60. až 80. léta v československé rockové hudbě - doba rozkvětu i zmaru
Název práce v češtině: | 60. až 80. léta v československé rockové hudbě - doba rozkvětu i zmaru |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | 60th to 80th Years of the Czechoslovak Rock Music - the Period of Prosperity and Ruin |
Klíčová slova: | Československo 1956 – 1989, rocková hudba, perzekuce, normalizace, underground, alternativa |
Klíčová slova anglicky: | Czechoslovakia 1956 – 1989, rock music, persecution, normalization, underground, alternative |
Akademický rok vypsání: | 2011/2012 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra ruských a východoevropských studií (23-KRVS) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Petr Šafařík |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 20.07.2012 |
Datum zadání: | 20.07.2012 |
Datum a čas obhajoby: | 18.06.2014 11:30 |
Místo konání obhajoby: | Jinonice |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 15.05.2014 |
Datum proběhlé obhajoby: | 18.06.2014 |
Oponenti: | prof. PhDr. Jiří Kocian, CSc. |
Kontrola URKUND: | ![]() |
Předběžná náplň práce |
Cílem práce bude popsat vztah mezi komunistickým režimem a tuzemskou rockovou scénou od jejích počátků až po pád totality. Analyzovány budou postupy státního aparátu proti hudební komunitě i možnosti, které se hudebníkům v jednotlivých dekádách nabízely. Nebude chybět ani srovnání se situací na západ od československých hranic a zamyšlení nad faktory, které vedly establishment k vyhraněnému vztahu k rockové hudbě.
I přes četná omezení, kterými komunistický režim bránil pronikání západních kulturních vlivů, nebylo v jeho silách této “indoktrinaci“ zcela zabránit. Rocková hudba se stala v 60. letech i československým fenoménem. Jeho popularitu a rozšíření usnadnilo i relativně příznivá doba politického uvolnění v druhé polovině dekády. Toto období skončilo srpnem 1968 a nastolením normalizačního kurzu, který měl poměry v zemi vrátit zpět pod bedlivý dohled KSČ. Nejinak tomu bylo i v oblasti kultury. Sedmdesátá léta charakterizuje částečný úpadek rockové scény a také pronásledování, které vyústilo v soudní procesy, ale také ve vznik Charty 77. Osmdesátá léta se nesou na jednu stranu v duchu postupného uvolňování, na druhou i zde pokračují represivní zásahy ústředních orgánů strany, jako je např. útok v časopise Tvroba na novou vlnu, proces s Jazzovou sekcí či rozprášení vzpomínkových akcí na Kampě. Odpor k těmto zásahům byl i jedním z faktorů, které vedly většinu mladé generace k odmítnutí komunistické moci na konci 80. let. V úvodní části bakalářské práce bude zkoumaná problematika nejprve začleněna do dějinných souvislostí. V dalších kapitolách pak bude v chronologickém pořadí popsáno dění kolem rockové hudby v ČSSR. Nebude zde tedy chybět popis počátků tohoto hudebního žánru a mohutný rozmach rockové komunity do roku 1968. Následující část práce se bude týkat let sedmdesátých se všemi úskalími, jež pro hudebníky, kteří chtěli svobodně tvořit, připravil komunistický režim. V práci budou popsány způsoby a praktiky, jakými se komunistická moc snažila zamezit svobodomyslným kulturním projevům prověrkami počínaje a kriminalizací a vězněním konče. Další část práce bude věnována problematice osmdesátých let – tedy změnám postojů nové generace hudebníků i jejich posluchačů a reakce režimu na tyto změny (tzv. nová vlna). Zmíněny budou v této souvislosti i některé související jevy a kauzy jako např. Jazzová sekce či Lennoniáda. Závěr práce pak tvoří zamyšlení nad způsoby, kterými režim postupoval v rámci snahy regulovat mladou hudební kulturu, a jejich úspěchem či neúspěchem. |