Experimentální film a video 2. pol. 20. stol. v didaktických souvislostech
Název práce v češtině: | Experimentální film a video 2. pol. 20. stol. v didaktických souvislostech |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Experimental film and video in the second half of the 20th century in didactical context |
Klíčová slova: | experimentální, film, videoart, pohyblivý, obraz, umění, výtvarná výchova, didaktický projekt |
Klíčová slova anglicky: | experimental, film, video art, moving, picture, art, art education, teaching project |
Akademický rok vypsání: | 2012/2013 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra výtvarné výchovy (41-KVV) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Linda Arbanová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem |
Datum přihlášení: | 13.11.2012 |
Datum zadání: | 13.11.2012 |
Datum a čas obhajoby: | 18.01.2017 09:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R325A, 325A, posluchárna VV, 3. patro, vlevo, zadní trakt |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 09.12.2016 |
Datum proběhlé obhajoby: | 18.01.2017 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | Mgr. Viktor Čech |
Konzultanti: | prof. ak. mal. Martin Velíšek, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Ve své práci se zaměřte na souvislosti experimentálního filmu s vývojem výtvarného umění ve druhé polovině dvacáteho století. Zmapujte hlavní centra experimentu, styly, proudy s skupiny. Vyberte několik klíčových osobností propojujících filmově-experimentální, videoartovou a výtvarnou tvorbu u nás a v zahraničí a na jejich příkladě popište základní přístupy a principy. Pokuste se charakterizovat hlavní spojnice filmu a výtvarného umění i jejich specifika (v užším kontextu zvoleného tématu) a změny, které do výtvarného umění přinesly digitální technologie. Vytvořte didaktický projekt, který by v rámci výuky výtvarné výchovy přiblížil žákům a studentům téma experimentálního filmu a videa v souvislosti s výtvarným uměním. Ve výtvarné části práce vytvořte multimediální projekt, který bude reflektovat získané poznatky a zkušenosti a naznačovat možnosti realizace kocpetů didaktické části.
|
Seznam odborné literatury |
ANDĚL, J. (ed.): Douglas Gordon: Blood, Sweat, Tears, Praha: DOX, 2009, ISBN 978-80-904213-4-9
AUMONT, J.: Obraz. Praha: AMU, 2005. ISBN 80-7331-045-7 BORDWELL, D.; THOMPSONOVÁ, K.: Dějiny filmu. Přehled světové kinematografie. Praha: FAMU, Nakladatelství Lidové noviny, 2007. ISBN: 978-80-7106-898-3BORDWELL, D.; THOMPSONOVÁ, K.: Umění filmu. Praha: AMU, 2011, ISBN: 978-80-7331-217-6 CARROLL, N.: Definování pohyblivého obrazu. In: Iluminace, r.13, č.2, 2001, ISSN 0862-397X, str. 5-32 CASETTI, F.: Filmové teorie 1945-1990. Praha: AMU, 2008. ISBN 978-80-7331-143-8 CASETTI, F.: The Filmic experience.An introduction. 2007, dostupné online na http://www.francescocasetti.net/saggi/FilmicExperience.pdf DELEUZE, G.: Film 1 Obraz-pohyb. Národní filmový archiv, Praha 2000, ISBN 80-7004-098-X. DELEUZE, G.: Film 2 Obraz-čas. Národní filmový archiv, Praha 2006, ISBN 80-7004-127-7. DUNCUM, P.: Visual Culture: Developments, Definitions, and Directions for Art Education. In: Studies in Art Education (A Journal of Issues and Research), r.42, č.2, 2001. ISSN 0039-3541, str. 101 - 112. FILIPOVÁ, M.: Podoby vizuálních studií. In: Iluminace, r.21, č. 1, 2009. ISSN 0862-397X, str. 68-80 FILIPIOVÁ, M; RAMPLEY, M.: Možnosti vizuálních studií. Obrazy - texty - interpretace. Brno: Masarykova univerzita, Společnost pro odbornou literaturu - Barrister et Principal, 2007, ISBN 978-80-87029-26-8 FLUSSER, V.: Moc obrazů. Výtvarné umění, OSVU 1996, č. 3-4, ISSN O862-9927 BECKMAN, K., MA, J. (ed.): Still moving, Between cinema and photography. Durham: Duke University Press, 2008, ISBN 978-0-8223-4155-0 HORÁKOVÁ, J. Imaginary spaces. Praha: Koniasch Latin Press, 2008, ISBN: 978-80-86791-44-9 LEIGHTON, T.: Art and the moving image. London: Tate publishing, 2008, ISBN 978-1-85437-625-1134 MUKAŘOVSKÝ, J.: Studie I. Brno: Host, 2007, ISBN 978-80-7294-239-8 SZCZEPANIK, P. (ed.): Nová filmová historie. Praha: Hermann a synové, 2004 VALUŠIAK, J.: Základy střihové skladby. Praha: AMU. 2005. ISBN 80-7331-039-2 |
Předběžná náplň práce |
Souvislosti s vývojem výtvarného umění, hlavní centra experimentu, styly, proudy, skupiny. Osobnosti
experimentálního filmu. Aplikace do výtvarné výchovy – možnosti experimentu a videoartu na školách. Volný multimediální projekt. |