Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Role předškolního vzdělávání při práci s dětmi ze sociokulturně znevýhodněného prostředí
Název práce v češtině: Role předškolního vzdělávání při práci s dětmi ze sociokulturně znevýhodněného prostředí
Název v anglickém jazyce: The role of preschool education by working with children from socioculturally disadvantaged environment
Klíčová slova: Předškolní vzdělávání, mateřská škola, přípravná třída, sociokulturní znevýhodnění, multikulturní vzdělávání
Klíčová slova anglicky: Preschool education, kindergarten, preparatory class, social and cultural disadvantage, multicultural education
Akademický rok vypsání: 2011/2012
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Jitka Lorenzová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 08.02.2012
Datum zadání: 08.02.2012
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 26.03.2012
Datum a čas obhajoby: 16.09.2014 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:17.06.2014
Datum proběhlé obhajoby: 16.09.2014
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Tereza Komárková, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Diplomová práce objasňuje roli, kterou hraje předškolní vzdělávání pro úspěšné zařazení sociokulturně znevýhodněných dětí do hlavního vzdělávacího proudu. Teoretická část charakterizuje podmínky současného vzdělávání s ohledem na specifika rodin pocházejících ze sociokulturně znevýhodněného prostředí. Výzkumná část se zabývá zjišťováním názorů a postojů pedagogických pracovníků na danou problematiku.

Předběžná náplň práce:
1. Prostudovat odbornou literaturu, články, diplomové práce a webové stránky vztahující se k tématu k tématu, publikace týkající se kvalitativního výzkumu v pedagogických vědách.
2. Zpracovat teoretická východiska:
a) vymezení předškolního vzdělávání
b) charakteristiku cílové skupiny – vývojové schopnosti dětí předškolního věku
c) socializace dětí předškolního věku
d) výchovné problémy
e) školní připravenost, příčiny projevů školní nezralosti
f) vymezení pojmu sociokulturně znevýhodněné prostředí
g) specifika národnostních menšin, romská národnostní menšina
h) principy multikulturního vzdělávání
3. Empirická část – na základě předvýzkumu budou stanoveny cíle a výzkumné úkoly, hypotézy a metody. Rozhovory s učiteli primárního vzdělávání, asistenty učitele, rodiči dětí pocházejících ze sociokulturně znevýhodněného prostředí. Příprava výzkumu – budou zjišťovány názory a postoje respondentů, sběr dat ve vybraném vzorku, jejich analýza.
4. Na základě zjištěných výsledků zformulovat závěry a doporučení pro využití těchto výsledků v praxi.

Preliminary content of the thesis:
1. Study of literature, articles, theses and web sites relevant to the topic, and publications concerning qualitative research in educational sciences.
2. Process the theoretical background:
a) definition of early childhood education
b) characteristics of the target group - developmental abilities of preschool children
c) socialization of preschool children
d) educational problems
e) school readiness, causes of symptoms of school immaturity
f) definition of socially disadvantaged environment
g) specifics of national minorities, the Roma minority
h) principles of multicultural education
3. The empirical part - set out objectives, research tasks, hypotheses and methods based on the preliminary research. Interviews with primary education teachers, assistant teachers, parents of children from socially disadvantaged backgrounds. Research preparation – assessment of respondents’ views and opinions, data collection and analysis.
4. Based on the results, formulate conclusions and recommendations for practical application of the results.
Seznam odborné literatury
AUGER, M. T., BOUCHARLAT, CH. Učitel a problémový žák: strategie pro řešení problémů s kázní a učením. 1. vyd. Praha: Portál, 2005. 121 s. ISBN 80-7178-907-0.

BARTOŇOVÁ, M. Strategie ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním se zřetelem na romské etnikum v počátečním vzdělávání. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2009. 223 s. ISBN 978-80-210-5103-4.

BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Strategie ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a specifické poruchy učení: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007. 159 s. ISBN 978-80-7315-140-9.

BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami IV. 1. vyd. Brno: Paido, 2010. 384 s. ISBN 978-80-7315-201-7.

GULOVÁ, L., ČECH, T. Texty pro pedagogicko-psychologickou přípravu romských asistentů. Brno: Paido, 2001. 98 s. ISBN 80-7315-011-5.

GULOVÁ, L., et al. Sociální pedagogika a multikulturní výchova v otázkách. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008. 212 s. ISBN 978-80-210-4724-2.

GULOVÁ, L., et al. Analýza vzdělávacích potřeb romských žáků. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010. 223 s. ISBN 978-80-210-5342-7.

GULOVÁ, L., ŠTĚPAŘOVÁ, E. Kabinet multikulturní výchovy: Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity. Brno: Paido, 2004. 19 s. ISBN 80-7315-073-5.

KALEJA, M. Romové a škola versus rodiče a žáci. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2011. 162 s. ISBN 978-80-7368-943-8.

KLENKOVÁ, J., et al. Vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností. 1. vyd. Brno: Paido, 2008. 327 s. ISBN 978-80-7315-168-3.

KRAUS, B., et al. Člověk – prostředí – výchov: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001. s. 199. ISBN 80 – 7316 – 004 – 2.

MATĚJČEK, Z. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte. 1.vyd. Praha: Grada, 2005. 182 s. ISBN 80-247-0870-1.

NAVRÁTIL, P., et al. Romové v české společnosti: jak se nám spolu žije a jaké má naše soužití vyhlídky. 1. vyd. Praha: Portál, 2003. 223 s. ISBN 80-7178-741-8.

NĚMEC, J. Včela má pilu aneb Přípravné třídy pro děti ze sociálně znevýhodněného prostředí. 1. vyd. Brno: PdF Masarykova univerzita, 2005. 85 s. ISBN 80-210-3727-X.

NĚMEC, J., et al. Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. 1. vyd. Brno: Paido, 2009. 381 s. ISBN 978-80-7315-191-1.

NĚMEC, J. Edukace romských žáků v zrcadle výzkumných šetření. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010. 134 s. ISBN 978-80-210-5148-5.

SMOLÍK, A. Cesta do hlubin romského dítěte, „Druhá žeň“. In LENK, L., SVOBODA, M. Veselé tropy. Sborník příspěvků z druhé mezinárodní konference AntropoWebu. Plzeň: FF ZU, 2007. ISBN 978 – 80 – 86569 – 88 – 8.

STRAKOVÁ, J., et al. Otevírání školy dětem: možnosti a příklady práce se sociálně a kulturně znevýhodněnými dětmi. Praha: Aisis, o. s., 2008.

SVOBODOVÁ, E. Obsah a formy předškolního vzdělávání. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2007. 75 s. ISBN 978-80-7040-940-4.

ŠIŠKOVÁ, T. Menšiny a migranti v České republice: my a oni v multikulturní společnosti 21. století. 1.vyd. Praha: Portál, 2001. 188 s. ISBN 80-7178-648-9.

ŠIŠKOVÁ, T. Výchova k toleranci a proti rasismu: zdroje a formy rasismu a netolerance, informace o národnostních menšinách, hry a cvičení pro žáky a studenty: sborník. 1.vyd. Praha: Portál, 1998. 203 s. ISBN 80-7178-285-8.

ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. 1. vyd. Praha: Portál, 2007. 377 s. ISBN 978-80-7367-313-0.

ŠVINGALOVÁ, D. Úvod do multikulturní výchovy. 1. vyd. Liberec: Liberecké romské sdružení, 2007. 112 s. ISBN 978-80-903953-0-5.

ŘÍČAN, P. S Romy žít budeme - jde o to jak: dějiny, současná situace, kořeny problémů, naděje společné budoucnosti. 2. vyd. Praha: Portál, 2000. 149 s. ISBN 80-7178-410-9.

VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie: díl I. dětství a dospívání. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2005. 467 s. ISBN 80 – 246 – 0956 – 8.

Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů.

Bibliografická citace:
BOLDIŠ, P. Bibliografické citace dokumentů podle ČSN ISO 690 a ČSN 690 – 2: Část 1 – Citace: metodika a obecná pravidla [online]. Ver. 3.3. C 1999 – 2004, poslední aktualizace 11. 11. 2004 [cit. 27. 2. 2012]. Dostupné z: <http://www.boldis.cz/citace/citace1.pdf>.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK