Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 384)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Čapek pro iOS: větné rozbory zábavněji
Název práce v češtině: Čapek pro iOS: větné rozbory zábavněji
Název v anglickém jazyce: Capek for iOS: school diagramming in a fun way
Klíčová slova: morfologie, syntax, školní rozbory, editor, data pro strojové učení
Klíčová slova anglicky: morphology, syntax, sentence diagramming, editor, data for machine learning
Akademický rok vypsání: 2012/2013
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav formální a aplikované lingvistiky (32-UFAL)
Vedoucí / školitel: doc. Mgr. Barbora Vidová Hladká, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 23.10.2012
Datum zadání: 26.10.2012
Datum potvrzení stud. oddělením: 16.11.2012
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je implementace editoru větných rozborů Čapek pro operační systém iOS. Editor Čapek je rozšířením elektronické cvičebnice českého tvarosloví a syntaxe STYX [3]. Pedagogickou motivací je nabídnout školákům a jejich učitelům editor, ve kterém mohou procvičovat rozbory na větách, které si sami vymyslí. Výzkumnou motivací je získat rozbory od školáků a transformovat je do korpusových anotačních schémat, čímž očekáváme navýšení objemu dat pro aplikace počítačového zpracování přirozeného jazyka [1].

Již existuje prototyp Čapka implementovaný v Java na platformě NetBeans, který byl vyzkoušen při hodinách češtiny na několika školách - viz [2] a [4]. Cílem bp je implementace Čapka pro zařízení typu iPad, iPhone a iPod, čímž by se měla atraktivita aplikace zvýšit.

Implementace editoru pokryje tři dílčí aplikace:

- Učitelská aplikace
- založit výkaz pro třídu;
- sestavit cvičení
- vyvěsit cvičení pro určitou třídu;
- sledovat, jak při hodině školáci provádějí rozbory.

- Žákovská aplikace
- přihlásit se do třídního výkazu učitele;
- žák, který si chce 'jen tak' procvičovat;
- žák doma řeší domácí úkol nebo cvičení při hodině.

- Server
- workflow dat;
- automatický učitel (oprava domácích úkolů a vizualizace chyb, evidence (ne)odevzdání domácích úkolů v třídním výkazu).
Seznam odborné literatury
[1] Hana Jirka, Barbora Hladká: Getting more data - Schoolkids as annotators. In Proceedings of the Eighth International Conference on Language Resources and Evaluation (LREC'12), Istanbul, Turkey, 2012.

[2] Konárová M. Školní větné rozbory jako možný zdroj závislostních korpusů (?). Master thesis, Charles University in Prague, Faculty of Mathematics and Physics, Czech Republic, 2012.

[3] STYX. http://ufal.mff.cuni.cz

[4] Šnokhausová K. Systém Čapek ve školní praxi: pilotní studie. Bachelor thesis, University of South Bohemia in České Budějovice, Czech Republic, 2012.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK