Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 384)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Pojem tradice v kontextu teorie reflexivní modernizace
Název práce v češtině: Pojem tradice v kontextu teorie reflexivní modernizace
Název v anglickém jazyce: The Concept of Tradition in the Context of the Theory of Reflexive Modernization
Klíčová slova: tradice, reflexivní modernizace, post-tradiční společnost, pluralizace, globalizace, relativizace, individuální biografie
Klíčová slova anglicky: tradition, reflexive modernization, post-traditional society, pluralization, globalization, relativization, individual biography
Akademický rok vypsání: 2011/2012
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra sociologie (23-KS)
Vedoucí / školitel: PhDr. Mgr. Jan Balon, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 22.06.2012
Datum zadání: 22.06.2012
Datum a čas obhajoby: 24.06.2013 00:00
Místo konání obhajoby: Jinonice, U Kříže 8, Praha 5
Datum odevzdání elektronické podoby:17.05.2013
Datum proběhlé obhajoby: 24.06.2013
Oponenti: Mgr. Tomáš Holeček, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Úvodní část diplomové práce bude věnována analýze klíčových pojmů individualizace a pluralizace a představení konceptu posttradiční společnosti, jak ho pojímá Anthony Giddens. V dalším oddílu textu bude za přispění současných sociologických teorií modernity (Giddens, Beck, Lash, Bauman, Elias, Lipovetsky, Robertson) pozornost zaměřena na analýzu styčných bodů, v nichž si požadavky a důsledky fenoménů individualizace a pluralizace vzájemně odporují. Pro třetí část, jež bude zahrnovat aplikaci takto získaných tezí na konkrétní příklady z roviny každodennosti, pak bude nejvýraznějším zdrojem inspirace esejistická tvorba Georga Simmela.
Seznam odborné literatury
1) BAUMAN, Z. (2004). Individualizovaná společnost. Praha : Mladá fronta.
2) BAUMAN, Z. (1995). Úvahy o postmoderní době. Praha : SLON.
3) BECK, U., GIDDENS, A., LASH, S. (1994). Reflexive modernization : politics, tradition and aesthetics in the modern social order. Cambridge : Polity.
4) BECK, U. (2003). Individualization : institutionalized individualism and its social and political consequences. London : Sage.
5) BECK, U., LAU, C. (2005). „Second Modernity as a Research Agenda: Theoretical and Empirical Explorations in the ‘Meta-Change’ of Modern Society“. The British Journal of Sociology, Vol. 56, No. 4, pp. 525-557.
6) BECK, U. (2011). Riziková společnost : na cestě k jiné moderně. Praha : SLON.
7) BERGER, P.L. (1997). Vzdálená sláva : Hledání víry ve věku lehkověrnosti. Brno : Barrister & Principal : Centrum pro studium demokracie a kultury.
8) BERGER, P.L., LUCKMANN, T. (1999). Sociální konstrukce reality : pojednání o sociologii vědění. Brno : Centrum pro studium demokracie a kultury (CDK).
9) BOURDIEU, P. (1998). Teorie jednání. Praha : Karolinum.
10) DURKHEIM, É. (1964). „The Dualism of Human Nature and Its Social Conditions.“ In: Wolff, Kurt H. (ed.) Essay on Sociology and Philosophy. New York: Harper Torchbooks.
11) DURKHEIM, É. (2004). Společenská dělba práce. Praha: Centrum pro studium demokracie a kultury (CDK).
12) ELIAS, N. (2001). The Society of Individuals. New York : Continuum.
13) GIDDENS, A. (1976). „Classical Social Theory and the Origins of Modern Sociology“. American Journal of Sociology, Vol. 81, No. 4 (Jan., 1976), pp. 703-729.
14) GIDDENS, A. (1991). Modernity and Self-Identity. Cambridge: Polity Press.
15) GIDDENS, A. (2003). Důsledky modernity. Praha : SLON.
16) HUNTINGTON, S.P. (2001). Střet civilizací : boj kultur a proměna světového řádu. Praha : Rybka Publishers.
17) LIPOVETSKY, G. (1998). Éra prázdnoty : úvahy o současném individualismu. Praha : Prostor.
18) ROBERTSON, R. (1992). Globalization : social theory and global culture. London : SAGE.
19) SIMMEL, G. (1957). „Fashion“. American Journal of Sociology, Vol. 62, No. 6 (May, 1957), pp. 541-558.
20) SIMMEL, G. (1971). On Individuality and Social Forms : selected writing. Chicago : University of Chicago Press
21) SIMMEL, G. (1991). „The Problem of Style“. Theory, Culture & Society, Vol. 8, pp. 63-71.
22) SIMMEL, G. (1997). Peníze v moderní kultuře a jiné eseje. Praha : SLON.
23) SIMMEL, G. (2007). „Individualism“. Theory, Culture & Society, Vol. 24 (December 2007), pp. 66-71.
24) WELSCH, W. (1993). Postmoderna : pluralita jako etická a politická hodnota. Praha : KLP.
Předběžná náplň práce
Cílem diplomové práce je analyzovat roli tradice v kontextu post-tradiční společnosti (Giddens), tedy v souvislosti se vzrůstajícím ohrožením institucí dříve ve společnosti plnících zásadní sociálně-integrační funkce (národní stát, nukleární rodina, dělba práce, celoživotní profesní kariéra, církev atd.) a detradicionalizace obecně. Hlavní zájem analýzy bude směřovat ke skutečnosti, že v důsledku globalizačních tendencí vchází do ideologického rámce většiny moderních společností přístup pluralismu popisující stav absence jedné pravdy. Tento vývoj člověku moderny na jedné straně přináší více svobody, na druhou stranu ho uvádí do věku nejistoty, kdy hodnotový rámec vytvářený generacemi a po generace akceptovaný pohasíná. Hlavní argumentace práce se pokusí doložit, že navzdory nezpochybnitelným proměnám sociálních forem vlivem globalizačních procesů je tradice stálým určujícím prvkem při konstrukci individuálních biografií i celospolečenského řádu.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The aim of this thesis is to analyze the concept of tradition in the context of post-traditional society (Giddens), which describes a growing threat to institutions which used to fulfil in the society a major socio-integrative function (the national state, nuclear family, the division of labour, life-long professional career, church etc.) and detraditionalization in general. The main interest will be directed to the fact that, globalization brings to the ideological framework of most modern societies the pluralistic approach, which rejects the state of one truth. On the one hand, this development provides to the modern man more freedom; on the other hand, it causes the uncertainty because the values created for generations and accepted by generations are dying. The main argument of the thesis attempts to demonstrate that, despite the unquestionable changes of traditional social forms (influenced by globalization processes) the tradition remains a constant determinant of the construction of individual’s life and of society order as well.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK