Žákovské percepce projevů nekázně ve vyučování na základních školách
Název práce v češtině: | Žákovské percepce projevů nekázně ve vyučování na základních školách |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Pupils´ perceptions of the demonstrations of lack of discipline during lessons on elementary schools |
Klíčová slova: | školní kázeň, školní nekázeň, žáci druhého stupně, učitelé, základní škola, výchovný styl, autorita, projevy nekázně, druhy nekázně, příčiny nekázně |
Klíčová slova anglicky: | school discipline, school indiscipline, second-degree pupils, teachers, primary school, parenting style, authority, symptoms of indiscipline, kinds of indiscipline, causes of indiscipline |
Akademický rok vypsání: | 2011/2012 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (21-KPED) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Jitka Lorenzová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 12.04.2012 |
Datum zadání: | 12.04.2012 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 30.05.2012 |
Datum a čas obhajoby: | 27.01.2014 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 30.11.2013 |
Datum proběhlé obhajoby: | 27.01.2014 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Tereza Komárková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Diplomová práce se zabývá nekázní ve vyučovacím procesu na základě vnímání této problematiky žáků druhého stupně základní školy. Cílem práce je zjistit, jak žáci druhého stupně základní školy vnímají kázeň a nekázeň ve vyučování. Teoretická část obsahuje vymezení kázně, funkce kázně a druhy kázně. Dále jsou v práci charakterizovány projevy školní nekázně, některé z příčin nekázně a kázeňské prostředky. V práci je rozebrán také vztah mezi výchovným stylem učitele a nekázní žáka a souvislost autority s kázní.Praktická část je vystavěna na dotazníkovém šetření a využití techniky focus groups u žáků osmých a devátých tříd základních škol.
The thesis deals with indiscipline during teaching process based on perception of the second-degree pupils of the primary school. The aim of the work is to find, how the second-degree pupils of the primary school perceive discipline and indiscipline in teaching process. Theoretical part contents defining of discipline, function of discipline, and the form of discipline. Next, there are characterized symptoms of school indiscipline, some of reasons of indiscipline and discipline measures. In my work, there is analysed the relationship between parenting style of a teacher and indiscipline of a pupil and the relationship of authority and discipline. The practical part is built on a survey and use of technology focus groups for pupils at the eighth and ninth grade of primary schools. |
Seznam odborné literatury |
AUGER, Marie-Thérese, BOUCHARLAT, Christiane. Učitel a problémový žák: Strategie pro řešení problémů s kázní a učením. 1. vyd. Praha : Portál, 2005. 128 s. ISBN 80-7178-907-0.
BENDL, Stanislav. Jak předcházet nekázni aneb kázeňské prostředky. 1. vyd. Praha : ISV nakladatelství, 2004. 208 s. ISBN 80-86642-14-3. BENDL, Stanislav. Kázeňské problémy ve škole. 1. vyd. Praha : Triton, 2004. 263 s. ISBN 80-7254-453-5. BENDL, Stanislav. Školní kázeň : metody a strategie. 1. vyd. Praha : ISV nakladatelství, 2001. 267 s. ISBN 80-85866-80-3. BENDL, Stanislav. Školní kázeň v teorii a praxi: učebnice pro studenty učitelství. 1. vyd. Praha : Triton, 2011. 202 s. ISBN 978-807-3874-322. ČAPEK, Robert. Odměny a tresty ve školní praxi. 1. vyd. Praha : Grada, 2008. 160 s. ISBN 978-80-247-1718-0. GAVORA, Peter. Učitel a žáci v komunikaci. vyd. neuv. Brno : Paido, 2005. 165 s. ISBN 80-7315-104-9. KOPŘIVA, Pavel, et al. Respektovat a být respektován. 2. vyd. Kroměříž : Spirála, 2006. 286 s. ISBN 80-901873-7-4. ONDRÁČEK, Petr. Františku, přestaň konečně zlobit, nebo...: informace a podněty pro pedagogickou práci s žáky, kteří se chovají při výuce rušivě. 1. vyd. Praha : ISV nakladatelství, 2003. 170 s. ISBN 80-866-4218-6. ROTTEROVÁ, Božena. Kázeň a problematika jejího utváření. 1. vyd. Praha : Univerzita Karlova, 1973. 150 s. ISBN neuv. VALIŠOVÁ, Alena. Autorita jako pedagogický problém: informace a podněty pro pedagogickou práci s žáky, kteří se chovají při výuce rušivě. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1998. 135 s. ISBN 80-718-4624-4. VALIŠOVÁ, Alena. Autorita ve výchově: vzestup, pád, nebo pomalý návrat. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1999. 185 s. ISBN 80-718-4857-3. |