Pozorování v psychologické diagnostice úzkostných poruch (přístupy, možnosti, meze a využití)
Název práce v češtině: | Pozorování v psychologické diagnostice úzkostných poruch (přístupy, možnosti, meze a využití) |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Observation in psychological diagnosis of anxiety disorders (approaches, options, limits and use) |
Klíčová slova: | pozorování, psychodiagnostika, úzkost, úzkostné poruchy, klinická psychologie |
Klíčová slova anglicky: | observation, psychodiagnostics, anxiety, anxiety disorders, clinical psychology |
Akademický rok vypsání: | 2011/2012 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (21-KPS) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Markéta Niederlová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 09.05.2012 |
Datum zadání: | 09.05.2012 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 11.06.2012 |
Datum a čas obhajoby: | 04.09.2013 08:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 30.07.2013 |
Datum proběhlé obhajoby: | 04.09.2013 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | MUDr. Gabriela Šivicová |
Zásady pro vypracování |
Bakalářská práce bude pojednávat o využití pozorování v psychologické diagnostice. V literárně-přehledové části bude za použití odborných zdrojů vymezena úloha pozorování v psychologii obecně, zmíněny budou možnosti využití této diagnostické metody, její meze, používané metody a přístupy. Část práce se zaměří také na historii observace v psychologii, na to, jak bylo pozorování v minulosti využíváno, u jakých problémů a jací psychologové ho využívali. Bude srovnáno v jakých oblastech se pozorování využívalo v minulosti a kdy se využívá v současnosti. Prostor bude věnován také subjektu a objektu v procesu pozorování, tedy psychologovi jako pozorujícímu a klientovi jako pozorovanému. Zaměřím se na možná zkreslení a chyby, ke kterým může docházet na straně psychologa i pacienta. Rozebrány budou možnosti a meze na straně psychologa i možná ovlivnění výsledku observace klientem. Popsány budou také kvality, jaké by měl mít dobrý psycholog-pozorovatel. Dále se práce bude zabývat také rušivými vlivy, které mohou do pozorování zasáhnout a ovlivnit jeho výsledek. Nakonec se v této části zaměřím na pořizování záznamu a na využívanou techniku. Zde se bude jednat o videozáznamy, fotografie či třeba písemné záznamy, které bývají k dokumentaci využívány. Popíši zde pozitiva a negativa záznamové techniky.
Druhá část práce se zaměří na navržení postupu při konkrétním psychologickém pozorování. Bude se jednat o postup při pozorování v případě podezření na poruchu chování u mladšího školního dítěte ve věku 6 - 10 let. Popíši specifika pozorování vzhledem k danému problému a věku dítěte. Navržen bude celý postup pozorování od přípravy až po vyhodnocení a navržení dalšího řešení problému. |
Seznam odborné literatury |
Svoboda, Mojmír. Psychologická diagnostika dospělých. Praha: Portál, 2010.
Svoboda, Mojmír, Krejčířová, Dana, Vágnerová, Marie. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2009. Šnýdrová, Ivana. Psychodiagnostika. Praha: Grada, 2008. Hendl, Jan. Kvalitativní výzkum. Praha: Portál, 2005. Mikšík, Oldřich. Psychologická charakteristika osobnosti. Praha: Karolinum, 2007. Atkinson, Rita a kol.. Psychologie. Praha: Portál, 2005. Vágnerová, Marie. Vývojová psychologie I. Praha: Karolinum, 2008. |