Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 390)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Inkluze a integrace dětí se sluchovým postižením v ZŠ hlavního vzdělávacího proudu – vývoj situace v ČR v posledních 30 letech
Název práce v češtině: Inkluze a integrace dětí se sluchovým postižením v ZŠ hlavního vzdělávacího proudu – vývoj situace v ČR v posledních 30 letech
Název v anglickém jazyce: Inclusion and integration of children with hearing impairment in mainstream primary schools – developments the situation in the Czech Republic in the last 30 years
Klíčová slova: dítě se sluchovým postižením, integrace, inkluze, škola hlavního vzdělávacího proudu, škola pro žáky se sluchovým postižením
Klíčová slova anglicky: child with hearing handicap, integration, inclusion, a mainstream school, a school for children with hearing handicaps
Akademický rok vypsání: 2011/2012
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav jazyků a komunikace neslyšících (21-UJKN)
Vedoucí / školitel: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 02.05.2012
Datum zadání: 03.05.2012
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 15.05.2012
Datum a čas obhajoby: 19.06.2014 13:00
Datum odevzdání elektronické podoby:23.05.2014
Datum proběhlé obhajoby: 19.06.2014
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Lenka Okrouhlíková, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
1. V opoře o studium odborné literatury popsat různé přístupy ke školské integraci a inkluzi dětí s postižením obecně a specificky dětí se sluchovým postižením.
2. Zmapovat vývoj legislativních norem v oblasti školské integrace a inkluze u nás v posledních cca 30 letech.
3. Uskutečnit rozhovory s osobami se sluchovým postižením (alespon s 10), které se v 80. letech a 90. letech minulého století a v prvním desetiletí 21. století vzdělávaly v základních školách hlavního vzdělávacího proudu (popř. také s jejich rodiči, učiteli, spolužáky, pracovníky SPC apod.).
4. Závěry: Jak se u nás vyvíjela situace v oblasti školské integrace/inkluze dětí se sluchovým postižením v posledních cca 30 letech? Jaká ponaučení a/nebo doporučení lze z uvedených zjištění vyvozovat?
Seznam odborné literatury
Cerney, J. Deaf education in America : voices of children from inclusion settings. Washington, D.C. : Gallaudet University Press, 2009.
Hájková, V., Strnadová, I. Inkluzivní vzdělávání (Teorie a praxe). Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.
Hudáková, A., Okrouhlíková, L. Dítě s vadou sluchu v běžné škole. Unie, roč. 15, 2005, č. 11-12, s. 12-13.
Janotová N. Kapitoly o integraci sluchově postižených dětí. Praha : Septima, 1998.
Janotová, N. Integrace sluchově postiženého dítěte v mateřské a základní škole. Praha : Septima, 1998. ISBN 80-7216-050-8.
Komorná, M. Systém vzdělávání osob se SP v ČR a specifika vzdělávacích metod při výuce. Praha : Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008.
Lechta, V. Základy inkluzivní pedagogiky : dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-679-7.
Michalík, J. Školská integrace dětí se zdravotním postižením. Olomouc : Univerzita Palackého, 2000. ISBN 80-244-0077-4.
Národní akční plán inkluzivního vzdělávání – přípravná fáze. On-line přístupný z www: .
Směrnice MŠMT ČR č.j. 13 710/2001-24 k integraci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do škol a školských zařízení.
Sovák, M. a kol. Logopedie – metodika a didaktika. 2. uprav. vyd. Praha : SPN, 1987
Valenta, M. Přehled speciální pedagogiky a školská integrace. Olomouc : Univerzita Palackého, 2003. ISBN 80-244-0698-5.
Vyhláška MŠMT ČR č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských zařízeních a její novelizace
Vyhláška MŠMT ČR č. 72/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných a její novelizace
Wauters, L., Knoors, H. Social Integration of Deaf Children in Inclusive Settings. Journal of Deaf Studies and Deaf Education, roč. 13, 2008, č.1, s. 21-36.
Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) a jeho novelizace
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK