášení: | 01.01.2013 |
Datum zadání: | 01.01.2013 |
Datum a čas obhajoby: | 08.09.2021 08:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 11.07.2021 |
Datum proběhlé obhajoby: | 08.09.2021 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | PhDr. Hana Valentová, Ph.D. |
Ocenění: | Práce byla navržena na ocenění |
Zásady pro vypracování |
Diplomová práce se bude zabývat možnostmi psychologické praxe při práci s rodinami, jejichž malé děti mají problémy s příjmem potravy.
|
Seznam odborné literatury |
Cardona Cano, S., Tiemeier, H., Van Hoeken, D., Tharner, A., Jaddoe, V. W. V., Hofman, A., Verhulst, F. C., & Hoek, H. W. (2015). Trajectories of picky eating during childhood: A general population study. International Journal Of Eating Disorders, 48(6), 570-579. https://doi.org/10.1002/eat.22384
Carruth, B. R., & Skinner, J. D. (2002). Feeding Behaviors and Other Motor Development in Healthy Children (2–24 Months). Journal Of The American College Of Nutrition, 21(2), 88-96. https://doi.org/10.1080/07315724.2002.10719199 Cashdan, E. (1994). A sensitive period for learning about food. Human Nature, 5(3), 279-291. https://doi.org/10.1007/BF02692155 Dazeley, P., & Houston-Price, C. (2015). Exposure to foods' non-taste sensory properties. A nursery intervention to increase children's willingness to try fruit and vegetables. Appetite, 84, 1-6. https://doi.org/10.1016/j.appet.2014.08.040 Dovey, T., Farrow, C., Martin, C., Isherwood, E., & Halford, J. (2009). When Does Food Refusal Require Professional Intervention? Current Nutrition & Food Science, 5(3), 160-171. https://doi.org/10.2174/157340109789007162 Fraňková, S., Pařízková, J., & Malichová, E. (2013). Jídlo v životě dítěte a adolescenta: teorie, výzkum, praxe. Karolinum. Fraňková, S., Pařízková, J., & Odehnal, J. (2000). Výživa a vývoj osobnosti dítěte. HZ. Harris, G., & Mason, S. (2017). Are There Sensitive Periods for Food Acceptance in Infancy? Current Nutrition Reports, 6(2), 190-196. https://doi.org/10.1007/s13668-017-0203-0 Illingworth, R. S., & Lister, J. (1964). The critical or sensitive period, with special reference to certain feeding problems in infants and children. The Journal Of Pediatrics, 65(6), 839-848. https://doi.org/10.1016/S0022-3476(64)80006-8 Kast-Zahn, A., & Morgenroth, H. (2008). Aby děti správně jedly: [rady pro rodiče dětí od narození do 15 let]. Computer Press. Kerwin, M. L. E., & Eicher, P. S. (2004). Behavioral intervention and prevention of feeding difficulties in infants and toddlers. Journal Of Early And Intensive Behavior Intervention, 1(2), 129-140. https://doi.org/10.1037/h0100285 Marshall, J., Hill, R. J., Ware, R. S., Ziviani, J., & Dodrill, P. (2015). Multidisciplinary Intervention for Childhood Feeding Difficulties. Journal Of Pediatric Gastroenterology And Nutrition, 60(5), 680-687. https://doi.org/10.1097/MPG.0000000000000669 Raboch, J., Hrdlička, M., Mohr, P., Pavlovský, P., & Ptáček, R. (Eds.). (2015). DSM-5®: diagnostický a statistický manuál duševních poruch. Hogrefe - Testcentrum. Thomas, J. J., & Eddy, K. T. (2018). Cognitive-Behavioral Therapy for Avoidant/Restrictive Food Intake Disorder. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/9781108233170 Törölä, H., Lehtihalmes, M., Yliherva, A., & Olsén, P. (2012). Feeding skill milestones of preterm infants born with extremely low birth weight (ELBW). Infant Behavior And Development, 35(2), 187-194. https://doi.org/10.1016/j.infbeh.2012.01.005 Zimmerman, J., & Fisher, M. (2017). Avoidant/Restrictive Food Intake Disorder (ARFID). Current Problems In Pediatric And Adolescent Health Care, 47(4), 95-103. https://doi.org/10.1016/j.cppeds.2017.02.005 |
Předběžná náplň práce |
Hlavním metodologickým přístupem bude vedení polostrukturovaných rozhovorů s pečující osobou dítěte a následný rozbor získaných dat a jejich komparace především se světovou literaturou a konzultacemi s dalšími odbornostmi, které s těmito rodinami a jejich dětmi pracují. Výsledkem práce bude sonda do životní situace rodin a současné možnosti psychologické intervence. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The main methodological approach is to conduct semistructured interviews with caregiver and then qualitative analysis of achieved data and theire comparison especially with world literature and consultations with other specialists who treat those families. The result will be a psychological probe into the life situation and needs of families and current options of psychological interventioin. |