Průmyslová revoluce: efektivita projektové výuky ve srovnání s výkladovou metodou
Název práce v češtině: | Průmyslová revoluce: efektivita projektové výuky ve srovnání s výkladovou metodou |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Industrial Revolution: efficiency of the project teaching compared to lecture method |
Klíčová slova: | průmyslová revoluce, projektová výuka, výklad |
Klíčová slova anglicky: | industrial revolution, project teaching, lecture method |
Akademický rok vypsání: | 2012/2013 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra dějin a didaktiky dějepisu (41-KDDD) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Hana Havlůjová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 19.12.2012 |
Datum zadání: | 19.12.2012 |
Datum a čas obhajoby: | 20.05.2014 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 06.04.2014 |
Datum proběhlé obhajoby: | 20.05.2014 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | Mgr. Tomáš Mikeska |
Předběžná náplň práce |
Autorka se zabývá dvěma různými vyučovacími metodami, které bude porovnávat nejen z hlediska jejich pozitiv a negativ, ale také ve smyslu jejich efektivity. Na příkladu jednoho tematického celku z obsahu dějepisného učiva základní školy jsou aplikovány dvě metody, přičemž jedna metoda je výkladová a druhá nese prvky projektové výuky.
V teoretické části diplomové práce je provedena historická, didaktická a metodická analýza tematického celku Průmyslová revoluce. Poté se autorka věnuje výukovým metodám a jejich klasifikaci. Dále je charakterizována metoda výkladová a metoda projektová, přičemž obě metody jsou poté vzájemně porovnávány a hodnoceny. Autorka se také zamýšlí nad pojmem efektivita a věnuje se problematice hodnocení. V praktické části se autorka věnuje konkrétnímu použití těchto metod ve dvou třídách základní školy. Učební látka je v obou třídách identická, počet hodin také. Ze získaných výsledků didaktických testů je tedy možné ověřit poznatky formulované v teoretické části a vyhodnotit efektivitu daných metod. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The thesis is aimed at two different teaching methods, which are compared not only from the viewpoint of their positives and negatives, but also their effectiveness is valuated. One thematic unit from the history curriculum at lower-secondary school is chosen and two different methods are applied, one is based on lecture method, the other one involves project teaching.
In the theoretical part the historical, didactic and methodical analysis of the thematic unit Industrial Revolution is performed. The author concerns herself with the teaching methods from general point of view and with their classification. Afterwards the lecture method and the project teaching are characterized, both of them are compared and valuated. The author discusses definition of the term effectiveness and the evaluation problematic is questioned. In the practical part the author applies these methods in two classes of lower-secondary school. The subject and also the number of teaching hours are identical. From the obtained results of the didactic tests the author verifies the findings described in the theoretical part and she analyses the effectiveness of these methods. |