Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
DV8: Mužské tělo v žánru dance for camera
Název práce v češtině: DV8: Mužské tělo v žánru dance for camera
Název v anglickém jazyce: DV8: Male bodies in the dance for camera
Klíčová slova: DV8, Lloyd Newson, Fyzické divadlo, tanec, film, maskulinita, homosexualita, homofobie, feminita, pohled,
Klíčová slova anglicky: DV8, Lloyd Newson, physical theatre, dance, film, masculinity, homosexuality, homophobia, femininity, gaze
Akademický rok vypsání: 2011/2012
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra filmových studií (21-KFS)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Kateřina Svatoňová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 26.06.2012
Datum zadání: 26.06.2012
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 26.07.2012
Datum a čas obhajoby: 12.09.2013 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:07.09.2013
Datum proběhlé obhajoby: 12.09.2013
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Magda Španihelová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Tato bakalářská práce se bude primárně zabývat významem těla v žánru dance for camera. Nebude si klást za cíl popsat historický vývoj žánru, zaměří se na několik pečlivě vybraných filmů ve kterých bude zkoumat tělo jako symbol i jako vyjadřovací prvek. Zaměří se na jeho postavení v prostoru, na gesta, jenž nahrazují verbální projev a na pohyb ve vztahu k filmovému plátnu.
Zkoumaným matariálem bude filmová tvorba (My sex, our dance (1986), Strange fish (1892), Enter Achilles (1896), Dead Dreams of Monochrome Men (1989), The cost of living (2004) fyzického tanečního souboru DV8, který dlouhodobě pracuje s médiem filmu a také zásadně ovlivnil současnou podobu dance for camera. Ve své filmové tvorbě disponují specifickým pohybovým slovníkem, který stírá hranice mezi tancem, fyzickým divadlem a přirozeným lidským pohybem. Důležitým společným bodem těchto filmů je především obraz mužského těla. Podstatný bude způsob, jakým se k fenoménu mužství filmy vztahují, jak ho zobrazují a estetizují.
K tomuto zkoumání použiji metodologických nástrojů neoformalistické analýzy. Cílem práce bude podrobit jednotlivé formální prvky podrobné analýze a ukázat co mužské tělo zastupuje a jak s ním režisér zachází. Zaměřím se nejen na obraz muže a jeho tělesnosti, ale i na jeho vztah k narativu, který se především zabývá reflexí homosexuality. Při té je podstatný vztah těla a pohybu. Současně budu analyzovat stylistické prvky filmů - kamera, střih, hudba, které jsou podstatné pro zkoumání těla v uzavřeném filmovém prostoru.
Seznam odborné literatury
ALBRIGHT, Ann Cooper: Choreographing Difference: The Body and Identity in Contemporary Dance. Middletown: Wesleyan University Press, 1997.
RUMSAY, Burt: The male dancer: Bodies, Spectacle and sexuality. New York: Routledge, 2007.
BORDWELL, David – THOMPSON, Kristin: Film Art: An Introduction. New York: McGraw-Hill, 2001.
BORDWELL, David: On The History Of Film Style. Cambridge: Harvard University Press, 1999.
BORDWELL, David: Narration in the Fiction Film. Madison: University of Wisconsin Press, 1985.
FOULKES, Julia: Modern Bodies: Dance and American Modernism from Martha Graham to Alvin Ailey. North Carolina: The University of North Carolina Press, 2002.
HELEN, Thomas: The Body, Dance and Cultural Theory. Basingstoke – New York: Palgrave MacMillann, 2002.
LOCKYER, Bob: Is Video Dance an Art Form? In: Katalog Dance Screen, 1992.
PENMAN, Robert: Ballet and Contemporary Dance on British Television. London: BBC Data Publication, 1987.
JORDAN, S – ALLEN, Dave: Parallel Lines: Media Representations of Dance. London: John Libbey and Company Ltd., 1993.
RUSH, Michael: Video Art. London: Thames and Hudson, 2007.
GILBERT, Scott: Vnímání těla v prostoru-dvojrozměrné a tvrojrozměrné. In: Taneční zóna, r. 7, 2003, č. 3.
JANEČEK, Václav: Tělo a tanec. Praha: AMU, 1997.
MÍRKOVÁ, Lucie: Videodance (Analýza choreografie ,,Smoke“ Matse Eka). Bakalářská diplomová práce, Hudební fakulta múzických umění v Praze, Praha, 2004.
ŠPANIHELOVÁ, Magda: Screen Dance Tělo pro kameru. Praha: Casablanca, 2010.
VIŠINSKÁ, Kateřina: Videodance-jeho historie, geneze, principy a české podoby. Magisterská diplomová práce, Filozofická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci, Olomouc, 2009.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK