Obraz, zvuk a text v umění a ve škole
Název práce v češtině: | Obraz, zvuk a text v umění a ve škole |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Picture, sound and text in art and at school |
Klíčová slova: | zvuk a obraz, text a obraz, nová média, multimédia, hudba, kontext, prostředí |
Klíčová slova anglicky: | sound and picture, text and picture, new media, multimedia, music, context, environment |
Akademický rok vypsání: | 2012/2013 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra výtvarné výchovy (41-KVV) |
Vedoucí / školitel: | PaedDr. Šimon Brejcha |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem |
Datum přihlášení: | 21.11.2012 |
Datum zadání: | 22.11.2012 |
Datum a čas obhajoby: | 08.09.2014 00:00 |
Místo konání obhajoby: | UK Pedf - KVV |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 07.04.2014 |
Datum proběhlé obhajoby: | 08.09.2014 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | doc. MgA. Michal Sedlák, Ph.D. |
Konzultanti: | doc. PhDr. Jaroslav Bláha, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
V teoretické části se soustřeďte na klíčové momenty pronikání výrazových prostředků zvuku a textu do výtvarného umění od poloviny 20. století do současnosti. Soustřeďte se na propojování všech tří složek : textového sdělení, zvuku a obrazu a pokuste se charakterizovat proměnu díla závislou na rozvoji techniky, klasifikovat využívaná média a rozdílnost přístupů u vybraných umělců. Pojmenujte aktuální směřování výtvarného umění ve vybrané oblasti.
V praktické části realizujte vlastní originální koncept výtvarného díla zkoumajícího vybrané prostředí. Propojujte cíleně digitální obraz, zvuk i text a prezentujte ho formou videoinstalace alespoň ve třech variantách. Zkoumejte odlišné obsahové vyznění celé práce, které bude závislé na formálních proměnách jednotlivých složek.V didaktické části využijte nabyté zkušenosti a vytvořte řadu jednoduchých cvičení, které žákům umožní aktivně používat tvůrčí a technologické postupy při realizaci multimediálního díla. Soustřeďte se na problematiku vztahů: zvuk a obraz, obraz a obraz, obraz a text a proměny významů obrazu v závisloti na kontextu jeho použití. Hledejte možnosti práce s obrazem, textem a zvukem při výtvarné výchově na školách. Rozsah práce: cca 60 stran textu |
Seznam odborné literatury |
DOUBRAVOVÁ, J.; Hudba a výtvarné umění. /studie ČSAV/ Praha: Academia, 1982 BLÁHA, I.: Zvuková dramaturgie audiovizuálního díla. AMU 2006, ISBN 80-7331-010-4 BLÁHA, J.: Křiţovatka geneze moderního malířství a hudby. UK PedF, Praha 2007. ISBN 978-80-7290-291-0. BLÁHA, J. Hudba a obraz. Cyklus komparačních textů z časopisu Hudební výchova, ročník 1994 až 2001. ISSN 1210-3683. DYTRTOVÁ, K. (2006) Čas, prostor, hudba a výtvarné umění. Ústí n. L.: Acta Universitatis UJEP Ústí nad Labem, 2006. 138 s. ISBN 80-7044-765-6 DYTRTOVÁ, K. (2001) Celostní vnímání – tvar, zvuk, barva a gesto. Ústí n.L.: PF UJEP Ústí nad Labem, 2001. 172 s. ISBN 80-7044-349-9 FOSTER, H. – KRAUSSOVÁ, R. – BOIS, Y.-A. – BUCHLOH, B. Umění po roce 1900. Praha: Slovart, 2007. ISBN 978-80-7209-952-8. HAVRÁNEK, V. (editor) Akce, slovo, pohyb, prostor. Experimenty v umění šedesátých let. Galerie hlavního města Prahy, 1999. ISBN 80-7010-074-5. HRČKOVÁ, N.: Dějiny hudby VI. 20. století (1). Ikar, Praha 2006. ISBN 80-249-0808-5. KULKA,J. Psychologie umění. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-2329- 7. SLAVÍK, J. (2001) Umění zážitku, zážitek umění / teorie a praxe artefiletiky I. díl. Praha: Univerzita Karlova v Praze – Pedagogická fakulta, 2001. ISBN 80-7290-066-8. |
Předběžná náplň práce |
V teoretické části se soustřeďte na klíčové momenty pronikání výrazových prostředků zvuku a textu do výtvarného umění od poloviny 20. století do současnosti. Soustřeďte se na propojování všech tří složek : textového sdělení, zvuku a obrazu a pokuste se charakterizovat proměnu díla závislou na rozvoji techniky, klasifikovat využívaná média a rozdílnost přístupů u vybraných umělců. Pojmenujte aktuální směřování výtvarného umění ve vybrané oblasti.
V praktické části realizujte vlastní originální koncept výtvarného díla zkoumajícího vybrané prostředí. Propojujte cíleně digitální obraz, zvuk i text a prezentujte ho formou videoinstalace alespoň ve třech variantách. Zkoumejte odlišné obsahové vyznění celé práce, které bude závislé na formálních proměnách jednotlivých složek.V didaktické části využijte nabyté zkušenosti a vytvořte řadu jednoduchých cvičení, které žákům umožní aktivně používat tvůrčí a technologické postupy při realizaci multimediálního díla. Soustřeďte se na problematiku vztahů: zvuk a obraz, obraz a obraz, obraz a text a proměny významů obrazu v závisloti na kontextu jeho použití. Hledejte možnosti práce s obrazem, textem a zvukem při výtvarné výchově na školách. |