Genderové stereotypy v televizních reklamách na automobily
Název práce v češtině: | Genderové stereotypy v televizních reklamách na automobily |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Gender stereotypes in TV car commercials |
Klíčová slova: | Gender, stereotypy, genderové stereotypy, genderové socializace, média, reklama, maskulinita, feminita |
Klíčová slova anglicky: | Gender, stereotypes, gender stereotypes, gender socialization, media, advertising, masculinity, femininity |
Akademický rok vypsání: | 2011/2012 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra mediálních studií (23-KMS) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Tomáš Trampota, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 26.06.2012 |
Datum zadání: | 26.06.2012 |
Datum a čas obhajoby: | 27.06.2013 00:00 |
Místo konání obhajoby: | FSV Praha 1. |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 24.05.2013 |
Datum proběhlé obhajoby: | 27.06.2013 |
Oponenti: | PhDr. Lenka Vochocová, Ph.D. |
Předběžná náplň práce |
Gender a s ním spojené stereotypy či předsudky jsou hojně diskutovaným společenským tématem i předmětem odborného výzkumu. Přestože je evidentní, že se prezentace maskulinního a femininního genderu v médiích mění, stále v zobrazování mužských a ženských rolí převládají stereotypy. Role médií v genderové socializaci zůstává neoddiskutovatelná.
Televizní reklamu považuji za typický příklad mediálního formátu, který je v představování maskulinního a femininního genderu stereotypní. Ve své diplomové práci se zaměřuji na televizní reklamu na automobily a tuto domněnku podrobuji detailnímu zkoumání. Zároveň tím navazuji na svou bakalářskou práci, v níž jsem se zabývala genderovými stereotypy v dětských televizních reklamách. V rámci teoretických východisek se soustředím na obecné představení biologických a sociologických pohledů na gender, vývoj genderu a genderovou socializaci. Stručně také představuji teorii v oblasti médií a televizní reklamy. Metodologická část vysvětluje důvody výběru výzkumné metody a vytváří rámec a pravidla selekce a analýzy televizních reklam. S pomocí obsahové analýzy pak zkoumám 54 unikátních spotů propagujících automobily. Analyzuji celkem 24 proměnných u tří kódovacích jednotek – samotné reklamy, inzerovaného automobilu (automobilů) a postav vystupujících v reklamě. V závěrečném shrnutí porovnávám svůj výzkum s výsledky nejdůležitějších a pro mě inspirativních studií genderových stereotypů v televizní reklamě. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
Gender stereotypes and the prejudices associated with them are a frequently discussed issue in the society as well as in the academic world. Even though there is certain evidence of the changes in the media presentation of masculine and feminine roles, the stereotypical illustration of men and women still persists and the media have a significant impact on gender socialisation (Renzetti, Curran, 2003).
TV advertising is a typical example of a media format presenting masculine and feminine genders unequally. This thesis examines this assumption focusing on the TV advertising of cars. I also follow-up on my bachelor thesis in which I dealt with the gender stereotypes in the TV advertising for children. In the research background and theory I concentrate on the general understanding of the biological and social views of gender, gender development and gender socialisation. I also provide a short introduction to the media as well as TV advertising theory. The methodological part explains the reasons for the usage of the selected research method and forms guidelines for the data analysis. 54 unique advertisements were analysed using quantitative content analysis which examined 24 variables associated with the three main categories: the advertising itself, the promoted car(s) and the participating characters. In the final summary I compare the results of my research with the most important studies on the issue of gender stereotypes in TV advertising. |