Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 392)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Prostorová kognice mluvčích češtiny a českého znakového jazyka: Jak mezijazyková diverzita ovlivňuje nejazykovou kognici
Název práce v češtině: Prostorová kognice mluvčích češtiny a českého znakového jazyka: Jak mezijazyková diverzita ovlivňuje nejazykovou kognici
Název v anglickém jazyce: Spatial cognition of users of spoken Czech and Czech Sign Language: How cross-linguistic diversity affects non-linguistic thought
Klíčová slova: mentální rotace; jazyková relativita; český znakový jazyk; prostorová kognice
Klíčová slova anglicky: mental rotation; linguistic relativity; Czech Sign language; spatial cognition
Akademický rok vypsání: 2011/2012
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK)
Vedoucí / školitel: doc. Mgr. Jan Chromý, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 01.05.2012
Datum zadání: 02.05.2012
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 15.05.2012
Datum a čas obhajoby: 15.09.2014 13:40
Datum odevzdání elektronické podoby:26.08.2014
Datum proběhlé obhajoby: 15.09.2014
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: prof. PhDr. Filip Smolík, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Diplomant ve své práci vychází z experimentálních studií prováděných od 90. let především s mluvčími amerického znakového jazyka. Tyto práce se zaměřovaly na vztah mezi specifickým využíváním prostoru při produkci a porozumění znakovému jazyku a jeho vliv na prostorovou kognici (spatial cognition, spatial thought) v porovnání s uživateli jazyka mluveného. Diplomant ve své práci provede modifikovanou replikaci kognitivněpsychologického experimentu (Emmorey – Klima, 1998), rozšířeného o sérii dalších úloh.
Karen Emmoreyová a Edward Klima v experimentální studii z roku 1998 zjistili, že rodilí mluvčí amerického znakového jazyka v úlohách spočívajících v rozpoznání prostorového uspořádání a vyžadujících mentální rotaci (Shepard – Metzler, 1971) vykazují lepší výsledky než mluvčí angličtiny. To koresponduje s hypotézou, že mluvčí znakového jazyka jsou ovlivněni častým střídáním perspektivy při popisování prostorových vztahů (protože mluvčí si vzhledem k recipientovi může zvolit, zda popisovaný prostor zasadí do své, nebo jeho perspektivy), při němž často dochází k mentální rotaci.
Experiment, který diplomant provede, bude ověřovat stejnou hypotézu vztaženou na mluvčí českého znakového jazyka (kteří operují s mentální rotací obdobně jako mluvčí amerického znakového jazyka) v porovnání s mluvčími češtiny.
Spolu s tímto experimentem budou provedeny také dodatečné úlohy, které budou vycházet z kognitivněpsychologických experimentálních paradigmat a budou testovat orientaci v prostoru v souvislosti s mentální rotací.
V teoretické části diplomant shrne historii jednoho z pohledů na zkoumání vztahů mezi jazykem a myšlením ve 20. století, pro který se vžil zastřešující pojem jazykový relativismus, resp. Sapir-Whorfova hypotéza, s důrazem na chápání a konceptualizaci prostoru a prostorových vztahů v různých jazycích.
Seznam odborné literatury
AMORIM, Michel-Lange et al. (2000): Modulation of spatial orientation processing by mental imaginary instructions: A MEG study of representational momentum. Journal of Cognitive Neuroscience, 12/4, pp. 569-582.
EMMOREY, Karen – REILLY, Judy (eds.)(1995): Language, Gesture, and Space. Hillsdale (NJ): Lawrence Erlbaum.
EMMOREY, Karen (1996): The confluence of space and language in signed languages. In: Paul Bloom et al., Language and Space. Cambridge (Mass.): The MIT Press, pp. 171-209.
EMMOREY, Karen – KLIMA, Edward – HICKOK, Gregory (1998): Mental rotation within linguistic and non-linguistic domains in user of American sign language. Cognition, 68, pp. 221-246.
LEVINSON, Stephen C. (2003): Covariation between spatial language and cognition, and its implications for language learning. In: Melllisa Bowerman, Stephen C. Levinson, Language Acquisition and Conceptual Development, Cambridge: Cambridge University Press, pp. 566-588.
LEVINSON, Stephen C. et al. (2002): Returning the tables: language affects spatial reasoning. Cognition 84. pp. 155-188.
LEVINSON, Stephen C. (2003): Space in Language and Cognition. Cambridge: Cambridge University Press.
KLIMA, Edward – BELLUGI, Ursula (1979): The Signs of Language. Cambridge (Mass.): Harvard University Press.
SHEPARD, Roger N. – METZLER, Jacqueline (1971): Mental rotation of three-dimensional object. Science, 3972, pp. 701-703.
SLOBIN, Dan I. (1996): From „Thought to Language“ to „Thinking for speaking“. In: John J.Gumperz – Stephen C. Levinson (eds.): Rethinking Linguistic Relativity. Cambridge: Cambridge University Press, pp 70-97.
TALMY, Leonard (2006): The representation of spatial structure in spoken and signed language. In: Maya Hickmann – Stépahne Robert, Space in Languages. Linguistics Systems and Cognitive Categories. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins. pp. 207-238.
VYGOTSKIJ, Lev Semjonovič (1970): Myšlení a řeč. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
WEXLER, Mark – KOSSLYN, Stephen M. – BERTHOZ, Alain (1998): Motor processes in mental rotation. Cognition, 68, pp. 77-94.
WHORF, Benjamin L. (1956): Language, Thought and Reality: selected writings. Ed. John B. Carroll. Cambridge (Mass.): MIT Press.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK