Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Use of Media in the EFL Classrooms at Secondary Schools in the 21st Century
Název práce v češtině: Využití médií v hodinách angličtiny na středních školách v 21. století
Název v anglickém jazyce: Use of Media in the EFL Classrooms at Secondary Schools in the 21st Century
Klíčová slova: výuka angličtiny, mediální gramotnost, nová média, stará média
Klíčová slova anglicky: English language teaching, media literacy, new media, old media
Akademický rok vypsání: 2012/2013
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: angličtina
Ústav: Katedra anglického jazyka a literatury (41-KAJL)
Vedoucí / školitel: PhDr. Mgr. et Mgr. Radek Vít, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 28.11.2012
Datum zadání: 10.04.2014
Datum a čas obhajoby: 06.06.2014 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:11.04.2014
Datum proběhlé obhajoby: 06.06.2014
Předmět: Obhajoba diplomové práce (OSZD005)
Oponenti: Mgr. Klára Synková
 
 
 
Seznam odborné literatury
ALESSI, Stephen M. Multimedia for learning: methods and development. 3rd ed. Boston: Allyn and Bacon, 2001, 580 s.
BOVILL, Moira and LIVINGSTONE, Sonia. “Young People, New Media - summary report of the research project 'Children, young people and the changing media environment'.” LSE Research Online.
BROWN, James W. Administering Educational Media. New York: McGraw-Hill, 1965, 357 s.
BUCKINGHAM, David. “Media education in the UK: Moving beyond protectionism.” Journal of Communication. Winter 1998: 33-43.
CML. “Educational Standards and Media Literacy.” Center for Media Literacy 2002-2011.
DUDENEY, Gavin. The Internet and the Language Classroom. New York: Cambridge University Press, 2005, 181 s.
Evropská média a weby v české škole: příručka pro učitele, žáky a studenty. 1. vyd. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2004, 54 s.
HAUSNER, Milan. Nové trendy ve vzdělávání, aneb, Letem multimediálním světem. Vyd. 1. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1995, 152 s.
LANKSHEAR, Colin and Michele KNOBEL. New literacies: everyday practices and classroom learning. 2nd ed. Maidenhead: Open University Press, 2006, 278 p.
MAŠEK, Jan. Audiovizuální komunikace výukových médií. 1. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita, 2002, 126 s.
MCLUHAN, Eric and Kathryn HUTCHON. Media, messages & language: the world as your classroom. Skokie: National Textbook Company, 1980, 181 s.
Medienerziehung oder Nimmt uns die Schule das letzte Vergnügen?: Konzepte und Erfahrungen zum Umgang mit Medien in Unterricht und Freizeit : (eine Konferenzdokumentation). 1995: Friedrich Ebert Stiftung, 112 s.
MOSES, Diana a Paul CROLL. School television in use. London: John Libbey & Company Ltd., 1991, iv, 89 s.
OFCOM. “UK children’s media literacy.” Ofcom 20 March 2010.
POTTER, James W. Media literacy. London: Sage Publications, 2001, 423 s.
RANKOVÁ LUKASOVÁ, Magdalena. Využití internetu ve výuce anglického jazyka. Praha, 2009. 53 s.
ROTH, Jiří. Mediální výchova v Čechách. 1. vyd. Praha: Tutor, 2005, 118 s.
RYDIN, Ingegerd et al. Media fascinations: perspectives on young people’s meaning making. Göteborg: NORDICOM, 2003.
SANDERSON, Paul a Penny UR. Using Newspapers in the Classroom. 1st pub. Cambridge: Cambridge University Press, 1999, 275 s.
SMITH, William Flint. Modern media in foreign language education: theory and implementation. Lincolnwood: National Textbook Company, 1994, 295 s.
SMRČKOVÁ, Lenka. Média v práci učitele. Praha, 2007. 75 s.
THOMAS, Charles. Libraries, the internet and scholarship: tools and trends converging. New York: Marcel Dekker, 2002, xiv, 217 s.
TOBIN, Thérese. Modern English Teacher. London: Modern English Publications, 1995, 92 s.
VRATIŠOVSKÝ, Karel. Einsatz der modernen Technik im Deutschunterricht. Praha, 2003. 156 s.
Předběžná náplň práce
Anotace
Cílem této práce je prozkoumat a porovnat různé typy starých a nových médií, které jsou u nás běžně využívány v hodinách angličtiny na středních školách. Hlavním předpokladem je fakt, že v 21. století mohou učitelé angličtiny využít mnoha typů tištěných i elektronických médií. Je realitou, že nová média do značné míry určují život žáků žijících v 21. století. Otázkou ovšem je, do jaké míry učitelé skutečně zahrnují různé typy médií do svých hodin. Hypotéza by mohla být založena na tom, že i když dnes školy nabízí přístup k mnoha typům médií, čeští učitelé angličtiny na středních školách stále preferují stará média před těmi novými. Největší důraz bude kladen na efektivitu, která pramení z hodiny, ve které je ten určitý typ médií využíván a na motivaci učitelů a studentů k práci s různými typy médií. Průzkum formou dotazníku bude proveden jak mezi učiteli, tak i mezi žáky angličtiny na středních školách a bude zkoumat jejich zkušenosti a preference se starými či novými médii využívanými v hodinách angličtiny. Práce se též zaměří na popis možných aktivit, které jsou založeny na využití nových médií k výuce angličtiny.

Osnova
Druhy médií
Stará vs. nová média ve výuce cizích jazyků
Spojitost tématu s rámcovým vzdělávacím programem a mediální výchovou
Učitel a média - postoje a preference
Student a média - postoje a preference
Motivace k práci s tím kterým typem médií – učitel, žák
Inovativní metody ve výuce angličtiny s důrazem na využití nových médií v hodinách
Možná úskalí
Česká praxe založená na výzkumu – z pohledu učitelů a studentů
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
Annotation:
The aim of this thesis is to explore and compare the various types of the old and the new media, which are commonly used in the Czech EFL classrooms at secondary schools. The general presumption is the fact that in the 21st century the teachers of English can take advantage of many types of the printed as well as the electronic media. It is a reality that the new media largely determine the lives of the 21st century students. However, the question is to what extent the teachers actually integrate the various kinds of media into their lessons. The hypothesis might be that although there are many types of the media available at schools nowadays, the Czech teachers of English at secondary schools still prefer the old media to the new media. The greatest emphasis will be put on the efficiency, which arises from the lesson in which the particular type of media is used and on the motivation of teachers and students to work with various types of media. The survey in the form of the questionnaire will be conducted among the teachers as well as among the students of English at secondary schools and it will investigate their experience with and preference for the old or the new media used in the EFL lessons. The thesis will be oriented towards the description of the possible activities, which are based on the use of the new media in the English language teaching.

Concept:
Forms of Media
Old vs. New Media in Foreign Language Education
Relation of the Topic to the Framework Education Programme and Media Education
Teacher and Media - attitudes and preferences
Student and Media - attitudes and preferences
Motivation to work with a particular type of media – Teachers, Students
Innovative Strategies in the English language teaching with the emphasis on the use of the new media in the lessons
Possible Problems
Czech Experience Based on the Survey – Teachers’ vs. Students’ Point of View
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK