Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 381)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Mám doma malého nejedlíka – Problémy s jídlem z pohledu matek malých dětí
Název práce v češtině: Mám doma malého nejedlíka – Problémy s jídlem z pohledu matek malých dětí
Název v anglickém jazyce: Little picky eater at home – Mothers´view of small children´s problem eating
Klíčová slova: ztráta chuti k jídlu, vybíravé jedení, odmítání jídla, porucha příjmu potravy, neprospívání, rodina
Klíčová slova anglicky: ARFID (Avoidant and restrictive food intake disorder), Picky eating, Eating disorder, FTT (failure to thrive), family
Akademický rok vypsání: 2012/2013
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (41-KPSY)
Vedoucí / školitel: PhDr. Pavla Presslerová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem
Datum přihlášení: 01.01.2013
Datum zadání: 01.01.2013
Datum a čas obhajoby: 08.09.2021 08:00
Datum odevzdání elektronické podoby:11.07.2021
Datum proběhlé obhajoby: 08.09.2021
Předmět: Obhajoba diplomové práce (OSZD005)
Oponenti: PhDr. Hana Valentová, Ph.D.
 
 
 
Ocenění:Práce byla navržena na ocenění
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat možnostmi psychologické praxe při práci s rodinami, jejichž malé děti mají problémy s příjmem potravy.

Seznam odborné literatury
Cardona Cano, S., Tiemeier, H., Van Hoeken, D., Tharner, A., Jaddoe, V. W. V., Hofman, A., Verhulst, F. C., & Hoek, H. W. (2015). Trajectories of picky eating during childhood: A general population study. International Journal Of Eating Disorders, 48(6), 570-579. https://doi.org/10.1002/eat.22384
Carruth, B. R., & Skinner, J. D. (2002). Feeding Behaviors and Other Motor Development in Healthy Children (2–24 Months). Journal Of The American College Of Nutrition, 21(2), 88-96. https://doi.org/10.1080/07315724.2002.10719199
Cashdan, E. (1994). A sensitive period for learning about food. Human Nature, 5(3), 279-291. https://doi.org/10.1007/BF02692155
Dazeley, P., & Houston-Price, C. (2015). Exposure to foods' non-taste sensory properties. A nursery intervention to increase children's willingness to try fruit and vegetables. Appetite, 84, 1-6. https://doi.org/10.1016/j.appet.2014.08.040
Dovey, T., Farrow, C., Martin, C., Isherwood, E., & Halford, J. (2009). When Does Food Refusal Require Professional Intervention? Current Nutrition & Food Science, 5(3), 160-171. https://doi.org/10.2174/157340109789007162
Fraňková, S., Pařízková, J., & Malichová, E. (2013). Jídlo v životě dítěte a adolescenta: teorie, výzkum, praxe. Karolinum.
Fraňková, S., Pařízková, J., & Odehnal, J. (2000). Výživa a vývoj osobnosti dítěte. HZ.
Harris, G., & Mason, S. (2017). Are There Sensitive Periods for Food Acceptance in Infancy? Current Nutrition Reports, 6(2), 190-196. https://doi.org/10.1007/s13668-017-0203-0
Illingworth, R. S., & Lister, J. (1964). The critical or sensitive period, with special reference to certain feeding problems in infants and children. The Journal Of Pediatrics, 65(6), 839-848. https://doi.org/10.1016/S0022-3476(64)80006-8
Kast-Zahn, A., & Morgenroth, H. (2008). Aby děti správně jedly: [rady pro rodiče dětí od narození do 15 let]. Computer Press.
Kerwin, M. L. E., & Eicher, P. S. (2004). Behavioral intervention and prevention of feeding difficulties in infants and toddlers. Journal Of Early And Intensive Behavior Intervention, 1(2), 129-140. https://doi.org/10.1037/h0100285
Marshall, J., Hill, R. J., Ware, R. S., Ziviani, J., & Dodrill, P. (2015). Multidisciplinary Intervention for Childhood Feeding Difficulties. Journal Of Pediatric Gastroenterology And Nutrition, 60(5), 680-687. https://doi.org/10.1097/MPG.0000000000000669
Raboch, J., Hrdlička, M., Mohr, P., Pavlovský, P., & Ptáček, R. (Eds.). (2015). DSM-5®: diagnostický a statistický manuál duševních poruch. Hogrefe - Testcentrum.
Thomas, J. J., & Eddy, K. T. (2018). Cognitive-Behavioral Therapy for Avoidant/Restrictive Food Intake Disorder. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/9781108233170
Törölä, H., Lehtihalmes, M., Yliherva, A., & Olsén, P. (2012). Feeding skill milestones of preterm infants born with extremely low birth weight (ELBW). Infant Behavior And Development, 35(2), 187-194. https://doi.org/10.1016/j.infbeh.2012.01.005
Zimmerman, J., & Fisher, M. (2017). Avoidant/Restrictive Food Intake Disorder (ARFID). Current Problems In Pediatric And Adolescent Health Care, 47(4), 95-103. https://doi.org/10.1016/j.cppeds.2017.02.005

Předběžná náplň práce

Hlavním metodologickým přístupem bude vedení polostrukturovaných rozhovorů s pečující osobou dítěte a následný rozbor získaných dat a jejich komparace především se světovou literaturou a konzultacemi s dalšími odbornostmi, které s těmito rodinami a jejich dětmi pracují. Výsledkem práce bude sonda do životní situace rodin a současné možnosti psychologické intervence.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The main methodological approach is to conduct semistructured interviews with caregiver and then qualitative analysis of achieved data and theire comparison especially with world literature and consultations with other specialists who treat those families. The result will be a psychological probe into the life situation and needs of families and current options of psychological interventioin.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK