Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 390)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Univerbizovaná a zkrácená pojmenování v současné publicistice (typ řidičák, gambáč). (S využitím Českého národního korpusu.)
Název práce v češtině: Univerbizovaná a zkrácená pojmenování v současné publicistice (typ řidičák, gambáč). (S využitím Českého národního korpusu.)
Název v anglickém jazyce: Condensed and abbreviated Expressions in contemporary Journalism (type řidičák, gambáč)
Klíčová slova: univerbizace, abreviace, publicistika, styl, útvary jazyka
Klíčová slova anglicky: univerbation, abbreviation, journalism, style, layers of language
Akademický rok vypsání: 2011/2012
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK)
Vedoucí / školitel: prof. PhDr. Petr Mareš, CSc.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 26.04.2012
Datum zadání: 26.04.2012
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 15.05.2012
Datum a čas obhajoby: 08.09.2014 11:40
Datum odevzdání elektronické podoby:12.08.2014
Datum proběhlé obhajoby: 08.09.2014
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. PhDr. Ivana Bozděchová, CSc.
 
 
 
Zásady pro vypracování
1. Prostudovat odbornou literaturu věnovanou rozvrstvení slovní zásoby, tvoření slov a procesu univerbizace. Prostudovat literaturu o charakteristikách publicistického stylu.
2. Sestavit korpus textů, z nichž bude čerpán jazykový materiál. Mělo by jít o výběr z čísel novin zhruba za poslední tři roky, zastoupeny by měly být deníky s různým zaměřením (např. Blesk, Mladá fronta, Hospodářské noviny).
3. Provést excerpci univerbizovaných a zkrácených pojmenování (s dostatečným kontextem), soustředit se na výrazy typu obchoďák, stavebko, Gambáč, dovča. Porovnat výsledky s materiálem Českého národního korpusu a s dosavadními slovníkovými zpracováními (Nová slova v češtině 1–2..
4. Analyzovat získané lexikální jednotky, a to zvláště z následujících hledisek: způsob tvoření; sémantické okruhy, do nichž výrazy patří; stylové charakteristiky (mj. míra expresivity); střídání univerbizovaných (zkrácených) a východiskových pojmenování v textu; předpokládaní adresáti textů, v nichž jsou pojmenování užita.
5. Na základě analýzy formulovat závěry týkající se způsobů užívání univerbizovaných a zkrácených pojmenování v současné publicistice.
Seznam odborné literatury
Bartošek, J.: Jazyk žurnalistiky. In: Daneš, F. a kol.: Český jazyk na přelomu tisíciletí. Praha 1997, s. 42–67.
Čechová, M. a kol.: Současná stylistika. Praha 2008.
Jedlička, A.: Univerbizace a multiverbizace v pojmenovacích strukturách. In: AUC. Slavica Pragensia XI. Praha 1969, s. 93–101.
Junková, B.: Jazyková dynamika současné publicistiky. Praha 2010.
Kolářová, I.: Konkurence univerbizovaných a víceslovných pojmenování v textech Českého národního korpusu. In: Český jazyk a literatura v interakci – Jezyk i literatura czeska w interakcji. Racibórz 2006, s. 99-108.
Kolářová, I.: Konkurence univerbizátů a neuniverbizovaných názvů průkazů, dokumentů, formulářů v textech různých stylových oblastí. In: Balowski, M; Moldanová, D. (eds.): Co všechno slovo znamená. Ústí nad Labem 2007, s. 147-152.
Kolářová, I.: Univerbizace. In: Štícha, F. (ed.): Kapitoly z české gramatiky. Praha 2011, s. 273–410.
Mareš, P.: Neformální vyjadřování v současné české publicistice: tři případové studie. In: Hasil, J. (ed.). Přednášky z 52. běhu Letní školy slovanských studií. Praha 2009, s. 31–38.
Martincová, O. a kol.: Nová slova v češtině. Slovník neologismů. Praha 1998.
Martincová O. a kol. Nová slova v češtině. Slovník neologismů 2. Praha 2004.
Srpová, H.: K aktualizaci a automatizaci v současné psané publicistice. Ostrava 1998.
Srpová, H. aj.: Od informace k reklamě. Ostrava 2007.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK