Možnosti prezentace základů speciální teorie relativity
Název práce v češtině: | Možnosti prezentace základů speciální teorie relativity |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | How to present elements of Special Theory of Relativity |
Akademický rok vypsání: | 2012/2013 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra didaktiky fyziky (32-KDF) |
Vedoucí / školitel: | doc. RNDr. Leoš Dvořák, CSc. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 06.11.2012 |
Datum zadání: | 07.11.2012 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 16.11.2012 |
Datum a čas obhajoby: | 09.09.2015 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 30.07.2015 |
Datum odevzdání tištěné podoby: | 30.07.2015 |
Datum proběhlé obhajoby: | 09.09.2015 |
Oponenti: | RNDr. Stanislav Gottwald |
Zásady pro vypracování |
Cílem práce je vytvořit a ověřit materiály, které by mohly zprostředkovat základní poznatky STR (konkrétně relativistické kinematiky) zájemcům na středoškolské úrovni, a to pokud možno názorně, srozumitelně a tak, aby přispěly k rozvoji fyzikálního pochopení těchto partií.
Zásady pro vypracování: 1. Provést rešerši týkající se výkladu základů STR v učebnicích i dalších pramenech, věnovat přitom pozornost i moderním způsobům prezentace na webu. V rešerši se věnovat i miskoncepcím studentů v této oblasti. 2. Vytipovat možnosti, jak žákům prezentovat základní jevy a myšlenkové pokusy (jevy), ilustrovat vztahy a přiblížit koncepty STR. V případě více možností prezentace provést jejich srovnání. 3. Navrhnout koncepci jak obsahu, tak formy prezentace vybraných partií STR, která by byla přístupná zájemcům na středoškolské úrovni. (Může jít o pokročilejší středoškolskou úroveň s přesahem např. do VŠ kurzu pro budoucí učitele.) 4. Vypracovat elektronické vzdělávací materiály, které by vybrané části STR prezentovaly v souladu s navrženou koncepcí. 5. Vypracované materiály nechat posoudit jak odborníky z řad fyziků, tak vybranými učiteli; dle možnosti alespoň pilotně ověřit reakce studentů na dané materiály. V reakci na získané zkušenosti materiály případně upravit. Výsledné materiály by pak následně (případně až po obhajobě práce) měly být publikovány na webu. |
Seznam odborné literatury |
S.Lilley: Discovering relativity for yourself. Cambridge Univ.P., 1981.
D. F. Styer: Relativity for the Questioning Mind. The Johns Hopkins U. P., Baltimore, Maryland, 2011. Tatsu Takeuchi: An Illustrated Guide to Relativity. Cambridge Univ.P., 2010. Dále knihy typu: Einstein, Infeld: Fyzika jako dobrodružství poznání, Bartuška: Kapitoly ze speciální teorie relativity, SŠ i VŠ učebnice (Fyzika pro gymnázia: Speciální teorie relativity, Halliday, Resnick, Walker: Fyzika, apod.), učebnice STR typu J.G.Taylor: Special Relativity, apod. SImulační programy jako "RealTimeRelativity", http://realtimerelativity.org C.deHosson et al.: Designing learning scenarios for a 3D virtual environment: The case of special relativity. Lat. Am. J. Phys. Educ. 6, Suppl. I, August 2012, 27-33. Levrini1 O., diSessa A.: How students learn from multiple contexts and definitions: Proper time as a coordination class. Phys.Rev.Spec.Topics PER, 4,010107,2008. R.E.Scherr et al.: Student understanding of time in special relativity: Simultaneity and reference frames, Am. J. Phys. 69,S24, 2001. Další články z časopisů American Journal of Physics, European Journal of Physics a dalších dle zadání vedoucího práce. |