Felis versus Felix – symbolický i narativní obsah v umění a ve výtvarné výchově
Název práce v češtině: | Felis versus Felix – symbolický i narativní obsah v umění a ve výtvarné výchově |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Felis versus Felix – Symbolic and narative content (of Cat) in Art and Art education |
Klíčová slova: | zvíře, člověk, myšlenka, symbol, slovo, obraz, vlastnosti, souvislosti, obecné, konkrétní, transformace, výtvarná výchova |
Klíčová slova anglicky: | animal, man, thought, symbol, word, picture, feature, relation, general, concrete, transformation, art education |
Akademický rok vypsání: | 2012/2013 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra výtvarné výchovy (41-KVV) |
Vedoucí / školitel: | prof. ak. mal. Martin Velíšek, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 22.11.2012 |
Datum zadání: | 22.11.2012 |
Datum a čas obhajoby: | 07.09.2015 09:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R319, 319, počítačová učebna MA+VV, 3. patro, vlevo |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 20.07.2015 |
Datum proběhlé obhajoby: | 07.09.2015 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | doc. PhDr. Martin Raudenský, Ph.D. |
Konzultanti: | Mgr. Linda Arbanová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
V teoretické části otevřete otázku vizualizace myšlenky, uveďte zkoumaný problém do širších souvislostí, vnímejte jednotlivost jako součást celku a naopak, mapujte etymologii klíčových slov, slovesné konotace, historické souvislosti a vzájemné vztahy, dotkněte se ikonografických významů, a přirozeně též reflexe ve výtvarném umění a umění obecně
V praktické části tvůrčím způsobem využijte výsledky heuristické přípravy. Pracujte s doslovnou citací, transformací i symbolikou. Vytvořte cyklus výtvarných prací vycházejí z myšlenkového konceptu a naopak intuitivního, spontánního uchopení tématu. V didaktické části pracujte s doslovností i symbolickým vyjádřením. Klaďte důraz na způsob uvažování. Prezentujte limity obou cest. Konfrontujte možnosti, které zvolený přístup otevírá v řešení tématu. Rozpracujte řadu etude využívající kompozičních a významových (obsahových) posunů. V rámci diskuse proveďte komparaci dobových a aktuálních významů. |
Seznam odborné literatury |
BECKER U. Slovník symbolů, Portál, 2002
ECO U. Teorie sémiotiky, Argo, 2009 ECO U. Umění a krása ve středověké estetice, Argo, 2007 HALL J. Slovník námětů a symbolů ve výtvarném umění, MF, 1991 HARRIES K. Smysl moderního umění, Host, Brno, 2010 KOHÁK E. Člověk, dobro a zlo (kapitoly z dějin morální filosofie), Ježek, Praha, 1993 KULKA, J. Psychologie umění. Praha:Grada, 2008 LURKER M. Slovník biblických obrazů a symbolů, Vyšehrad, 1999 MANGULE A. Čtení obrazů, Host, 2008 PETŘÍČEK, M. Myšlení obrazem – průvodce současným filosofickým myšlením pro středně nepokročilé, Herrmann & synové, 2009 ROESELOVÁ, V. Námět ve výtvarné výchově, Praha : Sarah. 2000 ROYT J., ŠEDINOVÁ H. Slovník symbolů, MF, 1998 SLAVÍK, J. Od výrazu k dialogu ve výchově. Artefiletika. Praha: Univerzita Karlova, 1997 |
Předběžná náplň práce |
Vymezení a definice pojmů, jejich geneze a etymologie. Zvažování obrazu a jazyka jako nástroje myšlení. Rozbor personifikace a animality. Otevírání vzájemných vztahů. Hledání vhodné formy ke zdůraznění symbolického a narativního obsahu. Vytvoření cyklu výtvarných prací pracujících s myšlenkou a intuicí, reflektující kategorie shodné - odlišné. Vytvoření výtvarných etude v souvislostech řešeného problému. Evaluace a autoevaluace. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
Finding main terms, its genesis and etymology. Using picture and language as a mind tool. Analysis of personification and animality and their reciprocal relationship. Searching for proper form of accentuation the symbolic and narative content.
The cycle of artworks based on concept and intuition, reflecting the categories of same and different. Evaluation and autoevaluation. |