Čapek pro iOS: větné rozbory zábavněji
Název práce v češtině: | Čapek pro iOS: větné rozbory zábavněji |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Capek for iOS: school diagramming in a fun way |
Klíčová slova: | morfologie, syntax, školní rozbory, editor, data pro strojové učení |
Klíčová slova anglicky: | morphology, syntax, sentence diagramming, editor, data for machine learning |
Akademický rok vypsání: | 2012/2013 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav formální a aplikované lingvistiky (32-UFAL) |
Vedoucí / školitel: | doc. Mgr. Barbora Vidová Hladká, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 23.10.2012 |
Datum zadání: | 26.10.2012 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 16.11.2012 |
Zásady pro vypracování |
Cílem bakalářské práce je implementace editoru větných rozborů Čapek pro operační systém iOS. Editor Čapek je rozšířením elektronické cvičebnice českého tvarosloví a syntaxe STYX [3]. Pedagogickou motivací je nabídnout školákům a jejich učitelům editor, ve kterém mohou procvičovat rozbory na větách, které si sami vymyslí. Výzkumnou motivací je získat rozbory od školáků a transformovat je do korpusových anotačních schémat, čímž očekáváme navýšení objemu dat pro aplikace počítačového zpracování přirozeného jazyka [1].
Již existuje prototyp Čapka implementovaný v Java na platformě NetBeans, který byl vyzkoušen při hodinách češtiny na několika školách - viz [2] a [4]. Cílem bp je implementace Čapka pro zařízení typu iPad, iPhone a iPod, čímž by se měla atraktivita aplikace zvýšit. Implementace editoru pokryje tři dílčí aplikace: - Učitelská aplikace - založit výkaz pro třídu; - sestavit cvičení - vyvěsit cvičení pro určitou třídu; - sledovat, jak při hodině školáci provádějí rozbory. - Žákovská aplikace - přihlásit se do třídního výkazu učitele; - žák, který si chce 'jen tak' procvičovat; - žák doma řeší domácí úkol nebo cvičení při hodině. - Server - workflow dat; - automatický učitel (oprava domácích úkolů a vizualizace chyb, evidence (ne)odevzdání domácích úkolů v třídním výkazu). |
Seznam odborné literatury |
[1] Hana Jirka, Barbora Hladká: Getting more data - Schoolkids as annotators. In Proceedings of the Eighth International Conference on Language Resources and Evaluation (LREC'12), Istanbul, Turkey, 2012.
[2] Konárová M. Školní větné rozbory jako možný zdroj závislostních korpusů (?). Master thesis, Charles University in Prague, Faculty of Mathematics and Physics, Czech Republic, 2012. [3] STYX. http://ufal.mff.cuni.cz [4] Šnokhausová K. Systém Čapek ve školní praxi: pilotní studie. Bachelor thesis, University of South Bohemia in České Budějovice, Czech Republic, 2012. |