Éra působení Zdeňka Hofbauera v Plzeňském městském divadle v letech 1948 - 1953
Název práce v češtině: | Éra působení Zdeňka Hofbauera v Plzeňském městském divadle v letech 1948 - 1953 |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Era of Zdenek Hofbauer´s activities at the Pilsen Municipal Theatre in 1948 - 1953 |
Klíčová slova: | Zdeněk Hofbauer, umělecký ředitel, 1948 - 1953, Divadlo J. K. Tyla (Krajské oblastní divadlo v Plzni), činohra, opera, balet, režie, herecké výkony, budovatelská dramatika, inscenace, premiéra, Loupežník, Macbeth, Pan Puntila a jeho sluha Matti, Státní cena |
Klíčová slova anglicky: | Zdeněk Hofbauer, artistic director, 1948 - 1953, The J. K. Tyl Theatre (Regional theatre in Pilsen), drama, opera, ballet, directing, acting, building drama, staging, premiere, The Robber, Macbeth, Mr Puntila and his Man Matti, State prize |
Akademický rok vypsání: | 2011/2012 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra divadelní vědy (21-KDV) |
Vedoucí / školitel: | prof. PhDr. Vladimír Just, CSc. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 28.06.2012 |
Datum zadání: | 28.06.2012 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 14.05.2013 |
Datum a čas obhajoby: | 04.06.2013 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 15.05.2013 |
Datum proběhlé obhajoby: | 04.06.2013 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Alena Sarkissian, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Období 1948 - 1953 je obecně považováno za jedno z nejúpadkovějších období nejen české společnosti (masové represe, procesy, koncentráky, tuhá cenzura, kulturní izolace, spuštění neprodyšné železné opony), ale i českého divadla. To v této době (snad s výjimkou několika mimořádných činoherních, zejména však operních a do Machovovy sebevraždy i baletních inscenací) se zcela ocitlo v područí tuhých direktiv stalinské, ždanovovské (u nás navíc "nejedlovské") doktriny tzv. socialistického realismu a recidiv popisného naturalismu. O to více je třeba ocenit úsilí několika ojedinělých osobností, které mimo oficiální centra (Praha, Brno, Ostrava) vytvářely, ať již v Olomouci, v Českých Budějovicích nebo v Plzni,relativně slušné, kvalitní divadlo s náročným klasickým i moderním repertoárem, a pomáhaly tak udržet kontinuitu kvality,potřebnou pro další vývoj divadelní kultury již v příznivějších podmínkách od druhé poloviny padesátých do konce šedesátých let. Mezi takovéto osobnosti - dnes neprávem zapomínané - určitě patří Zdeněk Hofbauer, jemuž předčasná tragická smrt krátce po šéfovském jmenování do ND, znemožnila účast na divadelním dění ve zmíněných, relativně svobodnějších podmínkách. To vše je námět přinejmenším na knižní monografii, k níž může být bakalářská práce, postavená na poctivém studiu základních pramenů (a pokud si bude vědoma všech limitů kulturně-společenského kontextu dané doby, jak se podepsaly i na tvorbě Z.H.), první, velmi užitečnou sondou. |
Seznam odborné literatury |
1. ŠANTORA, Jiří: Divadelní návraty I. (111 osobností vzpomíná na plzeňské angažmá), vydalo I.K. - nakladatelství, Plzeň, 2000, 220 s.
2. ŠANTORA, Jiří: Divadelní návraty II. (55 osobnostní vzpomíná na plzeňské angažmá), vydal Perseus, Plzeň, 2006, 119 s. 3. ŠANTORA, Jiří: Divadelní návraty III. (55 osobností vzpomíná na plzeňské angažmá), vydal Perseus, Plzeň, 2007, 121 s. 4. PROCHÁZKA, Jan: 100 let českého divadla v Plzni, 1965. 5. ŠTĚPÁNEK, Vladimír. 90 let stálého českého divadla v Plzni. Plzeň:Krajské nakladatelství, 1955. 6. MARTINOVSKÝ, Ivan. Dějiny Plzně v datech, od prvních stop osídlenípo současnost. Plzeň: Lidové noviny, 2004. 7. LOHNISKÝ, Václav (ed.). Program KOD. Plzeň: Krajské oblastní divadlo v Plzni, 1954. 8. ŠEC, František: Sezóna, 9. + články z dobového regionálního tisku a informace z archivu plzeňského divadla. |