Přestávky ve škole (5. třída)
Název práce v češtině: | Přestávky ve škole (5. třída) |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | School Recess (year 5) |
Klíčová slova: | Přestávka, relaxační funkce, socializace, hra, neformální učení, pohyb, sociální vztahy |
Klíčová slova anglicky: | Recess, relaxation function, socialization, game, informal learning, movement, social relations |
Akademický rok vypsání: | 2012/2013 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Jan Voda, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 07.12.2012 |
Datum zadání: | 07.12.2012 |
Datum a čas obhajoby: | 21.05.2014 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 13.03.2014 |
Datum proběhlé obhajoby: | 21.05.2014 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | PhDr. Marie Rychlíková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Pedagogický výzkum se tradičně soustředí zejména na různé aspekty edukace. Je však zřejmé, že přestávky mezi jednotlivými hodinami, a obecně všechen mimovyučovací čas, který děti tráví ve škole, představuje významnou složku jejich docházky do školy. V řadě případů je to dokonce zásadní motivátor, proč se děti do školy těší (na kamarády, na společnou hru o přestávkách, na spontánní pohyb a neřízenou aktivitu).
Úkolem diplomantky bude soustředit se během přestávek na dění ve třídě konkrétního ročníku, zmapovat a kategorizovat hlavní aktivity a jejich časové proporce v průběhu dne a školního roku. Autorka se může rovněž soustředit na sociometrii, vliv skrytého kurikula na žáky, sociální dovednosti (komunikace, hra, negativní vztahové jevy), „time-management“ dětí, stravovací návyky, organizační podmínky, vliv přestávky na učební výkon, prostorové podmínky pro relaxaci žáků o přestávkách apod. Design výzkumu tedy bude případová studie (pozorování, rozhovory se žáky). |
Seznam odborné literatury |
BLATCHFORD, Peter. Social life in school: pupils' experience of breaktime and recess from 7 to 16 years.
HAVLÍNOVÁ, Miluše, VILDOVÁ, Zdena. Škola podporující zdraví. – zde zejména odkazy na potřebu pohybu a relaxaci žáků. KLÍČE PRO ŽIVOT. Děti v ringu dnešního světa. Zde zejména s. 22 – přestávky. PELLEGRINI, Anthony D. School recess and playground behavior: educational and developmental roles. PRAŽSKÁ SKUPINA ŠKOLNÍ ETNOGRAFIE. Psychický vývoj dítěte: od 1. do 5. třídy. Dále doporučuji sledovat diskuse v médiích ohledně novely vyhlášky o základním vzdělávání – možnost školy zkrátit přestávky. |
Předběžná náplň práce |
Diplomová práce s názvem Přestávky ve škole (5. třída) popisuje a zpracovává, jakým způsobem tráví děti svůj volný čas mezi jednotlivými hodinami. Tato práce se snaží o globální pohled na celou problematiku přestávek a její koncepci ve struktuře školního dne.
Diplomová práce je rozdělena do dvou oblastí – teoretické a výzkumné. Teoretická část práce shrnuje všechna dostupná a významná fakta týkající se tématu. Zabývá se charakteristikou školního prostředí, shrnutím biologického a psychologického vývoje dětí daného věku a vymezením funkce přestávek. Praktická část diplomové práce zpracovává výsledky výzkumu realizovaného prostřednictvím výzkumné metody pozorování a dotazníku. Výsledky jsou interpretovány a následně popisně zhodnoceny v souladu s teoretickou částí práce. Poslední částí výzkumné práce je srovnání výsledků této diplomové práce s tematicky stejnou diplomovou prací zaměřenou na mladší věkovou skupinu dětí. Závěrem práce je zjištění, že doba přestávek je pro děti nutným a podstatným časem pro odpočinek, komunikaci a interakci, hru, socializaci a naplnění potřeby tělesných funkcí. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The thesis titled School Recess (in 5th grade) describes how children spend their free time between lessons. The school recess problematic is discused from global point of view and with regard in conception of school day structure.
The thesis is divided into two parts - theoretical and research. The theoretical part summarizes all available and relevant facts regarding the topic. It deals with characteristics of the school environment, summarizes the biological and psychological development of 5th grade children, and defines the function of recess. The practical part of the thesis represents results of the research conducted through the methods of observation and questionnaire. The results are interpreted and descriptively evaluated in accordance with the theoretical part. The last part of the research work is a comparison of the thesis results with the similarly focused thesis elaborated on younger age groups. The thesis demonstrates that recess time is necessary for children and it represents significant time for their relaxation, communication and interaction, play, socialization. The recess are also important with regard to children’s physiology. |