Mediální reprezentace úspěšné ženy podle českých ženských lifestylových časopisů od roku 1989 až 2012
Název práce v češtině: | Mediální reprezentace úspěšné ženy podle českých ženských lifestylových časopisů od roku 1989 až 2012 |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The media image of successful women by czech women´s lifestyle magazines from 1989 to present |
Klíčová slova: | ženské časopisy, historie ženských časopisů, publikum ženských časopisů, vliv médií, gender, genderové stereotypy, kvalitativní výzkum. |
Klíčová slova anglicky: | Women`s magazines, history of women`s magazines, audience of women`s magazines, media influence, gender, gender stereotypes, qualitative research. |
Akademický rok vypsání: | 2011/2012 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra mediálních studií (23-KMS) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Tomáš Trampota, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 27.06.2012 |
Datum zadání: | 27.06.2012 |
Datum a čas obhajoby: | 28.01.2015 00:00 |
Místo konání obhajoby: | FSV Praha 1. |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 04.01.2015 |
Datum proběhlé obhajoby: | 28.01.2015 |
Oponenti: | Mgr. Lucie Šťastná, Ph.D. |
Kontrola URKUND: |
Předběžná náplň práce |
Cílem mé práce je nabídnout obraz úspěšné ženy tak, jak ho prezentují české ženské lifestylové magazíny. V samém úvodu bych pak ráda nabídla základní teoretický rámec – charakteristiku tohoto typu periodik, typologii publika, vliv a účinky těchto médií na publikum, prezentaci sociálních hodnot, genderových rolí a stereotypů.
V analytické části se potom nechci omezit pouze na aktuální situaci - ráda bych postihla vývoj obrazu úspěšné ženy od roku 1989 do současnosti a zároveň i rozdíly mezi obrazy, které zobrazují různá média – typicky česká, nebo do Česka implementovaná ze zahraničí, média pro ženy s nižšími příjmy, nebo exkluzivní magazíny typu Elle. Z tohoto popisu tedy vyplývají i mé základní výzkumné otázky: • Jak se změnil (pokud vůbec) mediální obraz úspěšné ženy? • Jaká je dnes charakteristika úspěšné ženy a mění se tyto atributy v závislosti na typu média? • Odlišuje se reprezentace úspěšné ženy v typicky českém ženském lifestylovém časopise od obrazu úspěšné ženy v časopise, který vznikl na základě zahraniční licence? • Uplatňují se v těchto obrazech (genderové) stereotypy, jsou v nich pravidelně prezentovány některé sociální hodnoty? |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The object of the thesis is to offer the image of successful women presented by Czech women's lifestyle magazines. In the introduction, I would like to offer a basic theoretical framework - a characteristic of these periodicals - typology of audience, media influence and effects of on the audience, social values presenting, gender roles and stereotypes.
In the analytical part, I´m not want to focus only on the current situation - I would like to hit the image development of successful women from 1989 to the present and also the differences between images, which are used by various media - typically Czech, or implemented media for women with lower income, or exclusive magazines like Elle. From this description, let me ask my research questions: • How did the image of succesful women change? • What is todays characteristic of successful women and are these attributes various depending on the type of media? • Is there any difference between representations of the successful women in typically Czech women's lifestyle magazine from the image of successful women in the magazine with foreign license? • Is there any usage of these images (gender) stereotypes, which are regularly presented some social values? |