Využití stimulačního programu založeného na metodách Montessori pedagogiky pro děti před vstupem do základní školy v Mateřské škole Na Vyhlaslém v Kladně
Název práce v češtině: | Využití stimulačního programu založeného na metodách Montessori pedagogiky pro děti před vstupem do základní školy v Mateřské škole Na Vyhlaslém v Kladně |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Usage of the stimulation program based on the methods of the Montessori pedagogy for pre-school childern at the Kindergarten Na Vyhaslém in Kladno |
Klíčová slova: | školní zralost, školní připravenost, dítě předškolního věku, mateřská škola, základní škola, pedagogická diagnostika, stimulační program, rodiče, pedagogika M. Montessori |
Akademický rok vypsání: | 2011/2012 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 24.02.2012 |
Datum zadání: | 02.04.2012 |
Datum a čas obhajoby: | 18.09.2013 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 12.07.2013 |
Datum proběhlé obhajoby: | 18.09.2013 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (OSZD004) |
Oponenti: | PaedDr. Jana Havlová |
Konzultanti: | PaedDr. Jana Havlová |
Zásady pro vypracování |
Cílem bakalářské práce je zjistit do jaké míry může stimulační program "Šance pro vaše dítě" přispět k přípravě dětí se specifickými potřebami (děti ze sociokulturně znevýhodněného prostředí, děti s oslabenou oblastí školní připravenosti, děti s OŠD, nadané děti atd.) na vstup do základní školy a do jaké míry přispěje k informovanosti jejich rodičů v mateřské škole Na Vyhaslém v Kladně.
Posuzované oblasti školní připravenosti: - matematické představy - zrakové vnímání (prostorová a časová orientacve) - sluchové vnímání - pamět a řeč - grafomotorika |
Seznam odborné literatury |
Chrástka, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha : Grada 2007.
Helus, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha : Portál 2009. KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B. Předškolní a primární pedagogika. Predškolská a elementárna pedagogika. PRAHA: Portál 2001, ISBN 80-7178-585-7. KROPÁČKOVÁ, J. Budeme mít prvňáčka. Praha : Portál, 2008. KUCHARSKÁ, A., ŠVANCAROVÁ, D. Bezstarostné roky? Praha : Scientia, 2004. MERTIN, V., GILLERNOVÁ, I. (eds.) Psychologie pro učitelky mateřské školy. PRAHA: Portál 2003, ISBN 80-7178-799-X. Montessori, M.: Tajuplné dětství. Praha, Nakladatelství světových pedagogických směrů 1998. Pedagogické hodnocení v pojetí RVP PV. Metodika pro podporu individualizace vzdělávání v podmínkách mateřské školy. PRAHA: VÚP 2007, ISBN 80-87000-10-2 ŠTURMA, J. Školní zralost a její poruchy. In.: ŘÍČAN, P., VÁGNEROVÁ, M.: (Eds.) Dětská klinická psychologie. PRAHA: Avicenum 1991, ISBN 80-7169-512-2 ZELINKOVÁ, O.: Pedagogická diagnostika a individuálně vzdělávací program. PRAHA: Portál 2001. |
Předběžná náplň práce |
V teoretické části analyzovat principy a metody pedagogiky M. Montessori a možnosti využití autodidaktických pomůcek v stimulačním programu. Druhou část zaměřit na problematiku školní připravenosti u dětí se specifickými potřebami (děti ze sociokulturně znevýhodněného prostředí, děti s oslabenou oblastí školní připravenosti, děti s OŠD, nadané děti atd.), konkrétně na rozvoj v oblastech:
- matematické představy - zrakové vnímání (prostorová a časová orientacve) - sluchové vnímání - pamět a řeč - grafomotorika. Praktická část bude věnována prezentaci a evaluaci stimulačního programu. Autorka porovná experimentální skupinu s kontrolní skupinou dětí (děti z mateřské školy, kde neprobíhal stimulační program "Šance pro vaše dítě". Součástí vyhodnocení výsledků stimulačního programu bude i posouzení zapojení rodičovské veřejnosti do stimulačního programu. |