Argumentace v mravním usuzování dětí školního věku
Název práce v češtině: | Argumentace v mravním usuzování dětí školního věku |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | School-age children - argumentation in their moral judgment |
Klíčová slova: | morální vývoj,spravedlnost,morální usuzování |
Klíčová slova anglicky: | moral development, justice, moral judgment |
Akademický rok vypsání: | 2011/2012 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (41-KPSY) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Miroslav Klusák, CSc. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 12.03.2012 |
Datum zadání: | 12.03.2012 |
Datum a čas obhajoby: | 11.09.2013 09:00 |
Místo konání obhajoby: | M303 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 27.06.2013 |
Datum proběhlé obhajoby: | 11.09.2013 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (OSZD004) |
Oponenti: | doc. PhDr. Lenka Hříbková, CSc. |
Zásady pro vypracování |
Východiskem je Piagetova teorie vývoje od egocentrické heteronomie k decentrované autonomii – konkrétně od argumentace odpovědností objektivních důsledků k argumentaci odpovědností subjektivních záměrů; v případě prohřešků jako lež, krádež, nemotornost; ve věku 6-10 let. Předmětem zájmu je otázka existence koordinace daných hledisek; ve věku 10-15 let (ale i jejích případných prodromů v dřívějším věku).
Student bude řešit (a) konstrukci experimentální situace – příběhů doplňujících jako kontrastní ty Piagetovy; (b) výběr dětí pro tzv. klinické rozhovory – z hlediska věku a počtu. |
Seznam odborné literatury |
Výchozí odbornou literaturou ke kultivaci teoretické citlivosti v oblasti metodologické i věcné bude Piagetova The Moral Judgment of the Child; v oblasti klinických rozhovorů Úvod k jeho The Child's Conception of the World; v oblasti místa Piagetova přístupu v kontextu psychologického výzkumu morálního vývoje v dětském věku Turielova stať The Development of Morality [In DAMON, W., LERNER, R. M. (Editors-in-Chief), EISENBERG, N. (Vol. Ed.) Handbook of Child Psychology. Volume Three: Social, Emotional, and Personality Development. (6th edition) New York: Wiley, 2006, s. 789-857]. |
Předběžná náplň práce |
Tématem práce je výzkum morální argumentace dětí školního věku, konkrétně v návaznosti na Piageta, mapování přechodu od
argumentace odpovědností objektivních důsledků k argumentaci odpovědností subjektivních záměrů. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The theme of the thesis is a research of the
moral judgment of school-age children, specifically, in relation to Piaget, mapping the transition from the argumentation of responsibilities of objective consequences to the argumentation of responsibilities of subjective intentions |