Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 385)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Vývoj a podoba herní recenze na příkladu časopisu SCORE
Název práce v češtině: Vývoj a podoba herní recenze na příkladu časopisu SCORE
Název v anglickém jazyce: The Evolution and Form of Game Reviews in SCORE magazine
Klíčová slova: Recenze, kritika, videohry, počítačové hry, stylistika, vývoj, analýza, kvalitativní výzkum
Klíčová slova anglicky: Reviews, critique, videogames, computer games, stylistics, emergence, analysis, qualitative research
Akademický rok vypsání: 2011/2012
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra žurnalistiky (23-KZ)
Vedoucí / školitel: doc. Mgr. et Mgr. Jaroslav Švelch, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 07.02.2012
Datum zadání: 27.03.2012
Datum a čas obhajoby: 22.01.2013 00:00
Místo konání obhajoby: FSV Praha 1
Datum odevzdání elektronické podoby:04.01.2013
Datum proběhlé obhajoby: 22.01.2013
Oponenti: doc. PhDr. Barbora Osvaldová
 
 
 
Seznam odborné literatury
BURTON, Graeme a Jan JIRÁK. Úvod do studia médií. 1. vyd. Brno: Barrister & Principal, 2001, 391 s.

ČECHOVÁ, Marie, Marie KRČMOVÁ a Eva MINÁŘOVÁ. Současná stylistika. Vyd. 1. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2008, 381 s.

ČERNÝ, Václav. 1968. Co je kritika, co není a k čemu je na světě. 1. vyd. Brno: Blok,
1968. 81 s.

DAREBNÝ, Jan. Jazykové prostředky žánru herní recenze. Brno, 2010. Bakalářská práce (Bc.).

DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost: příručka pro uživatele. 3. vyd. Praha: Karolinum, 2000, 374 s.

HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2008, 407 s.

HOFFMANOVÁ, Jana. Pařani a gamesy: Pokus o charakteristiku diskurzu počítačových her. Naše řeč. 1998, roč. 81, č. 2–3. Dostupné z: http://nase-rec.ujc.cas.cz/archiv.php?art=7437.

HOFFMANOVÁ, Jana. 2000. Styl současných teenagerů (na pozadí úvahy o stylech věkových) in Stylistika, č. IX, s. 247–262.

JIRÁK, Jan a Barbara KÖPPLOVÁ. Média a společnost. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 207 s.

LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Průvodce literárním dílem: Výkladový slovník základních pojmů literární teorie.

McQUAIL, Denis. 2007. Úvod do teorie masové komunikace. S českou předmluvou
Jana Jiráka. 3. vyd. Praha: Portál, 2007. 448 s.

MOWALD, Jaromir. Chronologická historie časopisů LEVEL a SCORE. Praha, 2012. Bakalářská práce (Bc.). Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Institut komunikačních studií a žurnalistiky.

OSVALDOVÁ, Barbora a Jan HALADA. Praktická encyklopedie žurnalistiky a marketingové komunikace. 3., rozšířené vyd. Praha: Libri, 2007, 263 s.
BEČKA, Josef Václav. Česká stylistika. Vyd. 1. Praha: Academia, 1992, 467 s.

ŠVELCH, Jaroslav. Počítačové hry a jejich místo v mediálních studiích. In: Pražské sociálně vědní studie [online]. 2007. Mediální řada MED, 009. Dostupné z: http://publication.fsv.cuni.cz/attachments/267_009%20-%20Svelch.pdf

TUŠER, Andrej. Praktikum mediálnej tvorby. Bratislava: Eurokodex, 2010, 368 s.
Předběžná náplň práce
Herní recenze jako svébytný a mladý žánr na pomezí publicistických, uměleckých a odborných textů se u nás začal vyvíjet teprve na začátku 90. let 20. století s příchodem prvních specializovaných periodik. Z počátku coby okrajovou zábavou, později jako fenoménem v rámci nových médií a součástí mainstreamového zábavního průmyslu. V souvislosti s rozvojem her, potažmo herního průmyslu v posledních dvou dekádách, lze předpokládat, že i herní recenze, nabízející prostřednictvím svých autorů kritický pohled na tento moderní diskurs, se určitým způsobem vyvinuly. Příčiny těchto změn vyplývají z rozvoje her v rámci všeobecného společenského vnímání tohoto média, a na to navazující transformace na domácím trhu - angažovanost vydavatelských periodik, změny v očekávání jejich inzerentů a čtenářů, a s tím související profesionalizace redaktorů, změna stylu, jakým se recenze psaly v roce 1994 a jak se píší dnes. Vzhledem k výše řečenému autor práce předpokládá, že se herní recenze jako specifické komunikáty od doby svého vzniku změnily a jeho cílem je tyto změny odhalit a popsat z hlediska stylistiky, jako vědní disciplíny zkoumající zákonitosti jazykových projevů. Východiskem práce by měla být odpověď na otázku, jak se herní recenze ve vymezeném období (viz dále) změnily po stránce stylistické a jak, pokud vůbec, docházelo k posunu v jejich funkcích.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The thesis deals with stylistic changes in gaming reviews, which function as a „buyer’s guide“ for its readers through educated opinion given by a professional reviewers. It explores the supposed changes in style during the years 1996 through 2010 and focuses on the most established gaming print magazine in the Czech Republic SCORE. The research part is preceded by theoretical section of the thesis, which introduces basic concepts of contemporary game journalism in order to describe and interpret the stylistic changes discussed in the research segment. The thesis should offer a comprehensive overview of the stylistic variations in gaming reviews and also their interpretation in the context of changes in gaming media industry in the Czech Republic.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK