Role neslyšícího asistenta na základních školách pro žáky se sluchovým postižením
Název práce v češtině:
Role neslyšícího asistenta na základních školách pro žáky se sluchovým postižením
Název v anglickém jazyce:
Role of a Deaf Assistant in Primary Schools for pupils with Hearing Impairment
Klíčová slova:
sluchové postižení, sluchové vady, jazyková a kulturní menšina Neslyšící, znakový jazyk, asistent pedagoga, metody vzdělávání neslyšících, vzdělávání žáků se sluchovým postižením, bilingvální metoda vzdělávání
Klíčová slova anglicky:
hearing impairment, linguistic and cultural minority Deaf, sign language, teaching assistant, methods of deaf education, bilingual education method, education of hearing impaired pupils
skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem
Datum přihlášení:
23.02.2012
Datum zadání:
28.01.2013
Datum a čas obhajoby:
20.09.2013 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:
28.06.2013
Datum proběhlé obhajoby:
20.09.2013
Předmět:
Obhajoba bakalářské práce (OSZD004)
Oponenti:
doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D.
Předběžná náplň práce
Bakalářská práce je zaměřena na neslyšící jedince, blíže na neslyšící asistenty a jejich působení na základní škole pro žáky se sluchovým postižením. Text lze rozdělit do dvou částí. První část je věnována vadám sluchu a jejich rozdělením, komunitě Neslyšících a jejich kultuře, základnímu vzdělávání žáků se sluchovým postižením, vývoji dítěte se sluchovým postižením a v neposlední řadě také neslyšícím asistentům pedagoga. Tato část je zpracována hlavně pomocí odborné literatury. Druhá část se věnuje výzkumnému šetření, zabývá se pozorováním neslyšících asistentů přímo v procesu vyučování, věnuje se jejich práci a interakci s žáky, jejich rodiči a učiteli. Cílem práce je zjistit, jakou roli hraje neslyšící asistent ve vzdělávacím procesu. Celé výzkumné šetření bylo provedeno na jedné ze základních škol pro žáky/ně se sluchovým postižením v České republice, z tohoto důvodu se jedná o kvalitativní metodu šetření.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
This thesis focuses on deaf individuals, or more specifically on deaf assistants for hearing-impaired pupils at primary schools and their work. The whole text is divided in two parts. The first part deals with hearing defects, their division, the community of the Deaf and their culture, elementary education of hearing-impaired pupils, development of the child with hearing impairment and also the deaf teaching assistants. This part is handled with the assistance of professional literature. The second part deals with conducted research and with observation of deaf teaching assistant during the teaching process. It covers his/her interaction with pupils, their parents, and teachers. The aim is to determine the role of deaf assistant in the educational process. All of the research was conducted at one of the Czech primary schools for hearing-impaired pupils, which is why it is a case of qualitative research.