Význam umění pro rozvoj osobnosti
Název práce v češtině: | Význam umění pro rozvoj osobnosti |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The importance of art for personal development |
Klíčová slova: | Psychologie umění, rozvoj osobnosti, psychosomatické disciplíny, lidský hlas, výchova, zrcadlové neurony. |
Klíčová slova anglicky: | Psychology of art, personal development, psychosomatic disciplines, human voice, education, mirror neurons. |
Akademický rok vypsání: | 2011/2012 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (21-KPS) |
Vedoucí / školitel: | prof. PhDr. Jiří Šípek, CSc., Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 09.05.2012 |
Datum zadání: | 09.05.2012 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 11.06.2012 |
Datum a čas obhajoby: | 04.09.2013 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 31.07.2013 |
Datum proběhlé obhajoby: | 04.09.2013 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Iva Štětovská, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Práce se zaměří na význam umění pro rozvoj osobnosti především v časné dospělosti. Za časnou dospělost bude považovat věk přibližně od 20 do 35 let. Práce se nejdříve pokusí charakterizovat časnou dospělost, dále vymezit termín osobnost a termín umění. Hlavní záměr práce je vyhledat v dostupných zdrojích takové studie, teorie a myšlenky, které nabízejí konkrétní možné mechanizmy působení umění na rozvoj osobnosti. Cílem první části práce je v rámci stanoveného rozsahu vytvořit co nejucelenější přehled současných poznatků na dané téma. Druhá část práce navrhuje design výzkumu. Pokusím se operacionalizovat možný vztah některé složky osobnosti k umělecké tvorbě. Výzkum by měl v případě potvrzení vztahu také prokazovat kauzálnost, kde umění bylo příčinnou změny osobnosti. |
Seznam odborné literatury |
Csikszentmihalyi, M. (1990). Flow: The psychology of optimal experience. New York: HarperCollins. Gardner, H. (1983). Frames of mind: The Theory of Multiple Intelligences. New York: Basic Books. Hlavsa, J. (1985). Psychologické základy teorie tvorby. Praha: Academia. Krejčířová, D. & Langmeier, D. (2006). Vývojová psychologie; 2,. aktualizované vydání. Praha: Grada. Kulka, J. (2008). Psychologie umění. Praha: Grada. Šípek, J. (2010). Psychologické souvislosti scénické tvorby. Praha: AMU. |