Výtvarné a verbální vyjádření předškoláků
Název práce v češtině: | Výtvarné a verbální vyjádření předškoláků |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Visual and verbal expression of preschoolers |
Klíčová slova: | dítě předškolního věku, výtvarné a verbální vyjádření, rozdíly, možné příčiny, výzkum, pedagogická reflexe nálezů |
Klíčová slova anglicky: | preschool child, child´s visual and verbal expression, differences, possible causes, research, pedagogical |
Akademický rok vypsání: | 2012/2013 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra výtvarné výchovy (41-KVV) |
Vedoucí / školitel: | PaedDr. Helena Hazuková, CSc. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem |
Datum přihlášení: | 19.11.2012 |
Datum zadání: | 19.11.2012 |
Datum a čas obhajoby: | 08.09.2014 00:00 |
Místo konání obhajoby: | UK Pedf - KPPg |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 16.06.2014 |
Datum proběhlé obhajoby: | 08.09.2014 |
Oponenti: | PhDr. Věra Uhl Skřivanová, Ph.D. |
Konzultanti: | Mgr. Helena Kafková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Česky: Výzkumné šetření zaměřené na porovnávání výtvarného a verbálního vyjádření dětí, u kterých se projevují nápadné rozdíly v dosažené úrovni obou uvedených způsobů.
Pokyny pro vypracování: V úvodní části zdůvodněte závažnost daného tématu DP, charakterizujte předmět zkoumání a formulujte cíle a konkrétní výstupy, k nimž diplomová práce směřuje. Uveďte druh(y) výzkumu z hlediska typu výzkumného problému, metod a způsobu jeho realizace a očekávaných výstupů. V teoretické části shromážděte dosavadní poznatky o vývojových zvláštnostech dětského výtvarného projevu a vývoji řeči v předškolním věku které tvoří širší rámec zkoumané problematiky a mohou se stát východiskem pro plánovaný výzkum (včetně semiotického přístupu k jejich zkoumání). Vybrané poznatky přehledně zpracujte do logicky strukturovaných celků. Ve výzkumné části zformulujte zkoumaný problém a cíl/e výzkumného šetření. Pro toto šetření vytvořte na základně znalostí metody pedagogického výzkumu funkční metodiku, která umožní hledání odpovědí na výzkumné otázky související se zkoumaným problémem. Výzkum realizujte a jeho nálezy interpretujte jako východisko pro poučený náhled učitelek MŠ na sledované rozdíly v úrovni verbálního a výtvarného vyjádření. Zvláštní pozornost věnujte výtvarnému a mluvnímu projevu dětí, které kreslí schémata lidských postav převzatá z piktogramů a obdobných zjednodušených schematických zobrazení. Rozsah textu: cca 65 stran textu Rozsah textu: cca 65 stran textu Přílohy: Zpracování kasuistik, výzkumných dat a přehledů poznatků v tabulkách, obrazová dokumentace včetně dětských výtvarných prací (originálů i fotodokumentace)a případných komentářů k nim. |
Seznam odborné literatury |
BYTEŠNIKOVÁ,I.: Komunikace dětí předškolního věku, Praha, Grada 2012. GAVORA, P. Výzkumné metody pedagogice. Brno: Paido, 1996.ISBN 80-85931-15-X. HAZUKOVÁ, H. Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Nakladatelství Dr.Josef Raabe, s.r.o., 2011. ISBN 978-80-87553-30-5. HENDL, J. Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha : Karolinum, 1997. PRŮCHA, J. Pedagogický výzkum : Uvedení do teorie a praxe. Praha : Karolinum, 1995. ISBN 80-7184-132-3. SKUTIL, M. at al. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-778-7. ŠVAŘÍČEK,R.; ŠÉĎOVÁ,K. a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál 2007.ISBN 978-80-7367-313-0. ŠVANCARA,J.a kol. Diagnostika psychického vývoje. Praha: Avicenum 1980. UŽDIL,J. Výtvarný projev a výchova, 2.vydání Praha : SPN 1978 UŽDIL, J. Mezi uměním a výchovou. Praha : SPN 1988 VÁGNEROVÁ,M. Vývojová psychologie. 2.vyd. Praha: Univerzita Karlova, vydavatelství Karolinum 1999.353 s. ISBN 80-7184-803-4 FULKOVÁ, M. Kresba jako komunikace: sociální a kulturní vlivy v dětském výtvarném projevu. Výtvarná výchova/Myšlení, tvorba, dialog. 2004, 4, mimořádné číslo. Str. 16-24. ISSN 1210 3691 FULKOVÁ,M. Když se řekne vizuální gramotnost.Výtvarná výchova, roč. 42, 2002, č.4, s.12-14. FULKOVÁ,M. Nekonečné vytváření smyslu – sociální a kulturní vlivy v dětské kresbě. In. Sborník |