Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Formy oslovování v TV
Název práce v češtině: Formy oslovování v TV
Název v anglickém jazyce: Forms of Addressing in Czech TV shows
Klíčová slova: Oslovování/oslovení (v užším a širším významu); nominální oslovování; pronominální oslovování; tykání a vykání; mediální komunikace; sociální deixe.
Klíčová slova anglicky: Addressing; nominal addressing; pronominal addressing; using a formal and an informal form; media communication; social deixis
Akademický rok vypsání: 2011/2012
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Milada Hirschová, DSc.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 21.06.2012
Datum zadání: 21.06.2012
Datum a čas obhajoby: 08.01.2014 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:05.12.2013
Datum proběhlé obhajoby: 08.01.2014
Předmět: Obhajoba diplomové práce (OSZD005)
Oponenti: PhDr. Soňa Schneiderová, Ph.D.
 
 
 
Předběžná náplň práce
Tato diplomová práce se věnuje oslovování v českých televizních pořadech typu tzv. talk-show. Celkem bylo analyzováno 54 pořadů z roku 2012 a přelomu roku 2013. Nejprve definujeme, co je oslovení a jaké jsou jeho funkce, dále pak na základě prostudované odborné literatury vydělujeme jednotlivé typy oslovení, zejm. oslovování přímé a nepřímé, vztah k vertikální sociální distanci a frekvenci užívání tzv. honorifik. Na základě analýzy vzorku vybraných televizních pořadů (jednotlivé pořady jsou charakterizovány, výsledky analytických pozorování jsou shromážděny v sumarizujících tabulkách – protokolech) dále popisujeme výskyty jednotlivých typů oslovení v souvislosti s typem talk-show (zaměření na jistou skupinu diváků), v níž se využívají (zábavná versus politická talk-show, klasické interview).

Protože zvolený způsob oslovování do značné míry předurčuje celkový ráz komunikace vedené v pořadu, je jeho důležitost pro vyznění talk show značná. Někde je jednoznačně dán formální a distanční způsob oslovování (Otázky Václava Moravce), jinde se o způsobu oslovení „vyjednává“ (Drzá Diana). Televize je vlivné médium, jehož komunikační normy a konvence se přenášejí do situací v komunikaci interpersonální – zejména se ukazuje nárůst neformálního oslovování, ať už jde o neformálnost skutečnou, nebo o komunikační strategii, jejímž cílem je dotváření lehké a zábavné konverzace. Potvrdila se podmíněnost výběru oslovení zaměřením jednotlivých pořadů, celkovou tendencí je uvolňování komunikačních norem.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The thesis deals with addressing in Czech TV programmes such as talk-shows. There are 54 programmes broadcasted in 2012 and 2013 that were analysed. Firstly, the term “addressing” is defined as well as its functions. Secondly, the thesis is focused on various kinds of addressing (direct and indirect addressing in particular), the relationship to vertical social distance and the frequency of honorifics. According to the analysis of selected TV programmes (the programmes are characterized, the results of the analyses are summarized in tables in the Summarizing protocols), it is described how the incidence of individual types of addressing is related to the type of the programme (talk-shows compared to political debates or conventional interviews etc.).

The selected way of addressing largely defines the nature of communication used in the programme. In certain programmes the way of addressing is strictly formal (OVM), in other programmes the way of addressing is being “negotiated”. The television is an influential media and its communication conventions are transferred to interpersonal communication – especially the growth of informal addressing can be observed regardless of the fact if it is a genuinely informal situation or a communication strategy that is aimed at having a pleasant conversation.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK