Hlenky v pregraduální přípravě učitelů biologie
Název práce v češtině: | Hlenky v pregraduální přípravě učitelů biologie |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Slime Molds in Teacher´s Education |
Klíčová slova: | hlenky, Labyrinthulomycota, Plasmodiophoromycota, Acrasia, Myxomycota, české vysoké školy, příprava budoucích učitelů |
Klíčová slova anglicky: | Myxomycetes, Labyrinthulomycota, Plasmodiophoromycota, Acrasia, Myxomycota, Czech universities, teacher´s education |
Akademický rok vypsání: | 2012/2013 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 08.11.2012 |
Datum zadání: | 19.06.2014 |
Datum a čas obhajoby: | 08.09.2014 08:00 |
Místo konání obhajoby: | PedF UK Praha |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 20.06.2014 |
Datum proběhlé obhajoby: | 08.09.2014 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (OSZD004) |
Oponenti: | Mgr. Eliška Zadrobílková, Ph.D. |
Předběžná náplň práce |
Cílem této práce je porovnat přístupy českých vysokých škol k zařazení hlenek (Amoebozoa: Myxomycota) do systému během výuky budoucích učitelů biologie.
První část práce je zaměřena na charakteristiku a porovnání jednotlivých skupin organismů, které jsou nebo byly historicky řazeny mezi hlenky. Vlastnosti každé skupiny jsou popsány do detailu včetně popisu typického životního cyklu. Druhá část práce je věnována výsledkům šetření způsobu výuky hlenek na vybraných českých vysokých školách se zřetelem k systematické klasifikaci skupiny. Šetření proběhlo na osmi státních vysokých školách. Studenti se s hlenkami mohou setkat celkem na 18 přednáškách. Většina vyučujících hlenky přednáší v rámci nižší botaniky nebo mykologie (13 přednášek), ve dvou případech jsou jim věnovány kapitoly v kurzech zoologie bezobratlých a mikrobiologie. Tři přednášky jsou spe-cializovány přímo na jednobuněčná eukaryota. Většina vyučujících studenty seznamuje s klasifikací na základě prací Cavaliera-Smithe (2009) a Rogera a Simpsona (2004), v některých případech se vyskytly klasifikace založené na publikaci Váni a Kaliny (2005). Důraz je tak kladen na novější fylogenetické poznatky. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The goal of this paper is to compare the approaches of Czech universities to classification of slime molds (Amoebozoa: Myxomycetes) in the course of the future biology teacher´s educa-tion.
In the first part of the bachelor´s thesis, all groups of organisms previously classified as slime molds are characterized. The detailed description of each group, completed with notes about life cycles, is provided. The second part of the thesis is dedicated to the results of the survey conducted among selected Czech universities. The nature of education focused on slime mold was investigated with the emphasis on used systematic classification. The survey was conducted on eight state universities. Generally, students could visit eighteen lectures dealing with myxomycetes. The myxomycetes are taught mostly as a part of lower botanic or mycology (13 lectures), in two cases as a part of microbiology or invertebrate zoology. In three cases, myxomycetes are taught in the lectures specialized on unicellular eukaryotes. Most of the lecturers present the higher myxomycetes classification based on works of Cavalier-Smith (2009) or Roger and Simpson (2004), in some cases also based on the work of Váňa and Kalina (2005). Thus, the most recent phylogenetic findings are emphasized. |