Univerbizovaná a zkrácená pojmenování v současné publicistice (typ řidičák, gambáč). (S využitím Českého národního korpusu.)
Název práce v češtině: | Univerbizovaná a zkrácená pojmenování v současné publicistice (typ řidičák, gambáč). (S využitím Českého národního korpusu.) |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Condensed and abbreviated Expressions in contemporary Journalism (type řidičák, gambáč) |
Klíčová slova: | univerbizace, abreviace, publicistika, styl, útvary jazyka |
Klíčová slova anglicky: | univerbation, abbreviation, journalism, style, layers of language |
Akademický rok vypsání: | 2011/2012 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK) |
Vedoucí / školitel: | prof. PhDr. Petr Mareš, CSc. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 26.04.2012 |
Datum zadání: | 26.04.2012 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 15.05.2012 |
Datum a čas obhajoby: | 08.09.2014 11:40 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 12.08.2014 |
Datum proběhlé obhajoby: | 08.09.2014 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. PhDr. Ivana Bozděchová, CSc. |
Zásady pro vypracování |
1. Prostudovat odbornou literaturu věnovanou rozvrstvení slovní zásoby, tvoření slov a procesu univerbizace. Prostudovat literaturu o charakteristikách publicistického stylu.
2. Sestavit korpus textů, z nichž bude čerpán jazykový materiál. Mělo by jít o výběr z čísel novin zhruba za poslední tři roky, zastoupeny by měly být deníky s různým zaměřením (např. Blesk, Mladá fronta, Hospodářské noviny). 3. Provést excerpci univerbizovaných a zkrácených pojmenování (s dostatečným kontextem), soustředit se na výrazy typu obchoďák, stavebko, Gambáč, dovča. Porovnat výsledky s materiálem Českého národního korpusu a s dosavadními slovníkovými zpracováními (Nová slova v češtině 1–2.. 4. Analyzovat získané lexikální jednotky, a to zvláště z následujících hledisek: způsob tvoření; sémantické okruhy, do nichž výrazy patří; stylové charakteristiky (mj. míra expresivity); střídání univerbizovaných (zkrácených) a východiskových pojmenování v textu; předpokládaní adresáti textů, v nichž jsou pojmenování užita. 5. Na základě analýzy formulovat závěry týkající se způsobů užívání univerbizovaných a zkrácených pojmenování v současné publicistice. |
Seznam odborné literatury |
Bartošek, J.: Jazyk žurnalistiky. In: Daneš, F. a kol.: Český jazyk na přelomu tisíciletí. Praha 1997, s. 42–67.
Čechová, M. a kol.: Současná stylistika. Praha 2008. Jedlička, A.: Univerbizace a multiverbizace v pojmenovacích strukturách. In: AUC. Slavica Pragensia XI. Praha 1969, s. 93–101. Junková, B.: Jazyková dynamika současné publicistiky. Praha 2010. Kolářová, I.: Konkurence univerbizovaných a víceslovných pojmenování v textech Českého národního korpusu. In: Český jazyk a literatura v interakci – Jezyk i literatura czeska w interakcji. Racibórz 2006, s. 99-108. Kolářová, I.: Konkurence univerbizátů a neuniverbizovaných názvů průkazů, dokumentů, formulářů v textech různých stylových oblastí. In: Balowski, M; Moldanová, D. (eds.): Co všechno slovo znamená. Ústí nad Labem 2007, s. 147-152. Kolářová, I.: Univerbizace. In: Štícha, F. (ed.): Kapitoly z české gramatiky. Praha 2011, s. 273–410. Mareš, P.: Neformální vyjadřování v současné české publicistice: tři případové studie. In: Hasil, J. (ed.). Přednášky z 52. běhu Letní školy slovanských studií. Praha 2009, s. 31–38. Martincová, O. a kol.: Nová slova v češtině. Slovník neologismů. Praha 1998. Martincová O. a kol. Nová slova v češtině. Slovník neologismů 2. Praha 2004. Srpová, H.: K aktualizaci a automatizaci v současné psané publicistice. Ostrava 1998. Srpová, H. aj.: Od informace k reklamě. Ostrava 2007. |