Analýza jazykových kurzů češtiny pro německy mluvící studenty
Název práce v češtině: | Analýza jazykových kurzů češtiny pro německy mluvící studenty |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Analysis of Language Courses for German Speaking Students |
Klíčová slova: | jazyková výuka, německy mluvící studenti, vztah mezi Čechy a Němci, hodnocení jazykových kurzů, interkulturní komunikace |
Klíčová slova anglicky: | language courses, german speaking students, relationship between Czech and German people, evaluation language courses, intercultural communication |
Akademický rok vypsání: | 2011/2012 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK) |
Vedoucí / školitel: | prof. PhDr. Karel Šebesta, CSc. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 06.06.2012 |
Datum zadání: | 06.06.2012 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 01.08.2013 |
Datum a čas obhajoby: | 16.09.2013 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 31.07.2013 |
Datum proběhlé obhajoby: | 16.09.2013 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná pracovníkem v zastoupení a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Piotr Paweł Pierścieniak |
Zásady pro vypracování |
Diplomová práce bude zaměřena na analýzu jazykových kurzů pro německy mluvící cizince v Čechách. Jedná se zejména o kurzy v jazykových školách, které navštěvují zahraniční zaměstnanci mezinárodních firem. Výzkum proběhne formou dotazníku, přímého zúčastněného pozorování a doplňujících následných rozhovorů. Zaměřím se nejen na studenty kurzů češtiny pro cizince, ale také na jejich lektory, případně organizátory kurzů. V centru mého zájmu stojí praktické fungování kurzu, vzájemná evaluace studenta a lektora a sociokulturní složka vztahu mezi Čechy a Němci. Pokyny k vypracování: 1. Prostudování odborné literatury 2. Upřesnění cílů a postupů práce na základě odborné literatury 3. Zpracování teoretické části práce 4. Průběžné sledování výuky ve vybraných jazykových kurzech a její hodnocení 5. Podrobná analýza sledovaných hodin 6. Výzkum prostřednictvím dotazníků a dodatečných rozhovorů Shrnutí výsledků a formulace závěrů |
Seznam odborné literatury |
BOREC, T. Manažéri na cudzom parkete: ako prekonávať nástrahy interkúlturnej komunikáte. Bratislava, 2009. BUCHTOVÁ, B.; POKORNÝ, J. Podnikání a kulturní odlišnosti. Brno, 2004. BURYÁNEK, J. Interkulturní vzdělávání: příručka nejen pro středoškolské pedagogy. Praha, 2002. ČECHOVÁ, E.; REMEDIOSOVÁ, H. Čeština pro ekonomy: nástavbový kurs češtiny pro cizince. Praha, 1999. FLEISCHMANN, N. Was ist typisch tschechisch? Kulturunterschiede in der deutsch-tschechischen Zusammenarbeit und die Grenzen ihrer Schematisierung. Saarbrücken, 2008. HASIL, J. Interkulturní aspekty mezikulturní komunikace. UJEP: Ústí nad Labem, 2011. JANDT, F. E. An introduction to intercultural communication : identities in a global community. Thousand Oaks: London, 2007. JANEBOVÁ, E. a kol. Interkulturní komunikace ve škole. Praha, 2010. KOLMAN, L. Komunikace mezi kulturami: aplikace znalostí v obchodu, managementu a správě. Praha, 2007. LEPILOVÁ, K. K cizojazyčné komunikaci ve sféře podnikání. Ostrava, 2004. NEKULA, M.; NEKVAPIL, J.; ŠICHOVÁ, K. Sprachen in multinationalen Unternehmen auf dem Gebiet der Tschechischen Republik. München, 2005. NEKVAPIL, J.; NEKULA, M. K jazykové situaci v nadnárodních podnicích působících v České republice. SaS, 67, 2006, 2, s. 83-95. NEKVAPIL, J.; SLOBODA, M.; WAGNER, P. Mnohojazyčnost v České republice. Praha, 2009. NOVÝ, I.; SCHROLL-MACHL, S. Interkulturní komunikace v řízení a podnikání: česko-německá. Praha, 2007. NOVÝ, I.; SCHROLL-MACHL, S. Spolupráce přes hranice kultur. Praha, 2005. Obchodní jednání a národní zvyklosti. Praha, 2004. PATEL, F.; MINGSHENG, L.; SOOKNANAN, P. Intercultural Communication: Building a Global Community. Elektronický zdroj, dostupné z www.ebsco.com PRŮCHA, J. Interkulturní komunikace. Praha, 2011. PRŮCHA, J. Interkulturní psychologie. Praha, 2010. ROCHE, J. Interkulturelle Sprachdidaktik. Tübingen, 2001. SVĚTLÍK, J. Interkulturní marketing a komunikace v zemích EU. Zlín, 2001. ŠRONĚK, I. Kultura v mezinárodním podnikání. Praha, 2001. |