Využití hry ve výuce českých reálií
Název práce v češtině: | Využití hry ve výuce českých reálií |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The Usage of game in Teaching Czech life and institutions |
Klíčová slova: | Společný evropský referenční rámec pro jazyky, sociokulturní kompetence, reálie a lingvoreálie, hra jako výuková metoda, hra ve výuce českých reálií |
Klíčová slova anglicky: | Common European reference langure frame, social and cultural abilities, realia and realia of language, game as a way of education, game in Czech realia education |
Akademický rok vypsání: | 2011/2012 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK) |
Vedoucí / školitel: | prof. PhDr. Karel Šebesta, CSc. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 18.04.2012 |
Datum zadání: | 18.04.2012 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 17.05.2012 |
Datum a čas obhajoby: | 03.02.2014 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 13.12.2013 |
Datum proběhlé obhajoby: | 03.02.2014 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D. |
Konzultanti: | Mgr. Kateřina Šormová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
1. Prostudování relevantní odborné literatury
2. Upřesnění cíle a postupu práce. 3. Zpracování metodiky výuky reálií s využitím her, příprava programu jejich výuky a učebních materiálů. 4. Realizace kurzů ve vybrané skupině studentů. 5. Průběžné sledování výuky a její evaluace. 6. Následná evaluace (předběžně uvažujeme o formě testů, dotazníků a následných interview se studenty). 7. Shrnutí výsledků a formulace závěrů. |
Seznam odborné literatury |
CVEJNOVÁ, J. Co chcete vědět o České republice. Učebnice reálií. 2. vyd. Praha: Karolinum, 1997. 157 s. ISBN 80-246-0255-5.
ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1993. 415 s. ISBN 80-7066-534-3. DOBSON, K. Teaching for active learning. London: Collins Educational, 1988. 116 s. ISBN 0-00-327448-9. EISELTOVÁ, L. Hry a aktivity pro zpestření výuky cizích jazyků. 1. vyd. Praha: Lingua Ludus, 2007. 134 s. ISBN 978-80-903894-1-0. ENGLUND, T. The Czechs in a nutshell. A user's manual for foreigners. Praha: Baset, 2004. 279 s. ISBN 80-7340-051-0. HASIL, J. Lingvoreálie. In: Přednášky z XLV. běhu Letní školy slovanských studií. Praha: FF UK, 2002. 268 s. ISBN 80-7308-023-0. HENDRICH, J. Reálie a lingvoreálie. In: Didaktika cizích jazyků. Praha: SPN, 1986. HRDLIČKA, M. Cizí jazyk čeština. 1. vyd. Praha: ISV, 2002. 150 s. ISBN 80-85866-98-6. JELÍNEK, S. Vývojové proměny komunikativní orientace cizojazyčné výuky. In: Multidisciplinární aspekty utváření komunikativní kompetence při výuce cizích jazyků. Praha: PF UK, 2002. s. 6-10. ISBN 80-7290-076-5. KOŤÁTKOVÁ, S. a kol. Vybrané kapitoly z dramatické výchovy. 1. vyd. Praha. Karolinum, 1998. 222 s. ISBN 80-7184-756-9. KRAIS, A. Fremdsprachen richtig lernen. Ehningen bei Böblingen: Expert, 1990. 175 s. ISBN 3-8169-0217-0. LADOUSSE, G. P. Role play. 6. vyd. Oxford: Oxford University Press, 1992. 181 s. ISBN 0-19-437095. LEŠNEROVÁ, Š. InterFaces: obraz vzájemných vztahů Čechů, Poláků a Němců v jejich jazycích, literaturách a kulturách. Příspěvky z konference konané 27. - 29. 10. 2001 na FF UK v Praze. Praha: FF UK, 2002. 212 s. ISBN 80-7308-017-6. LITTLEWOOD, W. Comunicative Language Teaching, An Introduction. 13. vyd. Cambridge: Cambridge University Press, 1991. 108 s. ISBN 0–521–28154–7. MACHKOVÁ, E. Metodika dramatické výchovy. 9. vyd. Praha: IPOS, 2002. 153 s. ISBN 80-7068-166-7. NEČASOVÁ, P. Mezioborové aspekty výuky reálií a lingvoreálií v cizojazyčném vyučování. In: Multidisciplinární aspekty utváření komunikativní kompetence při výuce cizích jazyků. Praha: PF UK, 2002. s. 38-42. ISBN 80-7290-076-5. NEČASOVÁ, P. Úloha reálií ve výuce cizím jazykům. Cizí jazyky. Praha: Fraus, 2003/2004, roč. 47, č.3. s. 88-90. ISSN 1210-0811. PODRÁPSKÁ, K. Kapitoly z lingvodidaktiky německého jazyka. 1. vyd. Liberec: TUL, 2008. 135 s. ISBN 978-80-7372-293-7. PRŮCHA, J. Interkulturní komunikace. Praha: Grada publishing, 2010. 199 s. ISBN 978-80-247-3069-1. PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. 3. vyd. Praha: Portál, 2005. 481 s. ISBN 80-7178-631-4. RICHARDS, J. C.; RODGERS, T. S. Approaches and Methods in Language Teaching. 3. vyd. Cambridge University Press, 2001. 171 s. ISBN 0-521-31255-8. ROUBALOVÁ, E. Výuka reálií - neodmyslitelná součást cizojazyčné výuky. Bohemistyka. Poznań: IFS, 2006, č. 3. s. 193-198. ISSN 1642–9893. SITNÁ, D. Metody aktivního vyučování. Spolupráce žáků ve skupinách. 1. vyd. Praha: Portál, 2009. 150 s. ISBN 978-80-7367-246-1. STOLIČNÁ-MIKOLAJOVÁ, R. Jedlo ako kľúč ku kultúre. Geneticko-historické a sémantické aspekty nášho stravovania. Martin: Matica slovenská, 2004. 166 s. ISBN 80-7090-765-7. ŠEBESTA, K. Od jazyka ke komunikaci. Didaktika českého jazyka a komunikační výchova. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2005. 166 s. ISBN 80-246-0948-7. WRIGHT, T. Roles of teachers and learners. 2. vyd. Oxford: Oxford University Press, 1988. 164 s. ISBN 0-19-437133-6. |