Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 381)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Výtvarné a verbální vyjádření předškoláků
Název práce v češtině: Výtvarné a verbální vyjádření předškoláků
Název v anglickém jazyce: Visual and verbal expression of preschoolers
Klíčová slova: dítě předškolního věku, výtvarné a verbální vyjádření, rozdíly, možné příčiny, výzkum, pedagogická reflexe nálezů
Klíčová slova anglicky: preschool child, child´s visual and verbal expression, differences, possible causes, research, pedagogical
Akademický rok vypsání: 2012/2013
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Vedoucí / školitel: PaedDr. Helena Hazuková, CSc.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem
Datum přihlášení: 19.11.2012
Datum zadání: 19.11.2012
Datum a čas obhajoby: 08.09.2014 00:00
Místo konání obhajoby: UK Pedf - KPPg
Datum odevzdání elektronické podoby:16.06.2014
Datum proběhlé obhajoby: 08.09.2014
Oponenti: PhDr. Věra Uhl Skřivanová, Ph.D.
 
 
 
Konzultanti: Mgr. Helena Kafková, Ph.D.
Zásady pro vypracování
Česky: Výzkumné šetření zaměřené na porovnávání výtvarného a verbálního vyjádření dětí, u kterých se projevují nápadné rozdíly v dosažené úrovni obou uvedených způsobů.
Pokyny pro vypracování:
V úvodní části zdůvodněte závažnost daného tématu DP, charakterizujte předmět zkoumání a formulujte cíle a konkrétní výstupy, k nimž diplomová práce směřuje. Uveďte druh(y) výzkumu z hlediska typu výzkumného problému, metod a způsobu jeho realizace a očekávaných výstupů.

V teoretické části shromážděte dosavadní poznatky o vývojových zvláštnostech dětského výtvarného projevu a vývoji řeči v předškolním věku které tvoří širší rámec zkoumané problematiky a mohou se stát východiskem pro plánovaný výzkum (včetně semiotického přístupu k jejich zkoumání). Vybrané poznatky přehledně zpracujte do logicky strukturovaných celků.

Ve výzkumné části zformulujte zkoumaný problém a cíl/e výzkumného šetření. Pro toto šetření vytvořte na základně znalostí metody pedagogického výzkumu funkční metodiku, která umožní hledání odpovědí na výzkumné otázky související se zkoumaným problémem. Výzkum realizujte a jeho nálezy interpretujte jako východisko pro poučený náhled učitelek MŠ na sledované rozdíly v úrovni verbálního a výtvarného vyjádření.
Zvláštní pozornost věnujte výtvarnému a mluvnímu projevu dětí, které kreslí schémata lidských postav převzatá z piktogramů a obdobných zjednodušených schematických zobrazení.

Rozsah textu: cca 65 stran textu
Rozsah textu: cca 65 stran textu
Přílohy: Zpracování kasuistik, výzkumných dat a přehledů poznatků v tabulkách, obrazová dokumentace včetně dětských výtvarných prací (originálů i fotodokumentace)a případných komentářů k nim.
Seznam odborné literatury

BYTEŠNIKOVÁ,I.: Komunikace dětí předškolního věku, Praha, Grada 2012.
GAVORA, P. Výzkumné metody pedagogice. Brno: Paido, 1996.ISBN 80-85931-15-X.
HAZUKOVÁ, H. Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Nakladatelství Dr.Josef Raabe, s.r.o., 2011. ISBN 978-80-87553-30-5.
HENDL, J. Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha : Karolinum, 1997. PRŮCHA, J. Pedagogický výzkum : Uvedení do teorie a praxe. Praha : Karolinum, 1995. ISBN 80-7184-132-3.
SKUTIL, M. at al. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství.
Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-778-7.
ŠVAŘÍČEK,R.; ŠÉĎOVÁ,K. a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál 2007.ISBN 978-80-7367-313-0.
ŠVANCARA,J.a kol. Diagnostika psychického vývoje. Praha: Avicenum 1980. UŽDIL,J. Výtvarný projev a výchova, 2.vydání Praha : SPN 1978 UŽDIL, J. Mezi uměním a výchovou. Praha : SPN 1988 VÁGNEROVÁ,M. Vývojová psychologie. 2.vyd. Praha: Univerzita Karlova, vydavatelství Karolinum 1999.353 s. ISBN 80-7184-803-4
FULKOVÁ, M. Kresba jako komunikace: sociální a kulturní vlivy v dětském výtvarném projevu. Výtvarná výchova/Myšlení, tvorba, dialog. 2004, 4, mimořádné číslo. Str. 16-24. ISSN 1210 3691
FULKOVÁ,M. Když se řekne vizuální gramotnost.Výtvarná výchova, roč. 42, 2002, č.4,
s.12-14.
FULKOVÁ,M. Nekonečné vytváření smyslu – sociální a kulturní vlivy v dětské kresbě. In.
Sborník



 
Univerzita Karlova | Informační systém UK