Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 385)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
60. až 80. léta v československé rockové hudbě - doba rozkvětu i zmaru
Název práce v češtině: 60. až 80. léta v československé rockové hudbě - doba rozkvětu i zmaru
Název v anglickém jazyce: 60th to 80th Years of the Czechoslovak Rock Music - the Period of Prosperity and Ruin
Klíčová slova: Československo 1956 – 1989, rocková hudba, perzekuce, normalizace, underground, alternativa
Klíčová slova anglicky: Czechoslovakia 1956 – 1989, rock music, persecution, normalization, underground, alternative
Akademický rok vypsání: 2011/2012
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra ruských a východoevropských studií (23-KRVS)
Vedoucí / školitel: PhDr. Petr Šafařík
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 20.07.2012
Datum zadání: 20.07.2012
Datum a čas obhajoby: 18.06.2014 11:30
Místo konání obhajoby: Jinonice
Datum odevzdání elektronické podoby:15.05.2014
Datum proběhlé obhajoby: 18.06.2014
Oponenti: prof. PhDr. Jiří Kocian, CSc.
 
 
 
Kontrola URKUND:
Předběžná náplň práce
Cílem práce bude popsat vztah mezi komunistickým režimem a tuzemskou rockovou scénou od jejích počátků až po pád totality. Analyzovány budou postupy státního aparátu proti hudební komunitě i možnosti, které se hudebníkům v jednotlivých dekádách nabízely. Nebude chybět ani srovnání se situací na západ od československých hranic a zamyšlení nad faktory, které vedly establishment k vyhraněnému vztahu k rockové hudbě.
I přes četná omezení, kterými komunistický režim bránil pronikání západních kulturních vlivů, nebylo v jeho silách této “indoktrinaci“ zcela zabránit. Rocková hudba se stala v 60. letech i československým fenoménem. Jeho popularitu a rozšíření usnadnilo i relativně příznivá doba politického uvolnění v druhé polovině dekády. Toto období skončilo srpnem 1968 a nastolením normalizačního kurzu, který měl poměry v zemi vrátit zpět pod bedlivý dohled KSČ. Nejinak tomu bylo i v oblasti kultury. Sedmdesátá léta charakterizuje částečný úpadek rockové scény a také pronásledování, které vyústilo v soudní procesy, ale také ve vznik Charty 77. Osmdesátá léta se nesou na jednu stranu v duchu postupného uvolňování, na druhou i zde pokračují represivní zásahy ústředních orgánů strany, jako je např. útok v časopise Tvroba na novou vlnu, proces s Jazzovou sekcí či rozprášení vzpomínkových akcí na Kampě. Odpor k těmto zásahům byl i jedním z faktorů, které vedly většinu mladé generace k odmítnutí komunistické moci na konci 80. let.
V úvodní části bakalářské práce bude zkoumaná problematika nejprve začleněna do dějinných souvislostí. V dalších kapitolách pak bude v chronologickém pořadí popsáno dění kolem rockové hudby v ČSSR. Nebude zde tedy chybět popis počátků tohoto hudebního žánru a mohutný rozmach rockové komunity do roku 1968. Následující část práce se bude týkat let sedmdesátých se všemi úskalími, jež pro hudebníky, kteří chtěli svobodně tvořit, připravil komunistický režim. V práci budou popsány způsoby a praktiky, jakými se komunistická moc snažila zamezit svobodomyslným kulturním projevům prověrkami počínaje a kriminalizací a vězněním konče. Další část práce bude věnována problematice osmdesátých let – tedy změnám postojů nové generace hudebníků i jejich posluchačů a reakce režimu na tyto změny (tzv. nová vlna). Zmíněny budou v této souvislosti i některé související jevy a kauzy jako např. Jazzová sekce či Lennoniáda. Závěr práce pak tvoří zamyšlení nad způsoby, kterými režim postupoval v rámci snahy regulovat mladou hudební kulturu, a jejich úspěchem či neúspěchem.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK