Neverbální komunikace ve škole
Název práce v češtině: | Neverbální komunikace ve škole |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Non-verbal communication at school |
Klíčová slova: | Verbální komunikace, paraverbální komunikace, neverbální komunikace, řeč těla, proxemika, haptika, posturologie, gesta, kinezika, mimika, paralingvální prostředky, extralingvální prostředky |
Klíčová slova anglicky: | Verbal communication, non-verbal communication, paraverbal communication, body language, proxemics, haptics, posturology, gestures, facial expression, kinesics, paralingual means, extralingual means |
Akademický rok vypsání: | 2011/2012 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Jasňa Pacovská, CSc. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 10.10.2012 |
Datum zadání: | 10.10.2012 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 10.10.2012 |
Datum a čas obhajoby: | 04.02.2013 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 11.01.2013 |
Datum proběhlé obhajoby: | 04.02.2013 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. PhDr. Irena Vaňková, CSc., Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Cílem práce je popsat specifické rysy neverbální komunikace ve škole. Východiském jsou dosavadní studie o neverbální komunikaci, domácí i zahraniční, a studie o typech a funkcích neverbálních prostředků v pedagogické komunikaci-šíře v komunikaci na různých typech škol.
Empirická část práce bude sledovat zhodnocení poměru verbální a neverbální komunikace nejprve v mateřské škole, následně v základní škole a na gymnáziu a závěrem na škole vysoké.- Na všech vzdělávacích stupních bude využita metoda pozorování respondentů při různých aktivitách a ve styku s pedagogem. Výsledky budou interpretovány a použity k formulování předběžných závěrů. Závěrečná kapitola nabídne taxonomii neverbálních prostředků na různých typech škol, porovnání jejich funkcí a usouvztažnění se záměry pedagogické komunikace. |
Seznam odborné literatury |
Čeština doma a ve světě, 1996, č. 1.
Mareš, J.& Křivohlavý, J.: Komunikace ve škole. Brno: Masarykova univerzita, 1995. 210s. Tegze, O.: Neverbální komunikace. Praha: Computer Press, 2033. 482s. Křivohlavý, J: Neverbální komunikace: řeč pohledů, úsměvů a gest. Praha: SPN, 1988. 147s. Knapp, Mark L.,&Hall, Judith A.: Nonverbal Communication in Human Interaction. (th ed.) Wadsworth Thomas Learning, 2007. Štylistika neverbálnéj komunikácie. Bratislava: Pdf UK 1997. Hausenblas, K.: Učební styl v soustavě stylů funkčních in Naše řeč 55/1972, č. 2-3. Gavora, P.: Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido 2005. Ferjenčík, J.: Úvod do metodologie psychologického výzkumu. Praha: Portál, 2010. |
Předběžná náplň práce |
Cílem práce je popsat specifické rysy neverbální komunikace ve škole. Východiském jsou dosavadní studie o neverbální komunikaci, domácí i zahraniční, a studie o typech a funkcích neverbálních prostředků v pedagogické komunikaci-šíře v komunikaci na různých typech škol.
Empirická část práce bude sledovat zhodnocení poměru verbální a neverbální komunikace nejprve v mateřské škole, následně v základní škole a na gymnáziu a závěrem na škole vysoké.- Na všech vzdělávacích stupních bude využita metoda pozorování respondentů při různých aktivitách a ve styku s pedagogem. Výsledky budou interpretovány a použity k formulování předběžných závěrů. Závěrečná kapitola nabídne taxonomii neverbálních prostředků na různých typech škol, porovnání jejich funkcí a usouvztažnění se záměry pedagogické komunikace. |