Mediální obraz vysokoškolského studenta v českém zpravodajství v době protestů proti školským reformám
Název práce v češtině: | Mediální obraz vysokoškolského studenta v českém zpravodajství v době protestů proti školským reformám |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Media picture of university student in czech news service during the months of demonstrations agains educational reforms |
Klíčová slova: | Media picture, news service of Česká televize, picture of university student, stereotypes in TVproduction, media content analysis |
Klíčová slova anglicky: | Mediální obraz, obsahová analýza, zpravodajství České televize, obraz vysokoškolského studenta, stereotyp v televizní produkci |
Akademický rok vypsání: | 2011/2012 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra mediálních studií (23-KMS) |
Vedoucí / školitel: | prof. PhDr. Jan Jirák, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 20.06.2012 |
Datum zadání: | 20.06.2012 |
Datum a čas obhajoby: | 17.06.2013 00:00 |
Místo konání obhajoby: | FSV Praha 1. |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 23.05.2013 |
Datum proběhlé obhajoby: | 17.06.2013 |
Oponenti: | Mgr. Markéta Štechová |
Předběžná náplň práce |
Práce se zabývá obrazem vysokoškolského studenta v období rozsáhlých demonstrací proti chystaným reformám českého vysokého školství na jaře 2012. Analýza se soustředí na produkty v hlavním sledovacím čase v českém veřejnoprávním médiu (České televizi). Vybranou metodou je kvalitativní obsahová analýza s přiblížením se kvantitativní analýze.
Z pohledu teorie hegemonního modelu médií a za využití základních metod sémiotické analýzy jsem sestavila seznam klíčových znaků, které se vyskytly v reportážích věnovaných tématu reforem terciárního vzdělávání a demonstracím proti nim ve sledovaném období (od prosince 2011 do června 2012) a které determinovaly obraz studenta VŠ. Okrajově popisuji vliv médií na sociální realitu a roli obrazu a slova v televizním zpravodajství. Uvádím zásady zpravodajství, definuji „stereotypní zobrazování“ v masmédiích a předkládám argumenty, proč je výskyt „stereotypu“ v konečném produktu klíčový pro odhalování ideologických postojů redakce a porušuje zásady objektivního zpravodajství. Povrchním denotativním rozborem obrazového a slovního syntagmatu vybraných reportáží ilustruji, do jaké míry se ČT při tvorbě výše zmíněného obrazu těchto zásad držela. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
This work concentrates on media picture of university student in times of demonstrations against planned reforms of university educational system in spring 2012. The analysis is focused on product of prime-time news program in Czech public service television (Česká televize). The method used for this purpose is a qualitative analysis of media content that borders with quantitative method.
Using a theory of hegemony model in media and using basic methods of semiotic analysis, I have created a list of crucial signs that are present in ČT news concentrated around this reform (in surveyed period since December 2011 to June 2012) and which determined the media picture of university student in Czech Republic. Also, I mention media influence on construction of social reality and the role of picture and word in TV news programs. I enlist the principles of hard news service in general and a definition of ‘stereotype’ in mass media production. I present arguments for the claim that a presence of stereotype in media products is a key sign for revealing possible ideological approaches of that media’s editor’s office, and why its use violates the principles of objective journalism. Through a shallow denotative analysis that I put together, I will illustrate the level of ČT’s adherence to these principles. |