Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 385)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Pozorování v psychologické diagnostice úzkostných poruch (přístupy, možnosti, meze a využití)
Název práce v češtině: Pozorování v psychologické diagnostice úzkostných poruch (přístupy, možnosti, meze a využití)
Název v anglickém jazyce: Observation in psychological diagnosis of anxiety disorders (approaches, options, limits and use)
Klíčová slova: pozorování, psychodiagnostika, úzkost, úzkostné poruchy, klinická psychologie
Klíčová slova anglicky: observation, psychodiagnostics, anxiety, anxiety disorders, clinical psychology
Akademický rok vypsání: 2011/2012
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (21-KPS)
Vedoucí / školitel: PhDr. Markéta Niederlová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 09.05.2012
Datum zadání: 09.05.2012
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 11.06.2012
Datum a čas obhajoby: 04.09.2013 08:00
Datum odevzdání elektronické podoby:30.07.2013
Datum proběhlé obhajoby: 04.09.2013
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: MUDr. Gabriela Šivicová
 
 
 
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude pojednávat o využití pozorování v psychologické diagnostice. V literárně-přehledové části bude za použití odborných zdrojů vymezena úloha pozorování v psychologii obecně, zmíněny budou možnosti využití této diagnostické metody, její meze, používané metody a přístupy. Část práce se zaměří také na historii observace v psychologii, na to, jak bylo pozorování v minulosti využíváno, u jakých problémů a jací psychologové ho využívali. Bude srovnáno v jakých oblastech se pozorování využívalo v minulosti a kdy se využívá v současnosti. Prostor bude věnován také subjektu a objektu v procesu pozorování, tedy psychologovi jako pozorujícímu a klientovi jako pozorovanému. Zaměřím se na možná zkreslení a chyby, ke kterým může docházet na straně psychologa i pacienta. Rozebrány budou možnosti a meze na straně psychologa i možná ovlivnění výsledku observace klientem. Popsány budou také kvality, jaké by měl mít dobrý psycholog-pozorovatel. Dále se práce bude zabývat také rušivými vlivy, které mohou do pozorování zasáhnout a ovlivnit jeho výsledek. Nakonec se v této části zaměřím na pořizování záznamu a na využívanou techniku. Zde se bude jednat o videozáznamy, fotografie či třeba písemné záznamy, které bývají k dokumentaci využívány. Popíši zde pozitiva a negativa záznamové techniky.
Druhá část práce se zaměří na navržení postupu při konkrétním psychologickém pozorování. Bude se jednat o postup při pozorování v případě podezření na poruchu chování u mladšího školního dítěte ve věku 6 - 10 let. Popíši specifika pozorování vzhledem k danému problému a věku dítěte. Navržen bude celý postup pozorování od přípravy až po vyhodnocení a navržení dalšího řešení problému.
Seznam odborné literatury
Svoboda, Mojmír. Psychologická diagnostika dospělých. Praha: Portál, 2010.
Svoboda, Mojmír, Krejčířová, Dana, Vágnerová, Marie. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2009.
Šnýdrová, Ivana. Psychodiagnostika. Praha: Grada, 2008.
Hendl, Jan. Kvalitativní výzkum. Praha: Portál, 2005.
Mikšík, Oldřich. Psychologická charakteristika osobnosti. Praha: Karolinum, 2007.
Atkinson, Rita a kol.. Psychologie. Praha: Portál, 2005.
Vágnerová, Marie. Vývojová psychologie I. Praha: Karolinum, 2008.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK