Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Konstrukce identity v emocionální kultuře
Název práce v češtině: Konstrukce identity v emocionální kultuře
Název v anglickém jazyce: Construction of Identity in the Emotional Culture
Klíčová slova: identita, emoce, spotřeba, životní styl, konzumní kultura
Klíčová slova anglicky: identity, emotions, consumption, life-style,consumer culture
Akademický rok vypsání: 2011/2012
Typ práce: rigorózní práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra sociologie (23-KS)
Vedoucí / školitel: PhDr. Mgr. Jan Balon, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 30.01.2012
Datum zadání: 30.01.2012
Datum a čas obhajoby: 05.04.2012 13:00
Datum odevzdání elektronické podoby:16.02.2012
Datum proběhlé obhajoby: 05.04.2012
Oponenti: Mgr. Tomáš Holeček, Ph.D.
 
 
 
Seznam odborné literatury
ANG, Ien: Watching Dallas: Soap Opera and the Melodramatic Imagination, Methuen, 1985.

BALON, Jan. Sociologická teorie : příběh krize a fragmentace – projekt obnovy a rekonstrukce. Praha: Sociologické nakladatelství, 2007.

BARBALET, Jack: Emotions and Sociology. Oxford : Blackwell, 2002.

BAUDRILLARD, Jean: The Consumer Society: Myths and Structures. Los Angeles : Sage Publications, 1998.

BAUMANN, Zygmunt: Tekutá modernost. Praha : Mladá fronta, 2002.

BAUMANN, Zygmunt: Individualizovaná společnost. Praha : Mladá fronta, 2004.

BENJAMIN Walter. Umělecké dílo ve věku své mechanické reprodukovatelnosti. In Dílo a jeho zdroj. Praha: Odeon, 1979.

BOCOCK, Robert: Consumption. London : Routledge, 1993.

BOURDIEU,Pierre: Distinction: A Social Critique of the Judgement of taste. London : Routledge and Kegan Paul, 1999.

BOURDIEU, Pierre. O televizi. Brno: Doplněk, 2002.

BURKITT, Ian: Complex emotions: relations, feelings and images in emotional experience. IN BARBALET, Jack: Emotions and Sociology. Oxford : Blackwell, 2002. s.151 – 169.
CASTELLS, Manuel: The Power of Identity. The Information Age: Economy, Society and Culture. Oxford: Blackwell Publishing, 2004.

DAMASIO, R. Antonio: Descartesův omyl: emoce, rozum a lidský mozek. Praha:Mladá fronta, 2000.

DEBORD, Guy: Society of the Spectacle. Detroit: Black and Red 1983.

DESCARTES, René: Rozprava o metodě. Praha : Svoboda, 1992.

DUBSKÝ, Josef; DUFFKOVÁ, Jana; URBAN, Lukáš: Sociologie životního stylu. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2008.

ECO, Umberto. Skeptikové a těšitelé. Praha: Argo, 2006.

FISKE, John. Komodity a kultura. Revue pro média 01. Host. 10/2001 str. 87-91.

FRASEROVÁ, Nancy, HONNETH, Axel. Přerozdělování nebo uznání? Praha: Filosofia, 2004.

FREUD, Sigmund: Totem a tabu: o podobnostech v duševním životě divocha a neurotika. Praha: Psychoanalytické nakladatelství, 1997.

GANE, Mike; ARNAUD Monique; LOTRINGER, Sylvere: Rozhovory s Baudrillardem. Olomouc : Votobia, 1997.

GIDDENS, Anthony: The Constitution of Society. Outline of the Theory of Structuration. Cambridge: Polity Press, 1984.

GIDDENS, Anthony: Modernity and self-identity: self and society in the late modern age. Cambridge: Polity, 1991.

GIDDENS, Anthony: The transformation of intimacy : sexuality, love and eroticism in modern societies. Cambridge : Polity Press, 1992.

GIDDENS, Anthony: Důsledky modernity. Praha : SLON, 2003.

GROSSBERG, Lawrence: Mediamaking : mass media in a popular culture. Thousand Oaks : Sage, 2006.

HOCHSCHILD, A. Russel: The Managed Heart: Commercialization of Human Feeling. London: University of Californie Press, 1983.

HOCHSCHILD, A. Russel: The second shift. New York : Penguin Books, 2003.

HOCHSCHILD, A. Russel: The Sociology of Emotion as a Way of Seeing. IN BENDELOW, Gillian; WILLIAMS, J.Simon (eds): Emotions in social life : critical themes and contemporary issues. London : Routledge, 1998, s.3-15.


HOLZHEY, Helmut; RÖD, Wolfgang: Filosofie 19. a 20. stol: Novokantovství, idealismus, realismus a fenomenologie. Praha: OIKOYMENH, 2006.

ILLOUZ, Eva: The Lost Innocence of Love: Romance as a Postmodern Condition IN Theory Culture Society, 1998; n.15; s.161-186.

ILLOUZ,Eva: ’That Shadowy Realm of the Interior’:Oprah Winfrey and Hamlet’s Glass IN International Journal of cultural studies, vol. 2, 1999, s. 109 – 131.

ILLOUZ, Eva: What Role for Emotions in Sociological Theory?IN Body Society 2001,vol. 7, no.1, s. 97-102.

ILLOUZ, Eva: Cold Intimacies: The Making of Emotional Capitalism. London: Polity Press: 2007.

ILLOUZ, Eva; FINKELMAN, Shoshannah: An odd and inseparable couple: Emotion and rationality in partner selection. IN Theory of Society , 2009, n. 38:401–422.

ILLOUZ, Eva: Emotions, Imagination and Consumption: A new research agenda. IN Journal of Consumer Culture, 2009; vol. 3 no.9; s.377-414.

JAMESON, Frederic: Postmodernism and Consumer Society. IN FOSTER, Hal: Postmodern Culture. London: Pluto Press, 1985.

KLOSKOWSKA, Antonina. Masová kultura. Kritika a obhajoba. Praha: Nakladatelství Svoboda, 1967.

KALKA, Jochen: Marketing podle cílových skupin. Brno : Computer Press, 2007.
KELLNER, Douglas: Popular Culture and the Construction of Postmodern Identities. IN LASH, Scott; FRIEDMAN, Jonathan (eds): Modernity and Identity. Oxford: Blackwell Publishing, 1992, s. 141 – 178

KLEIN, Naomi: Bez loga. Praha : Argo : 2005.

KOUDELKA, Jan: Segmentujeme spotřební trhy. Praha: Professional Publishing, 2005.

KULKA, Tomáš. Umění a kýč. Praha: Torst, 2000.

LIPOVETSKY, Gilles. Paradoxní štěstí. Esej o hyperkonzumní společnosti. Praha: Prostor, 2007.

MARCUSE, Herbert: Jednorozměrný člověk: studie o ideologii rozvinuté industriální společnosti. Praha : Naše vojsko, 1991.

MARTIN, John, L.: The Myth of the Consumption-Oriented Economy and the Rise of the Desiring Subject. IN Theory and Society, Vol. 28, No. 3, 1999, s. 425-453.

MEŠTROVIĆ, Stjepan: Postemotional society. London : SAGE Publications, 1997.

PALEČEK, Martin: Kulturní identita a její ohroženost. Hradec Králové : Gaudeamus, 2002.

PETRUSEK, Miloslav. Století extrémů a kýče. K vývoji a proměnám sociologie kultury a umění ve 20. století. In: Sociologický časopis, 2004, Vol. 40, No. 1-2: 11-36.

PETRUSEK, Miloslav: Společnosti pozdní doby. Praha : Sociologické nakladatelství (SLON), 2006.

PETRUSEK, Miloslav a kol.: Dějiny sociologie. Praha : Grada, 2011.

REDMEN, Peter: ‘Love is in the air’: romance and the everyday IN BENNET, Tonny; WATSON, Diane (eds): Understanding Everyday Life. Oxford: Blackwell Publishers, 2002.

RIESMAN, David: Osamělý dav: studie o změnách amerického charakteru. Praha : Kalich, 2007.

RÖD, Wolfgang: Novověká filosofie I. Od Newtona po Rousseua. Praha: OIKOYMENH, 2004.

SHILLING, Chris: The Two Traditions in the sociology of emotions. IN BARBALET, Jack: Emotions and Sociology. Oxford : Blackwell, 2002. s.10-33.

SONTAG, Susan: Against interpretation, and other essays. New York : Picador, 1966.

THURNER, Rainer: Filosofie 19. a 20. století. III, Filosofie života a filosofie existence. Praha : OIKOYMENH, 2009.

VEBLEN, Thorstein: Theory of the Leisure Class: An Economic Study in the Evolution of Institutions. New York: Macmillan, 1899.

WILLIAMS, Robin: Making Identity Matters: Identity, society and social interaction. York: Sociology Press, 2000
Předběžná náplň práce
Rigórózní práce Konstrukce identity v emocionální kultuře se zabývá možnými změnami v konstrukci identity člověka po přelomu tisíciletí. Práce vychází z formulace společnosti předkládané Evou Illouz, která postuluje, že dnešní společnost je charakteristická bezprecedentní mírou emocionality člověka, stejně jako bezprecedentní mírou penetrace všech oblastí společnosti emocemi. Cílem práce je v kontextu tohoto přístupu obhájit výchozí tezi, že doba, kterou význační sociální teoretici popisovali jako tzv. konzumní kulturu a kde byla stěžejní pro formování identity člověka spotřeba materiálních statků, již pomalu končí a pozvolna ji střídá éra založená zejména na cirkulaci emocí. Samozřejmě nejde o totální výměnu jednoho zdroje pro konstrukci smyslu naší identity za druhý. Práce však chce poukázat na to, že v posledních letech ztrácí spotřeba materiálních statků v procesu utváření identity svou původní důležitost, a to zejména v důsledku obecného zvyšování životní úrovně a hlavně rozmělňování životních stylů. Naopak, vzhledem k bezprecedentně vysokému stupni prosycení naší současné kultury emocemi je dle mého soudu logické, že novou entitou, jejímž prostřednictvím lidé chápou sami sebe a také ostatní, se stanou právě ony.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
Rigorous thesis Construstion of Identity in the Emotional Culture deals with possible changes in the construction of identity of man after the fall of the millenium. The thesis stems from Eva Illouz´s description of society which states that our present society is unprecedently emotional and rational at the same time. The goal of this thesis is to advocate the intitial statement, that in this organization of society the main source for construction of identity is no longer the consumption of material goods as it put notable social theorists since the second half of the twentienth century. I do not state that this remarkable era is fully over now, but I would like to point out, that consumption of material goods is loosing its strength in the process of identity construction due to the overall increasing living standards and mainly due to the fragmentarization of lifestyles. Considering the unprecedently high level of penetration of our society with emotion I consider them to be the new source of identity creation.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK