Ochrana klienta finančních služeb
Název práce v češtině: | Ochrana klienta finančních služeb |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The protection of a client in financial services |
Klíčová slova: | klient, spotřebitel, finanční služba, vklady, úvěry |
Klíčová slova anglicky: | client, consumer, financial service, deposit, credit |
Akademický rok vypsání: | 2012/2013 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra finančního práva a finanční vědy (22-KFP) |
Vedoucí / školitel: | doc. JUDr. Michael Kohajda, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 11.10.2012 |
Datum zadání: | 11.10.2012 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 17.01.2014 |
Datum a čas obhajoby: | 17.01.2014 12:00 |
Místo konání obhajoby: | místnost č. 322 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 27.11.2013 |
Datum proběhlé obhajoby: | 17.01.2014 |
Oponenti: | JUDr. Petr Kotáb, Ph.D. |
Předběžná náplň práce |
Tato práce se věnuje ochraně klienta finančních služeb, představuje relevantní právní úpravu a analyzuje, v jaké míře jednotlivé právní předpisy a instituty tuto ochranu klientům finančních služeb poskytují. V úvodu práce jsou vysvětleny motivy pro výběr tohoto tématu, jež byly hodně ovlivněny v současnosti probíhající debatou ohledně podoby některých druhů finančních služeb, stejně jako nastíněna metoda zpracování práce a zdroje, z nichž je čerpáno.
První kapitola se věnuje důkladnému vymezení pojmu „klient“ a „finanční služby“ v kontextu této práce. Klient je v této práci chápán jako spotřebitel, přičemž první podkapitola přináší porovnání pojmu spotřebitele tak, jak jej vymezují jednotlivé právní předpisy. Otevírá také prostor pro polemiku, zda by se stejné míry ochrany nemělo dostávat např. také živnostníkům a přináší argumenty, proč by se srovnatelná ochrana měla vztahovat i na ně. Druhá část kapitoly se věnuje rámcovému vymezení finančních institucí a dvou konkrétních druhů finanční služby – přijímání vkladů a poskytování úvěrů. Ve druhé kapitole jsou vymezeny jednotlivé právní předpisy, jejichž hlavní dělení v této práci je na sektorové a průřezové. Pozornost je věnována též relevantní legislativě EU. Na závěr této části práce jsou stručně shrnuty změny, jež do ochrany klienta finančních institucí přinese rekodifikace soukromého práva. Kapitola třetí analyzuje dva právní instituty, jež jsou považovány za základní pilíře ochrany klienta finančních služeb – pojištění vkladů a povinnost mlčenlivosti, zaměřenou na bankovní tajemství. Zmíněna jsou i potencionální rizika pojištění vkladů, pozornost je věnována též průlomům do bankovního tajemství. Poslední kapitola se zabývá řešením sporů vzniklých ze smluvních poměrů mezi klienty a finančními institucemi, přičemž hlavní důraz je kladen na řešení sporu před finančním arbitrem. V této souvislosti je stručně vymezen dosavadní vývoj v dnešní době již řady rozhodnutí soudů i finančního arbitra ve věci bankovních poplatků. Závěr práce pak shrnuje nejdůležitější poznatky vyplývající z práce a hodnotí míru ochrany poskytovanou jednotlivými právními předpisy a instituty. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The present diploma thesis focuses on the client protection in financial services. It introduces relevant legislature and provides a reader with the analysis of the level of legal protection. Introduction part explains my motivation for the choice of the topic, mostly influenced by current debate over certain forms of financial services. It also presents a processing method of the thesis and kinds of resources used.
The first chapter of the thesis is dedicated to an elaborate definition of the analysed key terms – the client and the financial services. In the contewxt of this work is client understood as a consumer. First part provides the reader with comparison of legal definitions of consumer presented in various legislation. A broad term of finacial services is hereby narrowed to accepting deposits and providing credit loans. The second chapter consists of analysis of legislation which regulates client protection in this field. Substantial part is provided for the proper decription of the EU legislature. Last part of the chapter sketches a short summary of changes brought by the new legislation in the field of private law, that comes into force in January 2014. Chapter Three concernes two main legal concepts when it comes to the client protection in financial services – a deposit guarantee schemes and a duty of confidentiality, of which bank secrecy is best known. Not only advantages of these two concepts are mentioned, but also negatives and potential risks are taken in consideration. Last chapter concentrates on the dispute resolution coming out of contracts between the clients and financial institution. Emphasis is laid on alternative dispute resolution, namely on the financial ombudsman authority. In this aspect, an evolution of decisions of courts and financial ombudsman at the area of bank fees is also given attention. The conclusion of the thesis recapitulates the most important knowledge and informations gained from the research and offers evaluation of provided legal protection of the clients. |