Zahrada jako estetický objekt
Název práce v češtině: | Zahrada jako estetický objekt |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Garden as an Aesthetic Object |
Klíčová slova: | Zahrada, melancholie, hřbitov, prostředí, reflexe, estetický prožitek |
Klíčová slova anglicky: | Garden, melancholy, cemetery, environment, reflection, aesthetic experience |
Akademický rok vypsání: | 2011/2012 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra estetiky (21-KEST) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Ondřej Dadejík, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 14.06.2012 |
Datum zadání: | 14.06.2012 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 01.08.2013 |
Datum a čas obhajoby: | 10.09.2013 10:20 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 31.07.2013 |
Datum proběhlé obhajoby: | 10.09.2013 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná pracovníkem v zastoupení a finalizovaná |
Oponenti: | prof. PhDr. Vlastimil Zuska, CSc. |
Konzultanti: | Mgr. Martin Kaplický, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Tato bakalářská práce se bude zabývat estetickým významem zahrady či zahrad obecně. V první části práce bude pozornost zaměřena na pojetí zahrady jako specifického druhu estetického objektu. Základní myšlenkou je představa zahrady jako prostoru, kde se prolíná vliv člověka s vlivem přírodním. Vyvstává tedy otázka, jak toto překrývání v průběhu evropských dějin ovlivňovalo estetické chápání zahrady, stejně jako způsoby jejího ztvárnění. V úvodu práce bude proto podán stručný nástin historického vývoje zahrady v západoevropské kultuře. Dále se bude práce snažit nalézt a uchopit právě ty charakteristické vlastnosti zahrady, které ji činí esteticky hodnotnou a jedinečnou, jako je propojení čistě přírodní složky se složkou lidskou (uměleckou), proměnlivost zahrady v čase, její nedefinovatelnost a nepředvídatelnost jejího vývoje vzhledem k spontánním vlivům přírody apod. V těchto úvahách budu kladen důraz především na postavení zahrady coby spojujícího článku mezi oblastí lidského vlivu a oblastí, do níž tento vliv nedosahuje.
V jedné z částí práce bude zvážena možnost estetického pojetí hřbitova jako typu zahrady, resp. bude zkoumána sama možnost estetického oceňování hřbitova, tedy jeho oceňování jako objektu zahradě podobného, zároveň však v mnoha ohledech odlišného. Jedním z cílů této části bude ukázat společné a rozdílné esteticky významné vlastnosti hřbitova a zahrady. V centru zájmu bude opět aspekt vzájemného doplňování či křížení vlivů člověka s vlivy přírodními – tedy s vlivy, které se vymykají lidské kontrole. Právě kontrast mezi mocí člověka a naopak jeho bezmocností (k níž hřbitov v symbolické rovině nepochybně odkazuje) bude v těchto úvahách stát v popředí. |
Seznam odborné literatury |
Carlson, Allen: Nature and Landscape: An Introduction to Environmental Aesthetics. Columbia University Press, New York 2008.
Kompozice zahrad v dějinách umění: [Sborník přednášek ze semináře] Domu techniky ČSVTS Čes. Budějovice, Tábor 1987. Stibral, Karel: Proč je příroda krásná? Estetické vnímání přírody v novověku. Dokořán, Praha 2005. Gardening : philosophy for everyone : cultivating wisdom. Edited by Dan O’Brien ; foreword by David E. Cooper. Willey-Blackwell, Malden, Mass. 2010. Cooper, David E.: A Philosophy of Gardens. Oxford University Press, New York 2006. Lorenzová, H., Petrasová, T.: Fenomén smrti v české kultuře 19. století: sborník příspěvků z 20. ročníku sympozia k problematice 19. století. Koniasch Latin Press, Praha 2001. Prahl, Roman a kol.: Umění náhrobku v českých zemích let 1780 – 1800. Academia, Praha 2004. Joeckle, Clemens: Memento mori. Přeložila Jana Zoubková. Knižní klub, Balios, Praha 2000. Ross, Stephanie: What Gardens Mean. The University of Chicago Press, Chicago 1998. Miller, Mara: Garden as an Art. State University of New York Press, Albany, New York 1993. |