Inkluze a integrace dětí se sluchovým postižením v ZŠ hlavního vzdělávacího proudu – vývoj situace v ČR v posledních 30 letech
Název práce v češtině: | Inkluze a integrace dětí se sluchovým postižením v ZŠ hlavního vzdělávacího proudu – vývoj situace v ČR v posledních 30 letech |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Inclusion and integration of children with hearing impairment in mainstream primary schools – developments the situation in the Czech Republic in the last 30 years |
Klíčová slova: | dítě se sluchovým postižením, integrace, inkluze, škola hlavního vzdělávacího proudu, škola pro žáky se sluchovým postižením |
Klíčová slova anglicky: | child with hearing handicap, integration, inclusion, a mainstream school, a school for children with hearing handicaps |
Akademický rok vypsání: | 2011/2012 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav jazyků a komunikace neslyšících (21-UJKN) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 02.05.2012 |
Datum zadání: | 03.05.2012 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 15.05.2012 |
Datum a čas obhajoby: | 19.06.2014 13:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 23.05.2014 |
Datum proběhlé obhajoby: | 19.06.2014 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Lenka Okrouhlíková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
1. V opoře o studium odborné literatury popsat různé přístupy ke školské integraci a inkluzi dětí s postižením obecně a specificky dětí se sluchovým postižením.
2. Zmapovat vývoj legislativních norem v oblasti školské integrace a inkluze u nás v posledních cca 30 letech. 3. Uskutečnit rozhovory s osobami se sluchovým postižením (alespon s 10), které se v 80. letech a 90. letech minulého století a v prvním desetiletí 21. století vzdělávaly v základních školách hlavního vzdělávacího proudu (popř. také s jejich rodiči, učiteli, spolužáky, pracovníky SPC apod.). 4. Závěry: Jak se u nás vyvíjela situace v oblasti školské integrace/inkluze dětí se sluchovým postižením v posledních cca 30 letech? Jaká ponaučení a/nebo doporučení lze z uvedených zjištění vyvozovat? |
Seznam odborné literatury |
Cerney, J. Deaf education in America : voices of children from inclusion settings. Washington, D.C. : Gallaudet University Press, 2009.
Hájková, V., Strnadová, I. Inkluzivní vzdělávání (Teorie a praxe). Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7. Hudáková, A., Okrouhlíková, L. Dítě s vadou sluchu v běžné škole. Unie, roč. 15, 2005, č. 11-12, s. 12-13. Janotová N. Kapitoly o integraci sluchově postižených dětí. Praha : Septima, 1998. Janotová, N. Integrace sluchově postiženého dítěte v mateřské a základní škole. Praha : Septima, 1998. ISBN 80-7216-050-8. Komorná, M. Systém vzdělávání osob se SP v ČR a specifika vzdělávacích metod při výuce. Praha : Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008. Lechta, V. Základy inkluzivní pedagogiky : dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-679-7. Michalík, J. Školská integrace dětí se zdravotním postižením. Olomouc : Univerzita Palackého, 2000. ISBN 80-244-0077-4. Národní akční plán inkluzivního vzdělávání – přípravná fáze. On-line přístupný z www: Směrnice MŠMT ČR č.j. 13 710/2001-24 k integraci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do škol a školských zařízení. Sovák, M. a kol. Logopedie – metodika a didaktika. 2. uprav. vyd. Praha : SPN, 1987 Valenta, M. Přehled speciální pedagogiky a školská integrace. Olomouc : Univerzita Palackého, 2003. ISBN 80-244-0698-5. Vyhláška MŠMT ČR č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských zařízeních a její novelizace Vyhláška MŠMT ČR č. 72/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných a její novelizace Wauters, L., Knoors, H. Social Integration of Deaf Children in Inclusive Settings. Journal of Deaf Studies and Deaf Education, roč. 13, 2008, č.1, s. 21-36. Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) a jeho novelizace |