Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 384)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Vzdělávání dětí s odkladem školní docházky
Název práce v češtině: Vzdělávání dětí s odkladem školní docházky
Název v anglickém jazyce: Education of children with school attendance delay
Klíčová slova: Odklad školní docházky, školní zralost, školní připravenost, stimulační programy, oblasti školní zralosti, diagnostika školní zralosti, pedagogická diagnostika, individuální vzdělávací program, přípravné třídy, testy školní zralosti
Klíčová slova anglicky: Suspension of schooling, school readiness, school readiness, the stimulus programs, the school, the school, the pedagogical Diagnostics Diagnostics, individual training programme, preparatory classes, tests, school
Akademický rok vypsání: 2012/2013
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Vedoucí / školitel: PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem
Datum přihlášení: 18.12.2012
Datum zadání: 29.05.2013
Datum a čas obhajoby: 21.05.2014 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:09.04.2014
Datum proběhlé obhajoby: 21.05.2014
Oponenti: PhDr. Marie Linková, Ph.D.
 
 
 
Konzultanti: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D.
doc. PhDr. Eva Opravilová, CSc.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se zabývá problematikou odkladů školní docházky v České republice. Reaguje na vysoké procento dětí s OŠD v mateřských školách. V teoretické části chce autorka poskytnout všeobecné informace o odkladu školní docházky, kdo rozhoduje o odkladu školní docházky a bude řešit proč je odkladů školní docházky tolik v dnešní době, dále zaměří na diagnostiku školní zralosti v pedagogicko-psychologické poradně a na pedagogickou diagnostiku realizovanou pedagogy v mateřských školách. Významná část bude věnována problematice vzdělávací práce v mateřské škole.

V praktické části bude pak nastíněno vyšetření v pedagogicko-psychologické poradně, vypracování individuálního vzdělávacího plánu pro rozvoj nejčastějších oblastí, díky kterým se odklad školní docházky uděluje a hry pro děti s odkladem školní docházky. Dílčí kazuistiky budou doplněny rozhovory s rodiči, jak probíhá rozhodovací proces o OŠD. Výzkumné šetření bude realizováno kombinací metod rozhovoru a pozorování.

Seznam odborné literatury
BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. Školní zralost – Co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno: Computer Press, 2010.
HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Praha : Portál, 2005.
CHRÁSTKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha : Grada, 2007.
MERTIN, V., GILLERNOVÁ, I. (eds.) Psychologie pro učitelky mateřské školy. PRAHA: Portál 2003, ISBN 80-7178-799-X.
KROPÁČKOVÁ, J. Budeme mít prvňáčka. Praha : Portál, 2008.
Pedagogické hodnocení v pojetí RVP PV. Metodika pro podporu individualizace vzdělávání v podmínkách mateřské školy. PRAHA: VÚP 2007, ISBN 80-87000-10-2
Rámcový program pro předškolní vzdělávání. Praha, VÚP 2002.
ŠVANCARA, J. a kol. Diagnostika psychického vývoje. PRAHA: Avicenum 1974
ŠTURMA, J. Školní zralost a její poruchy. In.: ŘÍČAN, P., VÁGNEROVÁ, M.: (Eds.) Dětská klinická psychologie. PRAHA: Avicenum 1991, ISBN 80-7169-512-2
ZELINKOVÁ, O.: Pedagogická diagnostika a individuálně vzdělávací program. PRAHA: Portál 2001.
KOŤÁTKOVÁ, S. Dítě a mateřská škola. Praha: Grada, 2008.
MŠMT, Standardy vzdělávání. [online] (aktualizováno 2011). Dostupné na internetu: <http://www.msmt.cz/vzdelavani/standardy-pro-zakladni-vzdelavani-1>
KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B. Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, 2001.
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I. Praha: Karolinum, 1996.
MERTIN, V., GILLERNOVÁ, I. (eds.) Psychologie pro učitelky mateřské školy. PRAHA: Portál 2003, ISBN 80-7178-799-X.
KUCHARSKÁ, A., ŠVANCAROVÁ, D. Bezstarostné roky? Kroky a krůčky předškolním věkem. Praha: Scientia, 2003.

Předběžná náplň práce
Bakalářská práce se zabývá problematikou odkladů školní docházky v České republice. Reaguje na vysoké procento dětí s odkladem školní docházky v mateřských školách. V teoretické části chce autorka poskytnout všeobecné informace o odkladu školní docházky, a kdo o něm rozhoduje. Dále se zaměří na diagnostiku školní zralosti v pedagogicko-psychologické poradně a na pedagogickou diagnostiku realizovanou pedagogy v mateřských školách. Významná část bude věnována problematice vzdělávací práce v mateřské škole.
V praktické části bude nastíněno vyšetření v pedagogicko-psychologické poradně, vypracování individuálního vzdělávací plánu pro rozvoj nejčastějších oblastí, kvůli kterým se odklad školní docházky uděluje a hry pro děti s odkladem školní docházky. Dílčí kazuistiky budou doplněny rozhovory s rodiči na téma, jak probíhá rozhodovací proces o OŠD. Výzkumné šetření bude realizováno kombinací metod rozhovoru a pozorování.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The thesis deals with the issue of delay, schooling in the Czech Republic. Responding to the high percentage of children with delayed schooling in kindergartens. In the theoretical part, the author wants to provide general information about the suspension of schooling, who shall decide on the suspension of schooling and will address why the delay of schooling so much nowadays, will focus on the diagnosis of school maturity in the pedagogical-psychological counseling and pedagogical Diagnostics by means of the teachers in kindergartens. A significant portion will be devoted to the issue of educational work in kindergarten. In the practical part will then outlined examination in the pedagogical-psychological counseling, development of individual educational plan for the development of the most common areas that postponement of the schooling grants, and games for kids with the deferment of the schooling. Partial case reports will be complemented by interviews with the parents, how is the decision making process of schooling. The investigation will be carried out through a combination of research methods of interview and observation.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK