Příběhy přírodovědného nadání - kvalitativní studie vývoje nadaných mladých dospělých
Název práce v češtině: | Příběhy přírodovědného nadání - kvalitativní studie vývoje nadaných mladých dospělých |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Tales of scientific talent - a qualitative study of the development of gifted young adults |
Klíčová slova: | nadání, talent, vývoj, kvalitativní studie |
Klíčová slova anglicky: | giftedness, talent, development, qualitative study |
Akademický rok vypsání: | 2011/2012 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (41-KPSY) |
Vedoucí / školitel: | doc. Mgr. Jiří Mudrák, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem |
Datum přihlášení: | 09.02.2012 |
Datum zadání: | 09.02.2012 |
Datum a čas obhajoby: | 19.06.2013 13:45 |
Místo konání obhajoby: | M306 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 29.04.2013 |
Datum proběhlé obhajoby: | 19.06.2013 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (OSZD004) |
Oponenti: | PhDr. Miroslav Rendl, CSc. |
Zásady pro vypracování |
V teoretické části bakalářské práce diplomantka představí některé současné teorie nadání, faktory, které jsou obvykle zmiňovány jako důležité pro optimální rozvoj nadání (motivace, sociální kontext, příprava,…), a také studie zabývající se vývojem úspěšných vědců a vědkyň. Jedna z kapitol bude věnována genderové perspektivě rozvoje přírodovědného nadání.
Ve výzkumné části diplomantka s využitím metody biograficky orientované případové studie prostuduje vývoj několika (cca 4) mladých dospělých považovaných za nadané v přírodovědné oblasti, bude analyzovat faktory, které se podílely na jejich vývoji, a interpretuje je v kontextu představených teorií nadání. V ideálním případě se bude jednat o muže i o ženy, což umožní lépe nahlédnout genderovou perspektivu jejich vývoje. |
Seznam odborné literatury |
Bloom, B.S. (1985): Developing Talent in Young People. New York: Ballantine.
Davis, G. A., Colangelo, N. (2005). Handbook of Gifted Education. Pearson Education. Davis, G. A., Rimm, S. B. (2004): Education of the gifted and talented. NJ: Pearson Education. Davis, G. A., Rimm, S. B. (2004): Education of the gifted and talented. NJ, Pearson Education. Dočkal, V. a kol. (1987): Psychológia nadania. Bratislava: SPN. Ericsson, K. A., Charness, N. (1994): Expert Performance: Its Structure and Acquisition. American Psychologist, 49, 8, 725-747. Hendl, J. (2005): Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál. Hříbková, L. (2005): Nadání a nadaní. Pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi. Praha, Univerzita Karlova., Pedagogická fakulta. Jurášková, J. (2003): Základy pedagogiky nadaných. Pezinok, Formát. Sternberg, R.J., Davidson, J.E. (2005.): Conceptions of Giftedness. Cambridge: Cambridge University Press. Švaříček, R., Šeďová, K. (2007): Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha:Portál. |
Předběžná náplň práce |
Hlavním cílem práce je analyzovat 1) faktory, které mladí studenti a studentky (na přelomu SŠ/VŠ) považovaní za nadané v přírodovědné oblasti vnímají jako rozhodující pro svůj dosavadní vývoj a budoucí kariéru v oblasti svého nadání, 2) překážky, se kterými se v průběhu svého vývoje setkávali a 3) jejich perspektivu vlastní budoucnosti v dané oblasti. Bude prozkoumán především jejich pohled na vlastní nadání, motivaci, přípravu a sociální kontext, ve kterém se vyvíjeli.
|
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The main goal of the thesis is 1) to analyze the factors which young students (at the end of high school/beginning of university) who have been considered as gifted in science perceive as important for their development and future career, 2) to analyze the perceived obstacles the students had to overcome during their development, and 3)to explore the students' subjective perspective on their giftedness (including their motivation, preparation and influences of important other people). |