Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Moje škola a její okolí před sto lety
Název práce v češtině: Moje škola a její okolí před sto lety
Název v anglickém jazyce: My school and its surroundings a hundred years ago
Klíčová slova: Interdisciplinarita, výtvarná výchova, Člověk a jeho svět, školní předmět, vzdělávací oblast, projektové vyučování, místo, paměť a místo, komunita, site-specific art, umění spolupráce
Klíčová slova anglicky: Interdisciplinarity, Art Education, school subject, educational domain, Project-Based Learning, site, memory of the site, community, Site-specific art, art of Participation
Akademický rok vypsání: 2012/2013
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Vedoucí / školitel: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 21.11.2012
Datum zadání: 21.11.2012
Datum a čas obhajoby: 20.05.2014 00:00
Místo konání obhajoby: UK Pedf - KVV
Datum odevzdání elektronické podoby:13.03.2014
Datum proběhlé obhajoby: 20.05.2014
Předmět: Obhajoba diplomové práce (OSZD005)
Oponenti: PaedDr. Helena Hazuková, CSc.
 
 
 
Konzultanti: Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D.
Mgr. Helena Kafková, Ph.D.
Zásady pro vypracování
V teoretické části se bude studentka zabývat možnostmi propojování předmětu výtvarné výchovy a vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět. Prozkoumá možnosti, které toto spojení nabízí. Prostuduje postupy, způsoby které se v současné škole užívají v propojování předmětů na základě platných vzdělávacích dokumentů (RVP, ŠVP). Na poli současného umění zmapuje trendy a akce, které se dotýkají takových témat, jako jsou: paměť a místo. Studentka prostuduje, jak je reflektuje současná teorie a kritika umění. Vyhledá a doplní relevantní studijní literaturu.V praktické části studentka navrhne, na 1. stupni ZŠ zrealizuje a následně zreflektuje konkrétní projekt, který se bude pohybovat na pomezí výtvarné výchovy a vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět, konkrétně tematickým okruhem „místo, kde žijeme“. Projekt se bude věnovat konceptu místa, jeho paměti a proměnám v čase. Studentka vyhledá a shromáždí (nejen) vizuální materiály, které se váží k minulosti a současnosti dané lokality a bude s nimi dále pracovat s cílem zapojení širší komunity.
Seznam odborné literatury
Bourriaud, N. Postprodukce. Praha: Tranzit 2004. ISBN 80-903452-0-4
DVOŘÁKOVÁ, Markéta. Projektové vyučování v české škole: vývoj, inspirace, současné problémy. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2009, 158 s. ISBN 978-80-246-1620-9.
Fišer, Havlík, Horáček, R. Slovo, akce, obraz. Brno: MU 2010.
Fulková, M. Diskurs umění a vzdělávání. Jinočany: H&H 2008. ISBN 978-80-7319-076-7
Fulková, M. Když se řekne…vizuální gramotnost. In Výtvarná výchova 2002. č. 4. ISSN
Fulková, M. Mason, R. Výtvarní pedagogové a akční výzkum. Metodický portál RVP. http://clanky.rvp.cz/clanek/c/z/3013/VYTVARNI-PEDAGOGOVE-A-AKCNI-VYZKUM.html/
JANÍK, Tomáš - JANÍKOVÁ, Marcela. Akční výzkum: výzkum prováděný učitelem. In Švec, Štefan a kol. Metodologie věd o výchově: Kvantitativně -scientistické a kvalitativně -humanitní přístupy v edukačním výzkumu. Vyd. 1. Brno : Paido, 2009. Edice pedagogické literatury, 302. publikace, ISBN 80 -88778 -73 -5, s. 255 -265.
KOLEKTIV AUTORŮ. Historie a současnost mikroregionu Integro.Vyd. 1.Žatec: AGROS Tiskárna s.r.o., 2002,239 s. ISBN 80-86693-02-3
LOKŠOVÁ, Irena a Jozef LOKŠA. Tvořivé vyučování. Vyd. 1. Praha: Grada, 2003, 208 s. ISBN 80-247-0374-2.
MORAVEC, Miroslav, Petr PRÁŠIL. Kraj českého granátu na starých pohlednicích. Vyd. 1. Hostivice: PBtisk s.r.o. Příbram, 2004, 180 s. ISBN 80-903067-9-9.
PŘIKRYLOVÁ, Katarína. Vizuální gramotnost. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2010, 217 s. ISBN 978-80-7290-487-7.
Roeselová, V. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: Sarah 1997. ISBN 80-902267-2-8
TOMKOVÁ, Anna, Jitka KAŠOVÁ a Markéta DVOŘÁKOVÁ. Učíme v projektech. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, 173 s. ISBN 978-80-7367-527-1.
VALIŠOVÁ, Alena a Hana KASÍKOVÁ. Pedagogika pro učitele. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2011, 456 s. ISBN 978-80-247-3357-9.
VALIŠOVÁ, Alena a Hana KASÍKOVÁ. Pedagogika pro učitele: školský systém v českých zemích, vzdělávací politika a řízení školství, podoby vyučování a třídní management, hodnocení ve vyučování, pedagogická diagnostika, práce výchovného poradce. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 402 s. ISBN 978-80-247-1734-0.
ZACHOVÁ, Libuše. Integrační procesy ve výtvarné výchově: (se zaměřením na práci v 1.-5. roč. ZŠ). Vyd. 1. V Hradci Králové: Gaudeamus, 2000, 127 s. ISBN 80-7041-136-8.
Zálešák, J. Umění spolupráce. Brno: MU, Praha AVU, 2011.
ZORMANOVÁ, Lucie. Výukové metody v pedagogice: tradiční a inovativní metody, transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky, klasifikace výukových metod. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012, 155 s. ISBN 978-80-247-4100-0.
Předběžná náplň práce
Prostudování interdisciplinárních přístupů a možností, které spojení výtvarné výchovy a oblasti Člověk a jeho svět nabízí. Systematické studium a vyhledávání odborné literatury. Studium témat jako jsou: místo a jeho paměť, na poli současného umění. Sběr vizuálních materiálů týkajících se historie dané lokality. Návrh, realizace a následné zreflektování projektu na pomezí výtvarné výchovy a vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět na 1. stupni ZŠ.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
Study of the cross-curricular issues and benefits of the connection between the art education and the educational area “Man and his world”. Systematical study of the expert resources. Searching how the interdisciplinary connection of school subjects and art education looks like in reality. Presenting of trends and events which occur in contemporary art around the concept of the site and its memory. The practical part of this thesis works with findings from the theoretical part and also includes the materials from visual art which was found in the locality of Třebenice; specifically with connection to primary school in Třebenice and its surroundings.
matter. Designing, realization and reflection of the elementary school project on the interdisciplinary field between the art education and the educational area “Man and his world”.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK