Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Felis versus Felix – symbolický i narativní obsah v umění a ve výtvarné výchově
Název práce v češtině: Felis versus Felix – symbolický i narativní obsah v umění a ve výtvarné výchově
Název v anglickém jazyce: Felis versus Felix – Symbolic and narative content (of Cat) in Art and Art education
Klíčová slova: zvíře, člověk, myšlenka, symbol, slovo, obraz, vlastnosti, souvislosti, obecné, konkrétní, transformace, výtvarná výchova
Klíčová slova anglicky: animal, man, thought, symbol, word, picture, feature, relation, general, concrete, transformation, art education
Akademický rok vypsání: 2012/2013
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Vedoucí / školitel: prof. ak. mal. Martin Velíšek, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 22.11.2012
Datum zadání: 22.11.2012
Datum a čas obhajoby: 07.09.2015 09:00
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1, R319, 319, počítačová učebna MA+VV, 3. patro, vlevo
Datum odevzdání elektronické podoby:20.07.2015
Datum proběhlé obhajoby: 07.09.2015
Předmět: Obhajoba diplomové práce (OSZD005)
Oponenti: doc. PhDr. Martin Raudenský, Ph.D.
 
 
 
Konzultanti: Mgr. Linda Arbanová, Ph.D.
Zásady pro vypracování
V teoretické části otevřete otázku vizualizace myšlenky, uveďte zkoumaný problém do širších souvislostí, vnímejte jednotlivost jako součást celku a naopak, mapujte etymologii klíčových slov, slovesné konotace, historické souvislosti a vzájemné vztahy, dotkněte se ikonografických významů, a přirozeně též reflexe ve výtvarném umění a umění obecně

V praktické části tvůrčím způsobem využijte výsledky heuristické přípravy. Pracujte s doslovnou citací, transformací i symbolikou. Vytvořte cyklus výtvarných prací vycházejí z myšlenkového konceptu a naopak intuitivního, spontánního uchopení tématu.

V didaktické části pracujte s doslovností i symbolickým vyjádřením. Klaďte důraz na způsob uvažování. Prezentujte limity obou cest. Konfrontujte možnosti, které zvolený přístup otevírá v řešení tématu. Rozpracujte řadu etude využívající kompozičních a významových (obsahových) posunů. V rámci diskuse proveďte komparaci dobových a aktuálních významů.
Seznam odborné literatury
BECKER U. Slovník symbolů, Portál, 2002
ECO U. Teorie sémiotiky, Argo, 2009
ECO U. Umění a krása ve středověké estetice, Argo, 2007
HALL J. Slovník námětů a symbolů ve výtvarném umění, MF, 1991
HARRIES K. Smysl moderního umění, Host, Brno, 2010
KOHÁK E. Člověk, dobro a zlo (kapitoly z dějin morální filosofie), Ježek, Praha, 1993
KULKA, J. Psychologie umění. Praha:Grada, 2008
LURKER M. Slovník biblických obrazů a symbolů, Vyšehrad, 1999
MANGULE A. Čtení obrazů, Host, 2008
PETŘÍČEK, M. Myšlení obrazem – průvodce současným filosofickým myšlením pro středně nepokročilé, Herrmann & synové, 2009
ROESELOVÁ, V. Námět ve výtvarné výchově, Praha : Sarah. 2000
ROYT J., ŠEDINOVÁ H. Slovník symbolů, MF, 1998
SLAVÍK, J. Od výrazu k dialogu ve výchově. Artefiletika. Praha: Univerzita Karlova, 1997
Předběžná náplň práce
Vymezení a definice pojmů, jejich geneze a etymologie. Zvažování obrazu a jazyka jako nástroje myšlení. Rozbor personifikace a animality. Otevírání vzájemných vztahů. Hledání vhodné formy ke zdůraznění symbolického a narativního obsahu. Vytvoření cyklu výtvarných prací pracujících s myšlenkou a intuicí, reflektující kategorie shodné - odlišné. Vytvoření výtvarných etude v souvislostech řešeného problému. Evaluace a autoevaluace.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
Finding main terms, its genesis and etymology. Using picture and language as a mind tool. Analysis of personification and animality and their reciprocal relationship. Searching for proper form of accentuation the symbolic and narative content.
The cycle of artworks based on concept and intuition, reflecting the categories of same and different. Evaluation and autoevaluation.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK