Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 381)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Obraz, zvuk a text v umění a ve škole
Název práce v češtině: Obraz, zvuk a text v umění a ve škole
Název v anglickém jazyce: Picture, sound and text in art and at school
Klíčová slova: zvuk a obraz, text a obraz, nová média, multimédia, hudba, kontext, prostředí
Klíčová slova anglicky: sound and picture, text and picture, new media, multimedia, music, context, environment
Akademický rok vypsání: 2012/2013
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Vedoucí / školitel: PaedDr. Šimon Brejcha
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem
Datum přihlášení: 21.11.2012
Datum zadání: 22.11.2012
Datum a čas obhajoby: 08.09.2014 00:00
Místo konání obhajoby: UK Pedf - KVV
Datum odevzdání elektronické podoby:07.04.2014
Datum proběhlé obhajoby: 08.09.2014
Předmět: Obhajoba diplomové práce (OSZD005)
Oponenti: doc. MgA. Michal Sedlák, Ph.D.
 
 
 
Konzultanti: doc. PhDr. Jaroslav Bláha, Ph.D.
Zásady pro vypracování
V teoretické části se soustřeďte na klíčové momenty pronikání výrazových prostředků zvuku a textu do výtvarného umění od poloviny 20. století do současnosti. Soustřeďte se na propojování všech tří složek : textového sdělení, zvuku a obrazu a pokuste se charakterizovat proměnu díla závislou na rozvoji techniky, klasifikovat využívaná média a rozdílnost přístupů u vybraných umělců. Pojmenujte aktuální směřování výtvarného umění ve vybrané oblasti.
V praktické části realizujte vlastní originální koncept výtvarného díla zkoumajícího vybrané prostředí. Propojujte cíleně digitální obraz, zvuk i text a prezentujte ho formou videoinstalace alespoň ve třech variantách. Zkoumejte odlišné obsahové vyznění celé práce, které bude závislé na formálních proměnách jednotlivých složek.V didaktické části využijte nabyté zkušenosti  a vytvořte řadu jednoduchých cvičení, které žákům umožní aktivně používat tvůrčí a technologické postupy při realizaci multimediálního díla.  Soustřeďte se na problematiku  vztahů:  zvuk a obraz, obraz a obraz, obraz a text  a proměny významů obrazu v závisloti na kontextu jeho použití. Hledejte možnosti práce s obrazem, textem a zvukem při výtvarné výchově na školách.
Rozsah práce: cca 60 stran textu
Seznam odborné literatury
 
DOUBRAVOVÁ, J.; Hudba a výtvarné umění. /studie ČSAV/ Praha: Academia, 1982 
BLÁHA, I.: Zvuková dramaturgie audiovizuálního díla. AMU 2006, ISBN 80-7331-010-4
BLÁHA, J.: Křiţovatka geneze moderního malířství a hudby. UK PedF, Praha 2007. ISBN 978-80-7290-291-0. 
BLÁHA, J. Hudba a obraz. Cyklus komparačních textů z časopisu Hudební výchova,
ročník 1994 až 2001. ISSN 1210-3683.
DYTRTOVÁ, K. (2006) Čas, prostor, hudba a výtvarné umění. Ústí n. L.: Acta Universitatis UJEP Ústí nad Labem, 2006. 138 s. ISBN 80-7044-765-6
DYTRTOVÁ, K. (2001) Celostní vnímání – tvar, zvuk, barva a gesto. Ústí n.L.: PF UJEP Ústí nad Labem, 2001. 172 s. ISBN 80-7044-349-9
FOSTER, H. – KRAUSSOVÁ, R. – BOIS, Y.-A. – BUCHLOH, B. Umění po roce 1900.
Praha: Slovart, 2007. ISBN 978-80-7209-952-8.
HAVRÁNEK, V. (editor) Akce, slovo, pohyb, prostor. Experimenty v umění
šedesátých let. Galerie hlavního města Prahy, 1999. ISBN 80-7010-074-5.
HRČKOVÁ, N.: Dějiny hudby VI. 20. století (1). Ikar, Praha 2006. ISBN 80-249-0808-5. 
KULKA,J. Psychologie umění. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-2329- 7.
SLAVÍK, J. (2001) Umění zážitku, zážitek umění / teorie a praxe artefiletiky I. díl. Praha: Univerzita Karlova v Praze – Pedagogická fakulta, 2001. ISBN 80-7290-066-8.
 
Předběžná náplň práce
V teoretické části se soustřeďte na klíčové momenty pronikání výrazových prostředků zvuku a textu do výtvarného umění od poloviny 20. století do současnosti. Soustřeďte se na propojování všech tří složek : textového sdělení, zvuku a obrazu a pokuste se charakterizovat proměnu díla závislou na rozvoji techniky, klasifikovat využívaná média a rozdílnost přístupů u vybraných umělců. Pojmenujte aktuální směřování výtvarného umění ve vybrané oblasti.
V praktické části realizujte vlastní originální koncept výtvarného díla zkoumajícího vybrané prostředí. Propojujte cíleně digitální obraz, zvuk i text a prezentujte ho formou videoinstalace alespoň ve třech variantách. Zkoumejte odlišné obsahové vyznění celé práce, které bude závislé na formálních proměnách jednotlivých složek.V didaktické části využijte nabyté zkušenosti  a vytvořte řadu jednoduchých cvičení, které žákům umožní aktivně používat tvůrčí a technologické postupy při realizaci multimediálního díla.  Soustřeďte se na problematiku  vztahů:  zvuk a obraz, obraz a obraz, obraz a text  a proměny významů obrazu v závisloti na kontextu jeho použití. Hledejte možnosti práce s obrazem, textem a zvukem při výtvarné výchově na školách.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK